Bäst glasögon vid dåligt ljus

hassel99

Aktiv medlem
Vilka glasögon och linser är bäst vid dåligt ljus och flatljus?

Testat Oakley Rose men de är för mörka även testat Oakley Hi Pink men ansiktet speglar sig på insidan av linsen vilket är mkt irriterande.

Problemet är att det i svenska fjäll ofta, i förhållande till Alperna, är relativt mörkt när det är dåligt ljus eller ännu värre flatljus. Oakleys prizmlinser har helt enkelt för litet ljusinsläpp för att fungera i Skandinaviska förhållanden. Kan du få tag i en gammal hederlig Oakley Hi Yellow skulle jag slå till direkt. Jag har testat många linser genom åren och enda linsen som jag tycker kan mäta sig med Hi Yellow är Brikos rosa enkellins. Bland moderna linser är det Smiths Chromapop Storm Yellow som jag tycker funkat bäst. Men, den mätar sig inte med Hi Yellow.

Problemet är att det i svenska fjäll ofta, i förhållande till Alperna, är relativt mörkt när det är dåligt ljus eller ännu värre flatljus. Oakleys prizmlinser har helt enkelt för litet ljusinsläpp för att fungera i Skandinaviska förhållanden. Kan du få tag i en gammal hederlig Oakley Hi Yellow skulle jag slå till direkt. Jag har testat många linser genom åren och enda linsen som jag tycker kan mäta sig med Hi Yellow är Brikos rosa enkellins. Bland moderna linser är det Smiths Chromapop Storm Yellow som jag tycker funkat bäst. Men, den mätar sig inte med Hi Yellow.

Oakleys persimmon prizm är en sammanslagning av hi Pink och hi yellow

Ska vi titta på andra märken slår jag ett slag för sweet protection interstellar Light amethyst rig

Efter att ha famlat i mörkret har jag nu fått se ljuset i tunneln. Oakley persimmon prizm heter räddaren i nöden.
Och nu pratar vi om det berömda flatljuset i Åre.

Ska vi titta på andra märken slår jag ett slag för sweet protection interstellar Light amethyst rig

Näe, PersimonPrizm är inte någon sammanslagning utav HiYellow och HiPink, utan är Prizm variant utav just den gamla persimon linsen. Den är lite lite mörkare än de båda.

Om vi skall gå in på detaljniva och högst eget tyckande, har inte riktigt undersökt det helt, men upplever att den "gamla" Persimon linsen är lite ljusare än den nya PersimonPrizm.

Lider själv mycket vid flatljus, borde tyvärr ta och kolla synen och fixa linser så man helt enkelt ser bättre.
Men tyvärr så känns det roligare att leta färg på goggles än att skaffa linser.

Tack. Fabrikatet spelar ingen roll utan är ute efter ett par med bra ljusinsläpp samt kontrasthöjande.

Näe, PersimonPrizm är inte någon sammanslagning utav HiYellow och HiPink, utan är Prizm variant utav just den gamla persimon linsen. Den är lite lite mörkare än de båda.

Om vi skall gå in på detaljniva och högst eget tyckande, har inte riktigt undersökt det helt, men upplever att den "gamla" Persimon linsen är lite ljusare än den nya PersimonPrizm.

Lider själv mycket vid flatljus, borde tyvärr ta och kolla synen och fixa linser så man helt enkelt ser bättre.
Men tyvärr så känns det roligare att leta färg på goggles än att skaffa linser.

Enligt oakley själva är det en sammanslagning så tänker nog stå fast vid vad jag skrev

Jag upplever att det är lite från person till person. För mig funkar gult bäst, för min sambo persimmonprizm.

Viftar lite varningsflagg för Oakley. Jag har ett par Flightdeck med tre par linser. ALLA tre linser immar MELLAN glasen. Visserligen när förhållanden är som sämst. Nedebörd och dimma. Men det är ju då man behöver dem som mest.

Jag har provat många linser/goggles genom åren och tycker att helt gula linser funkar bäst både i snöfall/plattljus och kväll. Dom flesta märken har dessa i sortimentet, kan vara svårt att hitta i affären dock.

Hi yellow är ändå utan kontrasthöjande Prizm och persimmon prizm har det, jag frågade Oakleys säljare om persimmon prizm och fick då förklarat att: Folk ville inte ha en rosa lins, folk ville inte ha en spegellins och hi yellow va en lyckad lins, så man la ihop hi pink och hi yellow och fick persimmon prizm

återberättar bara vad Oakley sa till mig

Senast ändrad:
Hi pinkt är ändå utan kontrasthöjande Prizm och persimmon prizm har det, jag frågade Oakleys säljare om persimmon prizm och fick då förklarat att: Folk ville inte ha en rosa lins, folk ville inte ha en spegellins och hi yellow va en lyckad lins, så man la ihop hi pink och hi yellow och fick persimmon prizm

återberättar bara vad Oakley sa till mig
Är du säker på att Hi Pink är utan Prizm https://www.oakley.com/en-gb/product/W0OO7064S?variant=888392174703
Nackdelen för mig med den är att det speglar sig även på insidan vilket är mkt irriterande

Nej Hi yellow skulle de va tack! 😄
Precis det speglar sig på insidan för att de är spegellins, persimmon prizm har inte det

Jag köpte nyligen nya Oakley-goggles med persimmon och sapphire-linserna. Har ett par rose sedan tidigare, men köpte nu goggles med större synfält. Persimmon är nog en bra lösning när rose känns för mörk, men jag upplevde det som att den inte har riktigt lika tydlig "prizm-effekt". Dock; vi snackar fortfarande om mycket bra kontrast. Dettat testat under ett par dagar med dålig sikt i Engelberg. Linsen har klart större spann än gamla Hi Yellow (pre-prizm), som inte alls funkade när det blev lite ljusare ute.

Någon som åker med en klar lins, när det är svårast? Jag upptäcker aratt t åldern börjar skörda sitt ur min kropp och märkte att även gula linsen kan sudda ut snön i backen för mig. Har köpt en klar lins nu så får vi se.

Någon som åker med en klar lins, när det är svårast? Jag upptäcker aratt t åldern börjar skörda sitt ur min kropp och märkte att även gula linsen kan sudda ut snön i backen för mig. Har köpt en klar lins nu så får vi se.
Om jag jämför min aOakley Rose med klar lins är det bättre kontrast med Rose men ljusinsläppet är för dåligt med dessa.

Oakley H.I. Yellow har fungerat bra, men kan inte komma överens med spegelreflexerna som finns på insidan pink-linsen. Som nämns, mycket irriterande.
Sweet Protection RIG Light Amethyst är mycket bra, men när det börjar mörkna är den lite för mörk och då är H.I. Yellow eller klar lins bättre.

Giro axis apex vivis, då har du en mega ljus kontrasthöjande lins, tror de är den ni är ute efter

Finns det någonstans glasögon att testa i backen?
Det här är nog svårare än att hitta pjäxor eller skidor åt någon annan.🤔

Smith Chromapop Storm Yellow Flash kanske kan vara ngt.
VLT=65% så mkt ljus men vet inte hur bra den är för kontrast. Verkar få bra reviews på det jag sett.

Letat efter Hi Yellow extralins till mina Oakley Airbrake men hittar ingen som har då det är en äldre modell.

Även dåligt med Smith Chromapop Storm Yellow Flash-linser i Sverige eller europa. Tips på var jag kan få tag i dessa?

Nej tyvärr, har bara varit i Gränsen en gång. Det var vid midsommar och det minsta man behövde var flatljuslins då det var sol dygnet runt.
Men lurar på att åka upp till Nm i år och då kanske?
Om nu inte Coronan sätter stopp förstås.

Hovet fick kritik för att hamstra toapapper!
Svar: vad är väl en bal på slottet 😁

Har köpt ett par Oakley Hi Yellow. Klart bra ljusinsläpp men tyvärr samma tendenser som Hi Pink med att ansiket speglar sig på insidan av linsen.
Blir det inte samma sak med Smith Chromapop Storm Yellow för er som provat denna? Ser ut som ngn form av spegellins så antar att det blir likadant.

Har köpt ett par Oakley Hi Yellow. Klart bra ljusinsläpp men tyvärr samma tendenser som Hi Pink med att ansiket speglar sig på insidan av linsen.
Blir det inte samma sak med Smith Chromapop Storm Yellow för er som provat denna? Ser ut som ngn form av spegellins så antar att det blir likadant.
Har du provat i backen, eller bara hemma? Frågar för jag har Hi Pink, och enda gången jag ser spegling är när jag åker igenom lifthusen... Aldrig märkt vid åkning.

HI PInk har jag testat i backen och för mig är speglingen irriterande.
HI Yellow,bara hemma men ser samma tendenser. Skall testa till helgen om de inte stänger ned systemen.

Har nu kört med Hi Yellow och vilket ljusinsläpp, var mulet och lite halvskumt på morgonen så tog på mig dessa. Var som solen lyste.
Däremot upplevde jag inte att konturerna syntes bättre utan det var mer att det blev jätteljust.

Prova en klar lins då. Sen är det inte så mycket att göra åt det. Nu vet jag inte hur dina ögon är, men mina vill inte se konturerna vid mulna dagar med någon som helst färg på linsen. Det har jag fått att konstatera.

Hittade en del data på Oakleys hemsida:
Hi Yellow: Ljusinsläp 74%, inte kontrasthöjande
Hi Pink: Ljusinsläpp 46%, kontrasthöjande
Persimmon: Upplevs som mörkare än Hi Pink men mätning visar att det är lika
Snow Rose: Ljusinsläpp 26%, kontrasthöjande

Hi Yellow är kontrasthöjande men börjar bli en gammal lins och saknar fördelarna med dom nyare Prizm linserna.
Men man kan i princip bortse från den linsen då den egentligen inte tillverkas längre till dom nyare gogglesmodellerna. Det är heller ingen produkt som pushas hos handlarna eller används av dom sponsrade utövarna.
Om man råkar ogilla dom interna reflektionerna i linsen på Hi Yellow eller Prizm Pink så rekommenderar jag Prizm Persimmon vid låga ljusförhållanden.

Det är viktigt att skilja på låga ljusförhållanden och flatljus då det vid flatljus fortfarande kan vara extremt ljust och kräva en mörkare lins. Då rekommenderar jag snare Prizm Rose.

Klarlins skulle jag bara rekommendera vid belyst kvällsskidåkning.

Vore väldigt kul, om man kunde få testa olika linser i backen. För det är ganska så beroende hur ens ögon fungerar vid olika väderförhållande. Jag anser fortfarande att klarlins är bäst för mig när den gula inte funkar längre. Har inget emot nya och bättre linser, och köper den/dem direkt när jag vet att de fungerar för mig.

Vore väldigt kul, om man kunde få testa olika linser i backen. För det är ganska så beroende hur ens ögon fungerar vid olika väderförhållande. Jag anser fortfarande att klarlins är bäst för mig när den gula inte funkar längre. Har inget emot nya och bättre linser, och köper den/dem direkt när jag vet att de fungerar för mig.
De större märkena brukar alla vara med på skidtesterna i början på säsongen. Mina kollegor på Oakley kör dessutom en demotour under högsäsongen också.

Rätt tänkt! Jag har ett par Line Miner med Prizm rose. Kanon vid rätt ljus, men när det skymmer, ajaj.
Fick testat Persimmon vid skidtestet i December. Oakley demotält, precis innan belysningen gick på i Gästrappet. Det var skillnad de! Kanonnöjd med den linsen vid lågt ljus.
Hade dom på senast i eftermiddags vid minst sagt blandade förhållanden. Stundtals blå himmel till snöfall med vinddrev inkl. 0,5m sikt.
Det har ju varit uppe i tråden: kvällsåkning, där tycker jag klarlins är suveränt.
Ses 😁 där ute!
I dessa tider: Play it safe.

Kör som många andra Oakley Flight deck prizm. De funkar bra för det mesta men när det är dåliga förhållanden så använder jag en gammal Spektrum G002 med gul lins. Grymt skön goggle får jag säga. Inte kvalitet som Oakley men hey, kostar ju inget i jämförelse. .

Enligt Spektrum själva:
Clear Purple som passar för mulet väder och flatljus (cat. 1 med 67% ljusgenomsläpp). Orange som passar för halvklart väder och flatljus.

Riktigt bra info! Jag är sugen att handla nya goggles på "corona-rea". Kikar på Anon, Oakley & Smith. Anon verkar ha överlägset bäst teknologi för att byta lins + bra linsutbud. Oakley tycker jag är snyggast + bra linser men kasst system för att byta(?). Smith nästa lika snygga som Oakley, lika bra linser och mkt enklare att byta än Oakley om än inte lika enkelt som Anon.

Hur komplicerat är det att byta Oakley-glas?
Skulle vilja ha en Prizm Sapphire/Persimmon kombo + ett par billigare gamla Hi Yellow som back up vid riktigt risigt väder. Men om det är för komplicerat att byta kanske jag byter fot till Anon eller Smith,

Tillbaka
Topp