[Artikel] Köp en egen svensk skidanläggning

Redaktionen

Aktiv medlem
storstenshojden_piste_1-4-8_symbol_webb1-7mb-1000x499.jpg

Skidanläggningen Storstenshöjden utanför Örebro är till salu.

Läs hela artikeln:

Hoppas de hittar någon köpare som vill driva anläggningen vidare, Örebro behöver det.

Men det finns väl fler skidanläggningar till salu?
Jag har för mig att Storlien och Edsåsdalen är till salu. Finns säkert fler..?
Under taggen "Skidort till salu" kan du se vilka andra artiklar vi publicerat:

Hoppas innerligt att Gruvbacken hittar en ny ägare. Ett lättillgängligt litet äventyr när man tröttnat på hysterin på andra sidan berget.

Hur är det med krogen där, "Djupa Gruvan" etc? Hittar inget aktuellt på nätet...

Undrar vad det skulle kosta att bygga en lift till åreskutan. Skulle garanterat öka värdet på anläggningen rejält (borde gå att finansiera genom de som äger marken). Någon som har koll på hur markägandet ser ut ?

Undrar vad det skulle kosta att bygga en lift till åreskutan. Skulle garanterat öka värdet på anläggningen rejält (borde gå att finansiera genom de som äger marken). Någon som har koll på hur markägandet ser ut ?
Tror att skistar skulle sätta käppar i hjulet eller köpa upp allt när liften väl står klar

Men det finns väl fler skidanläggningar till salu?
Jag har för mig att Storlien och Edsåsdalen är till salu. Finns säkert fler..?

Storlien för 20 miljoner måste vara ett kap - när gränsen till norge öppnar igen i varje fall om .

Alltså vi snackar om en anläggning med en knapplift, tre nedfarter och en camping. Litet och pittoreskt. Ett perfekt utflyktsmål när man åkt alla 38 liftarna på andra sidan lite för många gånger. Bygga en megalift dit är ju som att dra fram motorväg till nån liten mysig byhåla.

Baksidan är väl en smula mer vindskyddad än framsidan?
Det hade ju varit trevligt med en lift upp på baksidan och att det gick ihop med systemet på framsidan, men förblev mer vilt och offpist.
Om framsidan är Chamonix så kan baksidan vara som La Grave. :D

Almåsa till salu:
Du kommer knappast hitta en billigare skidanläggning med 300 höjdmeter. 5 mil från Östersund. Borde väl gå att få lönsamhet..? (Östersundsborna är dock bortskämda med skidanläggningar inom 10 mils radie)

Almåsa till salu:
Du kommer knappast hitta en billigare skidanläggning med 300 höjdmeter. 5 mil från Östersund. Borde väl gå att få lönsamhet..? (Östersundsborna är dock bortskämda med skidanläggningar inom 10 mils radie)
Tycker du ska slå till! Köp Gruvbacken, Almåsa och Gillersklack och anställ mig så börjar vi bygga ett imperium :giggle:

Men för att vara lite seriös så har jag ryktesvägen redan hört hur det börjar gnällas på bygden över nuvarande ägare etc. Eller kanske inte på bygden men i kommunen etc. Vilket i sig är helt galet då det enda sättet att hålla en sån pärla vid liv är att besöka den. Vid samtliga tillfällen jag besökt Almåsa har det varit skrämmande få gäster trots helger/lov, jättebra förhållanden etc.

Jävligt lätt att gnälla och ha åsikter när man inte använder anläggningen utan sannolikt åker till någon av dom större konkurrenterna i stället.

Det känns tyvärr som att framtiden ser mörk ut för Almåsa. Att det har varit till salu en längre tid och att pistmaskinen nu ligger ute på Blocket känns inte direkt lovande.

Almåsa till salu:

Hmm, frågan är om Almåsa överlever denna gång. Att det är till salu låter aningens ironiskt när ägarna tydligen begär ett fantasipris för en anläggning med ett investeringsbehov på 20 miljoner och en driftskostnad på 2 miljoner.

Kommunen har varit seriöst intresserade av att köpa men har dragit sig ur p.g.a. orealistiska förväntningar från nuvarande ägare. Fattar att dom vill sälja m.t.p. att anläggningen (trots kommunalt stöd) gått kraftigt back sedan dom köpte och att dom vill få igen lite pengar men va fan liksom.

Känns som att det kan bli dålig stämning i Offerdal framöver ........ :oops:

Tillbaka
Topp