Hjälp med köp av allmountainskidor skidor

T0be

Medlem
Hej, är på jakt efter ett par nya skidor. Har åkt på ett par Head mojo 70 det senaste decenniet. Jag är 1.69 lång och väger 66kg. Åker idag ungefär 10% park, 70% pist, 20% offpist. Jag har en lekfull stil men åker oftast snabbt i pisterna, vill gärna ha lätt att växla mellan carving och sladd, skidorna behöver inte klara bottenlös puder men resterande förhållande önskar jag kunna täcka in. skidorna det lutar åt i dagsläget är
Fischer ranger 94 FR
Fischer ranger 102 FR
Völkl mantra m5 (som dock kommer med en ny version m6 inom kort)

Funderar över om jag kommer uppleva bredden på skidorna som störande i pisten då de tidigare skidorna haft en bredd på 76

Har ni någon erfarenhet av de skidorna jag nämnt ovan får ni gärna dela med er av den, eller om ni rekommenderar några andra skidor

Beror lite på vart du åker. Isiga pister i Sverige så kanske mitt förslag på ett par Atomic BentChetler 100 inte är det bästa. Men om du vill leka och ha kul samt kör en hel del vid sidan av pisten så rekommenderar jag dem starkt. De är också jäkligt smidiga så fort det börjar bli uppkört. Kör själv på ett par 172:or och är lika lång som dig men 5kg tyngre. För isiga pister har jag ett par pistlagg.

Beror lite på vart du åker. Isiga pister i Sverige så kanske mitt förslag på ett par Atomic BentChetler 100 inte är det bästa. Men om du vill leka och ha kul samt kör en hel del vid sidan av pisten så rekommenderar jag dem starkt. De är också jäkligt smidiga så fort det börjar bli uppkört. Kör själv på ett par 172:or och är lika lång som dig men 5kg tyngre. För isiga pister har jag ett par pistlagg.

Okej, brukarväxla mellan alperna och svenska fjällen, Åker oftast senare på säsongen, upplever inte att det brukar va särskilt isigt. Har tittat lite på Bent chetler 100, helt klart en intressant skida. Dock lite orolig över att de skulle bli avkall på pistegenskaperna, Det är trotsallt där jag spenderar mest av min tid. Men ska absolut ta mig en funderare till på den skidan.

Blossom whiteout, finfin. De har inget att göra i parken dock. Det har nog inga skidor som du sen vill åka pist med iofs.

Har ett par stereo apex. De klarar det mesta.

Senast ändrad:
Jag kastar in en ful ankunge. Gör det med inriktning på ekonomi och att du har lite parkintresse.

Sonen (17 år och duktig åkare) är ungefär lika stor som du. Kör väl 60% park och resten pist och alltid OP när det är vettiga förhållanden. Ifjol då vi var till Åre orkade vi bara ta med ett par av hans skidor. Självklart gick de sönder andra dagen och vi fick panikköpa något och ville inte dra på för mycket eftersom han har en del skidor hemma. Blev Völkl Revolt 95. Han är så sjukt nöjd så nu står hans Project 100, Armada Arv 86, Rossignoul Soul 7, Line Tom Wallisch m.fl. mest i garaget. Visst de andra har 2-6 år på nacken (snåla pappan köper begagnat :giggle:) och det är säkert kul att ha nya, men han gillar Revolt just för att kan tycker det är skönt att slippa byta beroende på underlag och humör. Till och med då det är svensk puder tycker han de är ok. Han använder övriga då och då, men allt för ofta bara Revolt.
Det är en hyfsat billig skida (vi köpte den för 2390:- inkl bindning på rea!), men verkar vara en rimlig kompromiss. Själv är jag ingen parkåkare så den delen har jag ingen koll på och jag är för stor och tung för att testa skidan.
Däremot har jag testat Fischer ranger 102. Jag gillar den, men kan inte se den som särskilt kul i en park (?) eller att sladda med även om jag tyckte den kändes ganska kul att leka med. (Jag kör annars mest fort och på kant om det inte går att vara OP och även om jag verkligen gillar Ranger är det ingen Charger.)

Nackdel med Revolt? Ja, topsheet har ju bedrövligt dålig hållbarhet. I synnerhet för att vara en parkskida. Några av våra tidigare Völklskidor (barn/juniorskidor) har haft problem med delaminering och stålkanter som lossnar. Inga sådana tendenser här efter omkring 35-40 skiddagar. Hoppas de fortsätter att hålla.

Lycka till.

Black Crows Camox låter som en rätt bra matchning. Bra i pisten, twintip, lekfull, 97mm midja.
Är inne på fjärde året på mina BC camox och jag håller med om att ett par sådana skulle vara ett bra val för vad @T0be söker. Lekfulla skidor som carvar fint i pisten och går som tåget när man är på det humöret samtidigt som dom inte gör bort sig i pudret.

Intressant input @Ledighetskommiten. Vill gärna köpa något begagnat eller på rea då de känns mer prisvärt. Många potentiella skidmöjligheter nu Völkl Revolt 95 är helt klart ett alternativ om man finner de till något liknande pris som ni fick dom för.

Intressant input @Ledighetskommiten. Vill gärna köpa något begagnat eller på rea då de känns mer prisvärt. Många potentiella skidmöjligheter nu Völkl Revolt 95 är helt klart ett alternativ om man finner de till något liknande pris som ni fick dom för.
Revolt 87, inte 95 och inte av apselut senaste modell men priset är inte fel. Men detta är ju en skida där egenskaper för park är klart betonade.

Tillbaka
Topp