Turskidor 70% pist, 30% offpist

Bassebabe

Medlem
Hejsan!
är nybörjare när det gäller turskidor men skulle vilja börja med det.Jag kommer dock åka mer pist än puder så vill ha något som passar hela berget. Tänker mig ett par kingpin bindningar. Men vilka skidor rekommenderar ni? Just nu åker jag på ett par stöckli stormrider och älskar dem pga av farten och styvheten i dem.men vilka skidor rekommenderar ni skidan ska passa 70%pist 30%offpist

Testa Armada Tracer 98, en skida som är lätt, men ändå går riktigt bra i pist.
Undvik Kingpin, ta Shift eller Tecton istället.

Det finns riktigt bra skidor som passar både tur och annan åkning men styvheten och fartstabiliteten är tyvärr det du får kompromissa på. Åker själv på Salomon MTN Explorer 95 med Kingpin. Riktigt roliga i pist, kvicka och lekfulla, inga problem med carving men inte om det riktigt isigt. Satsa på 90-100mm midja, ok i pist, bra flyt utanför och ok att skråa med på tur.

Låter rätt mycket som hur jag kör mina Salomon QST92 med Shift. Funkar finfint både uppför och nerför, både i pist och utanför. Har precis skaffat ett par mer turorienterade skidor (Rossignol Seek7 Tour) och kommer A/B testa dom lite med QST om en vecka. Gissar att jag kommer behålla bägge två och köra Seek7 för mer renodlat turande och QST på resor där jag räknar med mer liftburet och pist men med möjlighet till turande.

Atomic backland 95 med tecton 12 eller dynafit st rotation 12 eller det självklara valet shift

Senast ändrad:
Om du "älskar" dina Stöckli Stormrider idag, varför inte bara sätta på en shift på dem? Eller du sugen på nya skidor också?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp