F
fati
Guest
Skistar igen - inte topptura
.
Senast redigerad av en moderator:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Herregud. Måste svida djupt att ha blivit rättad av mig så många gånger i vinter så att all denna energi skall läggas på vem som egentligen stoppar vem med vilken motivering och efterföljande rubriksättning.Har svårt att tro att SLAO betalar lön till den person stoppade TS. Den personen är väl anställd av liftbolaget och hänvisar till SLAO Regelverk som är framtaget av 199 olika anläggningar?
Nä, säkert har 195 anläggningar stenhårt jobbat emot Skistar, när de förgäves försökt få till en anpassning till FIS regelverk. Och lilla Skistar fick krypa till korset och köpa att de med 53% marknadsandel måste förbjuda detta och dessutom stenhårt instruera sin personal att detta är jättefarligt medan andra inte verkar tycka det är så viktigt att utöva denna regel trots att de röstat emot, eller?Kollade medlemsregistred igen:
![]()
Skidanläggningar medlemmar – Svenska Skidanläggningar
SLAO:s Skidanläggningar SLAO har 197 medlemsanläggningar runt om i Sverige. Nedan finns en karta över medlemmarna samt register med kontaktuppgifter. Karta över alla medlemsanläggningar (Google Map) Register över anläggningar (med kontaktuppgifter) Karta Skidanläggningar 2021-2022www.slao.se
Så skistar räknas med 5 anläggningar, dvs 5 röster, av 200. Lika många som Funäsfjällen, som ju jobbar ihop. Jag skulle inte kalla det dominerande...
Vem har skyllt på Skistar felaktigt, inte jag. Läste du inte mitt svar ovan?Jag var alldrig med på ett SLAO möte, du? Är det omröstning kan man väl rösta som man vill. Knappast så att Skistar kommer o förstör din anläggning om du röstar annorlundar, hoppas jag.
Visst är det upp till var och en hur man utöver reglarna, men om regeln ändras skulle det ändå vara bäst?
Ska vi skylla mera på Skistar eller vill du försöker hittar hur man kan påverka SLAO regler?
Vet inte riktigt varför du svara på ett inlägg som är riktat till @fredw?Herregud. Måste svida djupt att ha blivit rättad av mig så många gånger i vinter så att all denna energi skall läggas på vem som egentligen stoppar vem med vilken motivering och efterföljande rubriksättning.
Om jag blir stoppad i Skistars anläggning med en för mig mycket ologisk förklaring och jag vet att Skistar har den storleken de har och det sker flera gånger samtidigt som jag aldrig hört talas om det eller sett det ske någon annanstans, tvärtom nästan dagligen, naturligtvis skriver jag då att Skistar stoppade mig. Inte pistör X eller SLAO. Dessutom nämndes inte SLAO av pistören. Fler varv?
Nu förstår jag inte riktigt vad du säger.Jo, det gjorde jag. Du mistänker att ingen jobbar emot skistar och att "lilla" skistar fick då följer reglarna. Förutom att du har en konstigt ton i svaret menar du väl att Skistar skulle drar med de andra om de bara ville och kunde gå emot regeln? Om du menar nåt annat få du kanske vara mera tydligt i det du skriver. Känns som alla utom fredw missförstår dig?
En (sista) gång till: Hur är ditt föreslag för att kommer till en ändring?
Och?![]()
Pressmeddelanden | Branäsgruppen
Branäsgruppen är Sveriges största privatägda skidkoncern och ägare till skidanläggningarna Branäs, Kungsberget, Vallåsen, Ulricehamn Ski Center och Storstenshöjden. https://www.branas.se/ https://www.kungsberget.se/ https://www.vallasen.se/ https://www.ulricehamnskicenter.se/...via.tt.se
Branäsgruppen har lika många anläggnignar/ röstar som Skistar/ Funäsfjällen... Fler aktörer som är lika "dominerande"
När vi försökte påverka om fångremmen så skrev vi till SLAO:s arbetsgrupp och förklarade hur det såg ut i andra länder. Och snackade med våran anläggnings person mot SLAO.Jag var alldrig med på ett SLAO möte, du? Är det omröstning kan man väl rösta som man vill. Knappast så att Skistar kommer o förstör din anläggning om du röstar annorlundar, hoppas jag.
Visst är det upp till var och en hur man utöver reglarna, men om regeln ändras skulle det ändå vara bäst?
Ska vi skylla mera på Skistar eller vill du försöker hittar hur man kan påverka SLAO regler? Skulle man kommer med en åkaresförening in i SLAO?
Känns som vad man än gör är det fel... Förutom om man säger att Skistar är dumma för att du fick inte gå upfför backen. Jo, jag försökte kommer med lite mera fakta och idéer. Ge upp en gång till.
Så därför lägger vi ner direkt och skriver inte ens om ämnet på freeride.se?När vi försökte påverka om fångremmen så skrev vi till SLAO:s arbetsgrupp och förklarade hur det såg ut i andra länder. Och snackade med våran anläggnings person mot SLAO.
Skall man göra en förening kanske man skall göra en nordisk förening för uppenbart är det samma problem i Norge då kan jag utläsa efter mitt svar från alpinogfjell.
Men kan kanske vara svårt att påverka 199 anläggningar i Sverige som vill ha in pengar för att driva vidare deras anläggningar?
Nä, säkert har 195 anläggningar stenhårt jobbat emot Skistar, när de förgäves försökt få till en anpassning till FIS regelverk. Och lilla Skistar fick krypa till korset och köpa att de med 53% marknadsandel måste förbjuda detta och dessutom stenhårt instruera sin personal att detta är jättefarligt medan andra inte verkar tycka det är så viktigt att utöva denna regel trots att de röstat emot, eller?
Nu konstrar du till det igen. Du hade en lång utläggning om varför vi toppturar i pist mm och med efterföljande frågor. Vidhåller att jag inte behöver motivera det mer för dig och precis som innan anser jag att det inte har med tråden att göra. Att du blev sur över detta och annat verkar tydligt.Jag har också rätt ofta frågat efter att du ska förtydliga det du säger. Men det tyckte du inte att du ska göra. Jo, då blir det som det blev.
Så, vad vill du säger med det här:
"Nä, säkert har 195 anläggningar stenhårt jobbat emot Skistar, när de förgäves försökt få till en anpassning till FIS regelverk. Och lilla Skistar fick krypa till korset och köpa att de med 53% marknadsandel måste förbjuda detta och dessutom stenhårt instruera sin personal att detta är jättefarligt medan andra inte verkar tycka det är så viktigt att utöva denna regel trots att de röstat emot, eller?"
Allt jag kan se är Slao rätt så demokratiskt ubbyggt. Hur det är vid möte vet jag dock inte. 200 anläggningar har rösträtt. 5 stora aktörer som har 5 röster var. Alltså ingen som är dominerande. Vill man ändrar Slao reglerna få man alltså få till en omröstning i frågan. Men hur få man till det?
Nej och det behövs inte heller visavi tråden. Tänk lite större, tack. Läs även fredw svar.Kan du backa upp dina hypoteser och gissningar med något konkret?
Vem har sagt annat? Men varför gnälla på mig när jag lyfter fram och beskriver problemet. Många Skistar fans här som reagerar stort så fort de nämns i en rubrik.Skulle tror alla anläggningar kan det, framförallt de med samma antal röster.
Vet inte fan, har alldrig tänkt att jag ska stå på Skistars sida... men nu verkar det så. Jag ser verkligen inte Skistar som problem fast en SLAO regel som man kan diskutera och försöka ändra på. Eller så förvänta man sig att Skistar, eller nån annan anläggning gör det. Men då tror jag man få vänta länge.
Vill man ändra på nånting måste man väl försöka göra det och inte gnäller på enskilda aktörer. I det här fallet måste man väl försöker få igång en dialog med SLAO, eller?
Då tror du nog fel igen om mig. Tros mycket om mig i denna tråd.Tror du tar det ganska personligt om man säger att det kanske inte är skistars fel. Visst det fanns dumma påhopp, men knappast från min sida.
Skrev rätt ofta att jag är långt ifrån Skistar fan. Har alldrig varit i en skistar anläggning förutom med jobbet till Hemsedal, för att jag hatar deras inställning och metoder. Men just här är det ett problem med SLAO och inte Skistar.
Nog med det. Vill vi löser det ska det gå via SLAO, vill vi gnälla på SKistar och varandra kan vi göra det här.
Så även när det gäller längdåkning åker ni ospårat rätt ut i terrängen? För du har väl tänkt på att längdspåren inte växer fram själva, nån har kört upp dem med någon typ av maskin samt lagt ner sin tid medan du suttit framför tvn o druckit bärs för att sedan skrävla om att du minsann inte ska betala för nåt. Är det inte lika bra du går ur momsen oxå så blir käket billigare?Inte beredd att betala något för det. Avstår hellre. Detta är en nödlösning. Vi åker normalt i norden en blandad kompott av liftburen pist, längd och topptur, normalt i Norge. Topptur i Sälenfjällen är ett substitut för att betala för mycket för dåligt pistkörning, något som vi generellt undviker. Likaså undviker vi att betala för längdåkning. Skistar skall ha en uppskattning för att den är gratis än så länge. Tycker den bör ingå i "totalpaketet" för fjällupplevelsen, precis som parkering och husbilsparkering. Leder ändå till en hel del intäkter.
Ta gärna tag i det. Jag har gjort min del, i en icke fråga för mig egentligen. Jag toppturar normalt någon helt annnstans.Eftersom pistören förde fram säkerhetsaspekten, är det kanske en fråga till säkerhetsrådet?
![]()
Medlemsråd Säkerhet & Sjukvård – Svenska Skidanläggningar
Säkerhet & Sjukvård Säkerhet & Sjukvård handhar frågor kring konsumentsäkerhet, laviner, första hjälpen, skidpatrull m.m. Syftet med gruppen: Ett idé- och utvecklingsforum för att hjälpa våra medlemmar i vår strävan att skapa en trygg och säker anläggning för våra gästers upplevelser...www.slao.se
Finns mejladress. Ska man utveckla ett gemensamt mejl? Eller vill nån enskilt mejla de?
Så dök ytterligaren en upp som inte fattat något och där avundsjukan visar sitt fula tryne. 6 sidor med upprepningar till?Så även när det gäller längdåkning åker ni ospårat rätt ut i terrängen? För du har väl tänkt på att längdspåren inte växer fram själva, nån har kört upp dem med någon typ av maskin samt lagt ner sin tid medan du suttit framför tvn o druckit bärs för att sedan skrävla om att du minsann inte ska betala för nåt. Är det inte lika bra du går ur momsen oxå så blir käket billigare?
Jag lade upp en beskrivning av vad som hänt 2ggr nu och då har det blivit min livsmission?Jag med. Men det verkar ändå vara viktigt för dig?
Hur som, som ni säkert ser är jag ju inte originalt svenskt, så bättre om nån annan skriver ett mejl så att det också blir bra.
Jaha. Men Skistar sitter ju t o m i SLAOs styrelse, så hur gör vi nu då om vi inte ska ta upp det med Skistar (som ju dessutom är ansvariga för den anläggning det gällde)?Vill vi löser det ska det gå via SLAO, vill vi gnälla på SKistar och varandra kan vi göra det här.