När öppnar Åre?

chrillelille

Aktiv medlem
När öppnar Åre?
Någon som har koll på när de öppnar liftarna i Åre? Hittar ingen officiell information, väntar på svar från dem men tänker att någon kanske vet samt att fler vill veta.

När öppnar Åre?
Undrar samma. Helt otroligt att Skistar inte lägger denna info på startsidan. Vet de inte så lägg ut detta också.
Antar att 99% av frågorna till Skistar just nu är ”när öppnar ni”

När öppnar Åre?
”Så fort vi kan erbjuda en bra alpin produkt” är svaren alla får.. Frågan är om det är pga dålig start på säsongen med tanke på det varma vädret eller om man inväntar något klartecken från FHM eller liknande gällande jul/nyår så att man inte öppnar tidigare i ”onödan” och alla nyblivna epidemiologer på facebook blir rasande...

När öppnar Åre?
”Så fort vi kan erbjuda en bra alpin produkt” är svaren alla får.. Frågan är om det är pga dålig start på säsongen med tanke på det varma vädret eller om man inväntar något klartecken från FHM eller liknande gällande jul/nyår så att man inte öppnar tidigare i ”onödan” och alla nyblivna epidemiologer på facebook blir rasande...
Måste vara coronan. Jag har varit i Åre flera ggr i november-december då de inte haft några problem att öppna trots mindre snö i backarna än vad som syns på deras webcams sedan någon vecka tebax.

När öppnar Åre?
Fick detta svar precis angående om de skulle öppna till helgen ”jag har väldigt svårt att tro det, det är för lite snö.”.

tror snarare att det är covid eller för få bokningar som följd av covid, som sagt ovan så tycka snömängd vara okej för åtminstone någon backe då det varit frysgrader i några veckor.

Senast ändrad:
När öppnar Åre?
Fick detta svar precis angående om de skulle öppna till helgen ”jag har väldigt svårt att tro det, det är för lite snö.”.

tror snarare att det är covid eller för få bokningar som följd av covid, som sagt ovan så tycka snömängd vara okej för åtminstone någon backe då det varit frysgrader i några veckor.
Mig veterligen så har kanonerna inte gått lika frekvent som vanligt, dessutom har det inte varit speciellt kallt med antingen varmgrader kväll eller morgon. Senast idag så regnade det.

Nu bor jag några mil öster om Åre och det kan skilja en del men frysgrader ”i några veckor” är helt enkelt inte rätt. Vi har haft några dagar i anslutning till varandra och varmt där imellan.

När öppnar Åre?
Mig veterligen så har kanonerna inte gått lika frekvent som vanligt, dessutom har det inte varit speciellt kallt med antingen varmgrader kväll eller morgon. Senast idag så regnade det.

Nu bor jag några mil öster om Åre och det kan skilja en del men frysgrader ”i några veckor” är helt enkelt inte rätt. Vi har haft några dagar i anslutning till varandra och varmt där imellan.
Ok, tack. Som jag sett när jag följt vädret har det varit frysgrader på nätterna och någon grad över nollan högst på dagarna, antagligen kallare i backen.

men självklart ödmjuk för att du har bättre koll som bor där!

När öppnar Åre?
"Varför öppnar Åre inte? Instagram feeden berättade inte. Högst förvånad!"

tmp_avv2011_2011.png

Medeltemperaturens avvikelse från det normala under november 2020 (normalperiod 1961-1990).

Källa

När öppnar Åre?
Det är ändå lite märkligt att man kan köpa paket boende+skipass nu i helgen. Jobbigt om man bokar det, köper tågbiljetter upp sen får man meddelande från skistar att dom återbetalar liftkortet pga av för lite snö för att öppna.

När öppnar Åre?
Dom siktar på att öppna den 18e men de e inte alls säkert
Förmodligen blir det den 18e som du säger. De har alltid öppnat en fredag de senaste 10 åren och eftersom att julveckan börjar den 19e så måste de öppna. Många har bokat osv. Vrf de inte öppnat än är pga av den rådande snö situationen. Har inte varit så här varmt på väldigt många år. De brukar öppna första liften i November.
/vi får bara hoppas

Senast ändrad:
När öppnar Åre?
Vi var på Ica duved i helgen, och där sa personalen att de kommer öppna någon lift antingen hamreliften eller vm8an nu till helgen. Men sen vet man aldrig vilka källor dom har för det.

När öppnar Åre?
och tittar man på webbkameran så har de hängt på byglarna på Hamreliften. Men det kan ju vara begränsat till alpinklubbarna...

När öppnar Åre?
Öppning den 18e har legat ute länge. Då öppnar både Åre o Björnen, annars brukar ju Åre öppna till Lucia o resten nån vecka senare.

När öppnar Åre?
Det öppnar den 18:e. Men det är osäkert hur många liftar som öppnar i och med usla snöförhållanden och temperaturer som gjort det svårt att köra snökanonerna.
Om man beslutar sig för att åka dit över nyår är det bäst att vara medveten om att coronarestriktionerna gör att liftarna får begränsad kapacitet och att köfållorna kommer att vara smala för att avstånd skall kunna hållas mellan människor.
i korta drag, var beredd på att corona gör det lite segare i köerna ån vanligt, men det är priset man får betala för att kunna ha öppet.

När öppnar Åre?

Rätt tydligt att man väntat in regeringens besked i frågan.. och att ett varmt november hjälpt till att man får annat att skylla på :) Men rent taktiskt är det smart att avvakta julen för att slippa hets i sociala medier.

Tillbaka
Topp