Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
runt 15 skulle jag nog sägaViiggan.. hur många dagar per år åker du...(ca?)
Ska ta och kika på brahman imorgon, =)Vad jag älskar butiker som kör med direktöversättning!
Nä, Blizzard Brahma ska du ha, i lämplig längd.
Efter att ha kört RTM 84 V-Werks i flera år ville jag prova något nytt.
Ångrar att jag sålde dom.
Men Brahma ligger så nära i känsla så det blir ett par när dom dyker upp till rätt pris.
Går att ladda med på kant men också leka med i lägre fart.
Bäst att testa själv men där ligger mitt tips.
Okej, jag säger ingenting om åkskicklighet men jag loggade 128 liftburna åkdagar förra säsongen. Med det och en gammal mans vishet säger jag: du är längre än jag och väger nästan 30 kilo mer. Så under 180cm är inte ens att tänka på. Jag har provat 180 vid två tillfällen och det är dom jag ska ha. Då har jag lagt mig kort för att få prio på lekfullhet. Elaka pistskidor det har jag redan.
Lyd mitt råd och bli en lycklig man.
Lycka till!
Nej du skall inte ha Brahma för att slöåka och lattja runt med. Dom skall åkas på, ju fortare/hårdare desto roligare.Det jag åker på just nu är Atomic vantage 90 184.
Hur skulle du säga att de är i jämförelse med Brahma, Bushwhacker, Vision och Sick Day?
Atomic'sen fungerar bra när man bränner på men de är inte så roliga att slöåka eller latcha runt med. Är det en Brahma jag ska ha istället då? runt 180?![]()
Nej du skall inte ha Brahma för att slöåka och lattja runt med. Dom skall åkas på, ju fortare/hårdare desto roligare.
Det är ju en prestandaskida med dubbla lager titanal.
Är det för att lattja runt och slöåka så förstår jag varför du tycker så korta skidor passar ditt behov.
Och du skall ju köpa skidor som bara du tycker är bra och trivs med, inte vad någon annan som åker mångdubbelt mer än dig.
Det finns ju en uppsjö med lättåkta skidor med tip och tailrocker om det är att lattja runt och inte behöva lägga ner så hårt på åkningen.Ok, men om man vill ha ett par lagg att slöåka på samt latcha är det Sick Day det landar på då?
Jag har ett par Brahma 173 om du är intresserad https://www.blocket.se/vi/88942993.htmHar hittat ett par som är 172 här, någon som beställt här ifrån tidigare?
Jag har ett par Brahma 173 om du är intresserad https://www.blocket.se/vi/88942993.htmVad jag älskar butiker som kör med direktöversättning!
Nä, Blizzard Brahma ska du ha, i lämplig längd.
Efter att ha kört RTM 84 V-Werks i flera år ville jag prova något nytt.
Ångrar att jag sålde dom.
Men Brahma ligger så nära i känsla så det blir ett par när dom dyker upp till rätt pris.
Går att ladda med på kant men också leka med i lägre fart.
Bäst att testa själv men där ligger mitt tips.
Tack men jag avvaktar nog på brahman och inväntar något mer likt en Sick dayJag har ett par Brahma 173 om du är intresserad https://www.blocket.se/vi/88942993.htm
Tänkte att jag håller utkik på de ni rekommenderat så får vi se vad som dyker upp först till lagom prisHar du funderat på ett par Rossignol Sky 7 HD,
Lättåkt och hyfsat kort radie, ganska lång rocker
Jag själv åker på kanjo och är mycket nöjd med skidorna. De är sköna i pisten men funkar även utanför.Hej,
jag funderar på ett par nya skidor med en budget på ungefär 5000:- inkl bindningar.
Jag har åkt mycket och anser mig vara en erfaren piståkare. Åker ca 90% av min tid I pist.
Jag är 185 cm och väger 97kg.
Jag har tittat på någon smalare All mountain variant. Völkl Kanjo 18/19
Jag gillar att åka lite snabbare men även sköna svängar.
Vad skulle ni rekommendera mig?
Är Salomon qst 99 och 92 trevliga skidor att ha som skida att chilla med när man inte vill pressa på min Vantage?Eller är dem också en skida som kräver fart?Ja kan rekommendera Salomon qst 99, riktigt roliga vart man än åker på berget!
Sick day är mer en skida du kan chilla på, men du kan få hur mycket tips som helst på alla möjliga skidor men tror inte det kommer hjälpa dig så mkt merÄr Salomon qst 99 och 92 trevliga skidor att ha som skida att chilla med när man inte vill pressa på min Vantage?Eller är dem också en skida som kräver fart?
Eller testköra.Okej får nog ta och sammanställa en stor lista och hålla utkik på allt haha :p
Tack för all hjälp!
2014 års modell, verkar var en hyfsat mjuk skida fri från metall. Duger säkert till ditt syfte att lattja runt på och slöåka.Tja igen,
Har hittat ett par fräscha Salomon Q90 till salu.
Jag lyckas inte hitta vilket årtal dessa är och säljaren vet inte heller. Är detta en föregångare till Salomon Qst eller något annat? Googlat lite på Q90 och verkar som en lätt och smidig freeride runt 1600-1700g st.
Är Q90 ngt att ha eller vore de bättre att vänta på qst eller liknande (då jag inte riktigt vet så mycket om Q90?)
Visa bilaga 2020
2014 års modell, verkar var en hyfsat mjuk skida fri från metall. Duger säkert till ditt syfte att lattja runt på och slöåka.
Jag har åkt runt senaste 4 åren på ett par Sick Day 95. Jag har kastat på dom allt från djup offpist till svenska fjällens blåis, och tycker de klarar det mesta galant, men vill hävda att det är i just latch-åkningen som de gör sig bäst! Sure, det finns ännu mjukare och lekfullare, men dessa har ändå en stabil all around-grund. Med tanke på vantage:n du har tror jag att dom skulle va ett grymt komplement, men jag skull kanske gå upp på 104an iom att känslan på dom är samma och du kan få lite mer najs offpist om möjligheten visar sig.Ok, men om man vill ha ett par lagg att slöåka på samt latcha är det Sick Day det landar på då?
Exakt så är det, det är ju inget livslångt äktenskap man ingår med skidorna.Blir nog en bra skida för dig Viggan!
Åk in dig på dom om det nu blir affär och försök bilda dig en uppfattning om dess egenskaper, radie, flex, rocker etc...
Provåk sen andra skidor och ta reda på deras specs så att du lär dig hur det påverkar skidorna, med tiden kommer du veta vad du vill ha för skidor..
Kört hårt!
Okej, jag säger ingenting om åkskicklighet men jag loggade 128 liftburna åkdagar förra säsongen. Med det och en gammal mans vishet säger jag: du är längre än jag och väger nästan 30 kilo mer. Så under 180cm är inte ens att tänka på. Jag har provat 180 vid två tillfällen och det är dom jag ska ha. Då har jag lagt mig kort för att få prio på lekfullhet. Elaka pistskidor det har jag redan.
Lyd mitt råd och bli en lycklig man.
Lycka till!
Det här är faktiskt intressant i den här tråden. När man är halvgrön kan många gånger en styvare skida i kortare längd vara enklare att hantera. Jag minns själv för drygt 10 år sen när jag gick från 190cm Gotama till 183cm Katana och fick en helt ny åkning. Skidan var stadigare och tryggare men utan att för den skulle bli svårare att manövrera, tack vare den kortare längden.Varför vill du åka med så korta skidor? 186 är rätt längd för din ram.
Tycker också att det är lite märkligt att du vill ha så korta skidor. Är du mer "pistig" så ger ju längden lite med stabilitet. Du ska lugnt ha skidor kring 185cm. Testade Mantra M5 i Åre för något år sedan. Brutal i pisten utan att göra bort sig utanför. Valde dock Enforcer 100 pga lite mer lekfulla och bättre utanför pisten(hårfint). Fattar inte logiken med att köpa smala pistskidor när de endast fyller sitt syfte fem första åken. Efter det är mer eller mindre alla pister uppkörda och knöliga. Köp ett par AM ca 185cm med 95-100 i midja så är du hemma.Varför vill du åka med så korta skidor? 186 är rätt längd för din ram.