Fästa hjälmen på ryggsäcken

KajsaThor

Medlem
Har en Osprey Sirrus (26 liter) ryggsäck som jag trivs bra med, ingen optimal skidryggsäck men skön och lagom stor! Vill nu göra den lite mer "turanpassad" genom att på något sätt lösa ett hjälmfäste. Min tanke är någon form av mesh-ficka att fästa i bak som håller fast hjälmen. Har sett att andra varumärken säljer separata helmet holders som man kan spänna på ryggan, men verkar inte som att Osprey har något sådant... Tips och trix på hur man kan få fast en hjälm på en sådan här ryggsäck mottages tacksamt!!
845136047785_c_sirrus_26_osprey_20.jpg

Bilagor

• 845136047785_c_sirrus_26_osprey_20.jpg
    845136047785_c_sirrus_26_osprey_20.jpg
    31.7 KB · Besök: 443
Jag löste det genom att ta en klassisk idrottspåse ( sån man hade idrottskläder i) kortade snörena och fäste på väskan enligt bilden. På båda sidor såklart.Se till att hålla i hjälmpåsen när du öppnar väskan bara. Inte optimalt men funkade den dagen. DAB8973E-A689-41C6-A295-BB648B48D4C8.jpeg

Förläng så bara kompressionsremmarna på sidorna så långt det går så brukar det gå att spänna hjälmen mellan de två. Då sitter den fint så den inte gungar runt. Ska du använda en hjälmhållare ifrån något annat företag får du nog sy dit några öglor o fästa det i. Har själv mammut hållaren men på mina olika ryggsäckar har jag lägliga ögglor o fästa det i. Händer dock rätt ofta att jag bara spänner hjälmen som nämnt ovan för att det går snabbare om man inte går så långt.

Förläng så bara kompressionsremmarna på sidorna så långt det går så brukar det gå att spänna hjälmen mellan de två. Då sitter den fint så den inte gungar runt. Ska du använda en hjälmhållare ifrån något annat företag får du nog sy dit några öglor o fästa det i. Har själv mammut hållaren men på mina olika ryggsäckar har jag lägliga ögglor o fästa det i. Händer dock rätt ofta att jag bara spänner hjälmen som nämnt ovan för att det går snabbare om man inte går så långt.
Testade nu att förlänga kompressionsremmarna och fästa hjälmen där, det har jag inte tänkt på innan. Tack för det tipset! Men blir kanske att jag försöker sy dit några öglor och ha en separat hållare ändå🙂

skulle nog testa med ty mammut hjälmhållaren sen sätta exempelvis en nyckelring eller liknande i infätningen för spännremmarna på sidan.
Då kan du uppna ryggan utan att ta av hjälmen.
Borde gå smidigt att haka i krokarna på hjälmhållaren.

1608023825868.png

Ett annat alternativt som är både lättviktigt och smidigt är att använda gummicord för att spänna fast hjälmen. Använd de fästpunkter som finns på ryggsäcken och knyt en variant som håller hjälmen bra på plats. Det kan behövas några försök innan det blir riktigt bra. Knyter man ganska tight sitter hjälmen stabilt och det blir inte så mycket överflödigt material som fladdrar när man inte har hjälmen på ryggsäcken. Bilden nedan är på min klätterryggsäck och klätterhjälm men principen är densamma.

hjälmfäste.jpg

Ett annat alternativt som är både lättviktigt och smidigt är att använda gummicord för att spänna fast hjälmen. Använd de fästpunkter som finns på ryggsäcken och knyt en variant som håller hjälmen bra på plats. Det kan behövas några försök innan det blir riktigt bra. Knyter man ganska tight sitter hjälmen stabilt och det blir inte så mycket överflödigt material som fladdrar när man inte har hjälmen på ryggsäcken. Bilden nedan är på min klätterryggsäck och klätterhjälm men principen är densamma.

Visa bilaga 5556
Tjusigt!🤩 Ser ut som en riktigt smidig lösning om man får till det rätt, jag får öva hemma innan det är dags på riktigt!

Det är ganska skönt att ha med en påse man kan stoppa hjälmen i om det snöar eller regnar när den sitter på ryggan. Då kan goggelsarna sitta kvar på hjälmen också och man slipper bekymra sig för snö i något.

Min ful-lösning är att ta två små karbinhakar och fästa i vardera sido/kompressionsrem på ryggsäcken, samt i hjälmens straps ovanpå öronlapparna på varje sida. Funkar riktigt bra, hjälmen far inte runt alls, och karbinhakarna får antingen hänga kvar eller så tar de mikroskopiskt med plats i en ficka om jag plockar av dem.

Inspirerad av denna tråd köpte jag en Mammut Helmet Holder Pro. Tänkte det var smutt att kunna fästa hjälmen utanpå och ändå slippa all snö. Den var väldigt liten och fick returneras.
Jag har en Sweet Igniter i medium och den var inte ens nära att få i. Påsen verkar mer gjord för hjälmar för klättring eller skidalpinism.

Tillbaka
Topp