Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilka glasögon och linser är bäst vid dåligt ljus och flatljus?
Testat Oakley Rose men de är för mörka även testat Oakley Hi Pink men ansiktet speglar sig på insidan av linsen vilket är mkt irriterande.
Problemet är att det i svenska fjäll ofta, i förhållande till Alperna, är relativt mörkt när det är dåligt ljus eller ännu värre flatljus. Oakleys prizmlinser har helt enkelt för litet ljusinsläpp för att fungera i Skandinaviska förhållanden. Kan du få tag i en gammal hederlig Oakley Hi Yellow skulle jag slå till direkt. Jag har testat många linser genom åren och enda linsen som jag tycker kan mäta sig med Hi Yellow är Brikos rosa enkellins. Bland moderna linser är det Smiths Chromapop Storm Yellow som jag tycker funkat bäst. Men, den mätar sig inte med Hi Yellow.
Oakleys persimmon prizm är en sammanslagning av hi Pink och hi yellow
Ska vi titta på andra märken slår jag ett slag för sweet protection interstellar Light amethyst rig
Tack. Fabrikatet spelar ingen roll utan är ute efter ett par med bra ljusinsläpp samt kontrasthöjande.Oakleys persimmon prizm är en sammanslagning av hi Pink och hi yellow
Ska vi titta på andra märken slår jag ett slag för sweet protection interstellar Light amethyst rig
Näe, PersimonPrizm är inte någon sammanslagning utav HiYellow och HiPink, utan är Prizm variant utav just den gamla persimon linsen. Den är lite lite mörkare än de båda.
Om vi skall gå in på detaljniva och högst eget tyckande, har inte riktigt undersökt det helt, men upplever att den "gamla" Persimon linsen är lite ljusare än den nya PersimonPrizm.
Lider själv mycket vid flatljus, borde tyvärr ta och kolla synen och fixa linser så man helt enkelt ser bättre.
Men tyvärr så känns det roligare att leta färg på goggles än att skaffa linser.
Angående hi yellow vs persimon, hittade denna https://snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?t=61528
Är du säker på att Hi Pink är utan Prizm https://www.oakley.com/en-gb/product/W0OO7064S?variant=888392174703Hi pinkt är ändå utan kontrasthöjande Prizm och persimmon prizm har det, jag frågade Oakleys säljare om persimmon prizm och fick då förklarat att: Folk ville inte ha en rosa lins, folk ville inte ha en spegellins och hi yellow va en lyckad lins, så man la ihop hi pink och hi yellow och fick persimmon prizm
återberättar bara vad Oakley sa till mig
Om jag jämför min aOakley Rose med klar lins är det bättre kontrast med Rose men ljusinsläppet är för dåligt med dessa.Någon som åker med en klar lins, när det är svårast? Jag upptäcker aratt t åldern börjar skörda sitt ur min kropp och märkte att även gula linsen kan sudda ut snön i backen för mig. Har köpt en klar lins nu så får vi se.
Testat flatljuset i Riksgränsen?Efter att ha famlat i mörkret har jag nu fått se ljuset i tunneln. Oakley persimmon prizm heter räddaren i nöden.
Och nu pratar vi om det berömda flatljuset i Åre.
Har du provat i backen, eller bara hemma? Frågar för jag har Hi Pink, och enda gången jag ser spegling är när jag åker igenom lifthusen... Aldrig märkt vid åkning.Har köpt ett par Oakley Hi Yellow. Klart bra ljusinsläpp men tyvärr samma tendenser som Hi Pink med att ansiket speglar sig på insidan av linsen.
Blir det inte samma sak med Smith Chromapop Storm Yellow för er som provat denna? Ser ut som ngn form av spegellins så antar att det blir likadant.
De större märkena brukar alla vara med på skidtesterna i början på säsongen. Mina kollegor på Oakley kör dessutom en demotour under högsäsongen också.Vore väldigt kul, om man kunde få testa olika linser i backen. För det är ganska så beroende hur ens ögon fungerar vid olika väderförhållande. Jag anser fortfarande att klarlins är bäst för mig när den gula inte funkar längre. Har inget emot nya och bättre linser, och köper den/dem direkt när jag vet att de fungerar för mig.
Vore väldigt kul, om man kunde få testa olika linser i backen. För det är ganska så beroende hur ens ögon fungerar vid olika väderförhållande. Jag anser fortfarande att klarlins är bäst för mig när den gula inte funkar längre. Har inget emot nya och bättre linser, och köper den/dem direkt när jag vet att de fungerar för mig.