Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
SLAO är ansvariga för deras medlemmar ja. SkiStar är en av många medlemmar. Det är många flera än skistars anläggningar som är med.SLAO part i målet.
Och? Blir väl inte än större säkerhetsrisk för det?SLAO är ansvariga för deras medlemmar ja. SkiStar är en av många medlemmar. Det är många flera än skistars anläggningar som
Nä men att skylla detta på Skistar är fel. Det är SLAO:s fel. Och SLAO är inte Skistars uppfinning....Och? Blir väl inte än större säkerhetsrisk för det?
Men nu är det Skistar som implementerar det gång efter gång. Och Skistar som största aktör nog ganska ansvarig för detta.Nä men att skylla detta på Skistar är fel. Det är SLAO:s fel. Och SLAO är inte Skistars uppfinning....
Jag har bott i alperna i 8 år så jag är helt van med folk som går upp i backen och det är helt oki för mig om man går på sidan.Men nu är det Skistar som implementerar det gång efter gång. Och Skistar som största aktör nog ganska ansvarig för detta.
Men frånsett från att du alltid är emot allt jag skriver, ser du det som en säkerhetsrisk och vill du betala för att gå uppför i kanten av pisten?
Så varför då tjafsa emot vad jag skriver? Håll med och/eller kom med förslag om hur vi påverkar SLAO (eller egentligen Skistar).Jag har bott i alperna i 8 år så jag är helt van med folk som går upp i backen och det är helt oki för mig om man går på sidan.
Men du skriver om Sverige och där vet jag oxå efter mina år att det är SLAO som gör reglerna tyvärr. Har kämpat mycket mot fångrem tvånget där jag har arbetat.
Därför... Är inte skistars fel som du skriver.Skistar utmärker sig igen.
Så varför då tjafsa emot vad jag skriver? Håll med och/eller kom med förslag om hur vi påverkar SLAO (eller egentligen Skistar).
Hur vet du det? Skistar överlägset största aktör. Och oavsett, skall vi bara bocka och buga och tycka att det är ok, eftersom det är en säkerhetsrisk i norden men inte i alperna?Därför... Är inte skistars fel som du skriver.
Som det är någon som redan har skrivit så är det inte Skistar som har bestämt att det är förbjudet utan det är SLAO med andra ord i alla backar som är anslutna till SLAO skall det vara samma regel om detta.
Återigen, att gå uppför sakta och se upppåt, i kanten av pisten kontra stå överallt och se nedåt, såsom många gör är i min värld ingen säkerhetsrisk utan ett svepskäl. Inget säkerhetsproblem i alperna heller.Och någonstans är kanske regeln ändå rimlig? Skidåkning med dagens utrustning och välpreparerade backar är ju en högfartssport med enormt mycket energi. Är förvånad över att det inte sker fler allvarliga kollisionsolyckor än vad det redan gör i backarna. En kollision mellan stillastående person och 100kg åkare i 80km/h i gästrappet slutar garanterat med blåljus, inte otänkbart med en bodybag för någon av dom inblandade. Att ha grundregeln att i backarna är det enkelriktat som gäller låter som sunt förnuft. Sen kan man ju lösa det med turspår inom litet avstånd från preparerade pister. Åre verkar skapat något dom kallar ”Ski touring”-leder i systemet som går utanför nedfarterna eller på lågfarts transportsträckor.
Kolla länken jag lade upp. Skistar är inte i majoritet i någon av grupperna som sagt.Hur vet du det? Skistar överlägset största aktör. Och oavsett, skall vi bara bocka och buga och tycka att det är ok, eftersom det är en säkerhetsrisk i norden men inte i alperna?
Normalt turar man uppför utanför anläggningarna, för att nå bra offpiståkning. I alperna kan man ofta nå bra bc åkning genom att skråa eller tura från toppliftar. Då har man liftkort.Enligt SLAOs regler får man inte gå uppför i pisten.
SLAO har uppmuntrat anläggningarna att inrätta särskilda ski-touring leder.
Varje skidanläggning väljer själv om/hur de ska ta betalt för dessa.
skistar tycks kräva skipass för 500kr/dag.
Hur gör andra anläggningar?
På många håll i alperna kan man köpa ”upphillpass” ganska billigt
Påverkar inte mitt svar.Kolla länken jag lade upp. Skistar är inte i majoritet i någon av grupperna som sagt.
Återigen, att gå uppför sakta och se upppåt, i kanten av pisten kontra stå överallt och se nedåt, såsom många gör är i min värld ingen säkerhetsrisk utan ett svepskäl. Inget säkerhetsproblem i alperna heller.
Återigen, att gå uppför sakta och se upppåt, i kanten av pisten kontra stå överallt och se nedåt, såsom många gör är i min värld ingen säkerhetsrisk utan ett svepskäl. Inget säkerhetsproblem i alperna heller.
Så kan jag hålla med den som skrev att du har något personligt mot SkiStar.Påverkar inte mitt svar.
Då har du missförstått detta också, så som så mycket annat denna vinter.Så kan jag hålla med den som skrev att du har något personligt mot SkiStar.
Verkligen ett stort problem, många stillastående, farliga objekt. Men inte i alperna, eller?Det genererar ju fler stillastående/långsamma objekt i backen att potentiellt krocka med för ovankommande. Tycker inte heller om folk som står utspridda i backen och tittar nedåt.
Kanske dags för ett nytt pistmärke för att slippa ha enkelriktad trafik i alla pister? Kein hochgehen.
Visa bilaga 9122
I en helt annan tråd hade jag frågat vad liften bakom mig heter och vilken ädel dryck den förknippas med.
Det var därför jag skrev till dig att du borde ta upp detta på ett aktieägar möte.Eller så försöker man påverka till det bättre. Vilket tror du du har mer glädje av framöver? Finns ju inte så många alternativ i norden.
Samma här. Åker normalt i Norge och alperna. Dock är ju Skistar även dominerande i Norge. Så jag förstår fortfarande inte varför man inte skall försöka påverka sådant som man tycker är dumt eller i alla fall felmotiverat. Mot mitt DNA i alla fall men verkar ju finnas många som köper allt som åläggs dom och som dessutom kommer med märkliga personangrepp i brist på annat (inte du).Det var därför jag skrev till dig att du borde ta upp detta på ett aktieägar möte.
Jag kommer inte ha glädje av Skistar på nått sätt framöver då det finns en mängd allternativ i Norden. Har inte besökt Skistar sedan 2011 då jag cyklade i Rörbäcksnäs och bodde i Sälen ( skistar). Skidåkning har jag ändå lyckats med.
Återigen, att gå uppför sakta och se upppåt, i kanten av pisten kontra stå överallt och se nedåt, såsom många gör är i min värld ingen säkerhetsrisk utan ett svepskäl. Inget säkerhetsproblem i alperna
Hur undviker ni att betala för längdskidåkning? Åtminstone i Sverige kan jag inte erinra mig en enda ort som inte har spåravgift så länge vi pratar om preparerade spår. Detta med rätta - det är nog sannolikt inte gratis att köra pistmaskin några mil varje dag under högsäsong.Inte beredd att betala något för det. Avstår hellre. Detta är en nödlösning. Vi åker normalt i norden en blandad kompott av liftburen pist, längd och topptur, normalt i Norge. Topptur i Sälenfjällen är ett substitut för att betala för mycket för dåligt pistkörning, något som vi generellt undviker. Likaså undviker vi att betala för längdåkning. Skistar skall ha en uppskattning för att den är gratis än så länge. Tycker den bör ingå i "totalpaketet" för fjällupplevelsen, precis som parkering och husbilsparkering. Leder ändå till en hel del intäkter.
Ja det var ju inte många inlägg i tråden du orkade läsa och ta till dig. Suck.Orka lägga två sidor på att diskutera det här ämnet. Helt klart en säkerhetsrisk att lägga till hudande turare i motsatt färdrikting till den saliga blandning av semesterfirare, glada amatörer och "proffs" som i strid ström kryssar nedför backarna.
Sen kan man ju räkna med att dessa "vi håller oss i kanten" tar hela armen när de får chansen för att det är ju helt omöjligt att rå rakt upp mot falllinjen hela tiden. Det blir brant, man blir trött och helt plötsligt tar dom allt bredare spår uppför backen.
Att ta betalt för "turpass" är ju en extremt dålig idé. Med betalning kommer en stark känsla av rättigheter och då ska minsann hela backens bredd utnyttjas, ja har ju betalt!
Sen förstår jag inte varför man ska tura i skidbackar. Hela poängen med att tura är ju naturupplevelsen, att lämna skidsystemet för lugnet bortom pister och liftar. Vill du ta del av turande i närheten av systemet. Köp liftkort och ta genvägen upp. Riskera liv o lem i backen, nej tack.
Till SAOL ändrat regeln, stäng tråden.
Kanske prova Sälen, som jag redan skrev. Hur svårt kan det vara att läsa innantill.Hur undviker ni att betala för längdskidåkning? Åtminstone i Sverige kan jag inte erinra mig en enda ort som inte har spåravgift så länge vi pratar om preparerade spår. Detta med rätta - det är nog sannolikt inte gratis att köra pistmaskin några mil varje dag under högsäsong.
Hur undviker ni att betala för längdskidåkning? Åtminstone i Sverige kan jag inte erinra mig en enda ort som inte har spåravgift så länge vi pratar om preparerade spår. Detta med rätta - det är nog sannolikt inte gratis att köra pistmaskin några mil varje dag under högsäsong.
Schysst av Skistar i det fallet då! Stakade i Kläppens spår (alltså inte Skistar) däruppe senast - där är det spåravgift. Tolkade ditt inlägg som att längdskidåkning generellt var något du förväntade dig gratis, vilket jag har svårt att förstå. Ber om ursäkt.Kanske prova Sälen, som jag redan skrev. Hur svårt kan det vara att läsa innantill.
Svar som dessa ökar ju inte på den trevliga tonen på forumet. En ton jag förstod det som att du saknar.Kanske prova Sälen, som jag redan skrev. Hur svårt kan det vara att läsa innantill.
Precis, man tar sig för pannan. Det var inte mycket meningsfullt du hade att komma med. Då går man över på personangrepp i stället. Avundsjuka eller oförstånd. Förmodligen både och. Återkom när du har något vettigt att TILLFÖRA.Man tar sig för panna. Du ska inte betala för något? Du ska ta husbilen till sälen, det ska va gratis att parkera denna husbil på en anlagd parkeringsplats. Du ska inte betala liftkort för att gå uppför eller avgift för att åka längd.
Detta ska ingå i det "totalpaket" som du uppenbarligen inte vill betala en krona för, utan förväntar dig istället åka räkmacka på alla andra besökare som löser liftkort, hyrskidor, sätter barnen i skidskola osv.
Antar att du fyller husbilen full på LIDL innan du lämnar hemstaden och tankar i mora på vägen upp. Varje spenderad krona i sälen är ett misslyckande i sig.![]()
Så nu var det mitt fel igen att någon hade fel och jag måste återupprepa mig. Och så försöket du spela allan om detta. Dåligt.Svar som dessa ökar ju inte på den trevliga tonen på forumet. En ton jag förstod det som att du saknar.
Ett annat svar vore ju att det är gratis i Sälen. ( punkt)
Jag gör en sån smiley : ) för att försöka visa att det bara var ett tips i all välmening. Såna häftiga smileys ( emojis?) vet jag inte hur man gör.
Men snälla nån.Så nu var det mitt fel igen att du hade fel. Och så försöket du spela allan om detta också. Dåligt.
Kolla mitt inlägg igen. Och du behöver inte ge lektioner i forumetik. Det är trots allt jag som får ett antal märkliga personliga påhopp när argument saknas eller är felaktigaMen snälla nån.
Vad hade jag fel i?
På vilket sätt spelar jag Allan?
Vi blir väll alla bemötta utifrån hur vi bemöter andra?
Sorry, tänker inte diskutera detta med dig, det har du förbrukat mitt förtroende för.Vilken del av fjällupplevelsen kan trådskaparen tänka sig att betala för? Det är nog många som likt dig föredrar Alpernas berg före svenska pister - själv går jag därför hellre på topptur UTANFÖR systemen här i Sverige/Norge och undslipper därmed liftkort ofta. Förra veckan åkte jag däremot på Nuolja och betalade för att åka deras enda lift samtidigt som deras lavinbekämpning möjliggjorde brant åkning trots en hög risk på övriga fjäll. När jag åker längdskidor (tydligen inte tillräckligt ofta i Sälen) betalar jag gladeligen spåravgift.
Dessa avgifter tycker jag är synnerligen rimliga - man köper en produkt och om man så vill en fjällupplevelse. Analogt tycker jag inte nödvändigtvis att det är en rättighet att få gå uppför i Skistars preparerade pister. Likt andra har jag också sett förberedda topptursleder i anslutning till anläggning och kan tycka att de borde vara billiga att få använda men jag är inte helt övertygad om att det ska vara gratis. För gratisaktiviteter tycker jag man kan leta sig ut i resten av fjällvärlden och dra nytta av sin allemansrätt.