[Artikel] Färsk rapport från Sonfjället: grönskande sommarskidåkning

Redaktionen

Aktiv medlem
sonfjallet1_top2-1000x542.jpg

Än finns skidåkning att hitta och Sonfjället, i närheten av Vemdalen, bjöd in till en magisk kväll i början av denna vecka. Häng med på en riktigt udda topptur i Härjedalen!

Läs hela artikeln:

Underbart!! Det där gjorde jag en midsommar i slutet av 60 talet när jag bodde i Hedeviken på somrarna. Som ni beskrev så är det sååååå magiskt att se soluppgången från Sonfjället och uppleva sommarskidåkning i gryningsljus. det går bara inte att beskriva i ord....

Underbart!! Det där gjorde jag en midsommar i slutet av 60 talet när jag bodde i Hedeviken på somrarna. Som ni beskrev så är det sååååå magiskt att se soluppgången från Sonfjället och uppleva sommarskidåkning i gryningsljus. det går bara inte att beskriva i ord....
Ja fantastiskt härligt på alla sätt!🙂

Någon som har koll på om det ligger kvar även den här veckan?

Bumpar tråden. Är det någon som vet hur lång tid det tar att knata upp för berget med skidorna på ryggen? Och om var man parkerar bäst. Andra tips är också välkomna. Bifogar en karta.
/Mvh Masen

Bilagor

• sonfjället karta.JPG
    sonfjället karta.JPG
    220.7 KB · Besök: 152
Bumpar tråden. Är det någon som vet hur lång tid det tar att knata upp för berget med skidorna på ryggen? Och om var man parkerar bäst. Andra tips är också välkomna. Bifogar en karta.
/Mvh Masen
Bilvägen till Nyvallen bör vara plogad nu.
Därifrån går du 500 höjdmeter rakt upp. Tar väl en timme 🤙

en fin tur!

Aha, men det ska nog mina knän kunna fixa. Tack för snabbt svar.
Njaa, tveksamt att vägen är plogad då den normalt sett inte plogas. Har själv fastnat i några snödrivor där i slutet av maj, och med tanke på den sena våren skulle jag inte svära på att det är plogat.
Men har du ändå vägarna förbi skadar det ju aldrig att svänga in på grusvägen och ta sig en titt.
Från andra sidan via Nysätern går det dock att ta bilen fram, men då får man å andra sidan en liten anmarsch innan det börjar luta på.

Njaa, tveksamt att vägen är plogad då den normalt sett inte plogas. Har själv fastnat i några snödrivor där i slutet av maj, och med tanke på den sena våren skulle jag inte svära på att det är plogat.
Men har du ändå vägarna förbi skadar det ju aldrig att svänga in på grusvägen och ta sig en titt.
Från andra sidan via Nysätern går det dock att ta bilen fram, men då får man å andra sidan en liten anmarsch innan det börjar luta på.
Ok, jag får kolla upp det. Är lederna markerade annars med kryss eller går man på måfå bara mot toppen?

Ok, jag får kolla upp det. Är lederna markerade annars med kryss eller går man på måfå bara mot toppen?
Näe, inga kryssmarkeringar här inte. Utan snö är det en vältrampad gångstig att följa, men nu är fjället fortfarande helt vitt så du får nog freestyla lite på vägen upp, men det är inga konstigheter. Början upp till trädgränsen går det nog fint att följa stigen skulle jag tro.

Bilvägen till Nyvallen bör vara plogad nu.
Därifrån går du 500 höjdmeter rakt upp. Tar väl en timme 🤙

en fin tur!
Nu när jag studerar google map (satellit) så ser man ju faktiskt ett par bortsmältande rännor som vetter norrut tillbaka ner mot Nyvallen. Är det där som de åker i artikeln?

Förresten, är det någon som vet dagsaktuell status på snöläget?

nyvallen.JPG

Nu när jag studerar google map (satellit) så ser man ju faktiskt ett par bortsmältande rännor som vetter norrut tillbaka ner mot Nyvallen. Är det där som de åker i artikeln?

Förresten, är det någon som vet dagsaktuell status på snöläget?

Visa bilaga 25019
Var i området förra helgen och det var då en hel del snö kvar, men det har gått fort sista veckorna nu.
Här är en dagsfärsk bild och nog tusan kan man fortfarande få sig ett fint åk.
1685217845861.png

Var i området förra helgen och det var då en hel del snö kvar, men det har gått fort sista veckorna nu.
Här är en dagsfärsk bild och nog tusan kan man fortfarande få sig ett fint åk.
Visa bilaga 25023
Åh, tack som tusan för en dagsfärsk bild. Där du har ritat i, är det alltså typ en av rännorna som syns på satellitbilden?
Kanske det blir perfekt kommande helg att göra en tur uppöver..

Tillbaka
Topp