Trasig "kabelkanal" på jacka - hur laga?

arraksboll

Aktiv medlem
Jag upptäckte att kanalen för snodden i linningen på min Arcteryx-jacka har gått sönder. Den har några år på nacken, men jag gillar den och skulle gärna nyttja den några år till. Någon som har tips på hur jag kan jag göra för att laga?

/Johan
20200307_201256.jpg

Bra tips med tejp. Annars kan man sy en raksöm med symaskin, tänker att vattentätheten som pajas genom att sy i membranet/tyget är försumbart så långt ner på jackan. Snyggt? nja, får välja rätt färg på tråd, men det är hållbart, på ett ställe som kanske är mer utsatt för slitage.

Tack för tipsen. Att sy en söm tror jag måste kombineras med någon slags förstärkning eftersom kanaltyget är så tunt. Sån där fållfix tror jag faktiskt jag har hemma, men jag ser inte riktigt hur jag skulle applicera det här eftersom det är så himla smal kant som skulle behöva limmas. Hmm kanske om man sätter en tygbit över...

Att skicka in till Arcteryx är lite lockande, eftersom det innebär att de får fixa en av dem designad svag punkt i en i övrigt ganska slitstark jacka... fast om det är bra business för dem så slår det ju kanske lite fel.

Det finns även Gore Tex-tejp som du kan köpa på t.ex Naturkompaniet. Har dock inte provat den själv. Jag har kört spinnakertejp på mina kabelkanaler på min Houdini Dunfri. Har funkat hur bra som helst i ett år nu. Glöm inte att runda hörnen bara. 😊

Hade ett liknande problemen på min 5 år gamla arcteryx jacka. Fick en ny. "kolla på vår hemsida, vilket färgen och storlek vill du ha". Dom värnar om sina kunder!

Uppföljning: Jag skickade in jackan till Arcteryx och fick efter ett par veckor svaret att de lagar jackan utan kostnad. Visst hade jag fått lite förhoppningar om att få en ny, men jag är absolut nöjd med detta.

Tillbaka
Topp