Skistar igen - inte topptura

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Gå i backen när den är stängd och håll er borta från pistmaskinen så är alla utom vän av ordning nöjda. Eller fråga snällt om du kan gå i en avstängd pist eller lift, det har jag sett att dom gör i Bjursås. När det är öppet är det fullt rimligt att låta bli att vara i vägen för det anläggningen är gjord för, både som gående i pisten och som cyklist på gocartbanor.

Tids nog kommer Skistar och Romme att inse hur trendigt det är med hudar och bygga små remsor där man kan gå, mot ersättning som i längdspåren. Plus möjlighet att hyra grejor. Som det redan finns på andra ställen.
Romme har aldrig klagat när jag har varit där och gått. Iofs utanför öppettiderna men iaf...

fati

Aktiv medlem
Du kan ju försöka ta kontakt med någon av de två av Skistars representanter som sitter i SLAOs styrelse. Fast varför? Du tycker väl att det är i sin ordning (och/eller ointressant?) att SLAOs regler inte är i linje med FIS? Eller?
Vem sa det? HAr väl hela morgonen försökt kommer med föreslag hur man kan gå vidare?

För mig själv spelar det inget roll. Men jag är tillräckligt social täckande att jag ser att det är vettigt och viktigt för vissa (inte JAndersB ;) ) att man få göra det. Och jag kan ser poängen att det kan vara ett bra insteg.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Du kan ju försöka ta kontakt med någon av de två av Skistars representanter som sitter i SLAOs styrelse. Fast varför? Du tycker väl att det är i sin ordning (och/eller ointressant?) att SLAOs regler inte är i linje med FIS? Eller?
Fast det är ju inte Norges heller? Och jag tror jag har missat vad FIS har med detta att göra? Skimo (touring i tävlingsform) ligger inte ens under FIS? Alltså om man skall se på FIS roll i Sverige.

Senast ändrad:

jaksu

Aktiv medlem
Tids nog kommer Skistar och Romme att inse hur trendigt det är med hudar och bygga små remsor där man kan gå, mot ersättning som i längdspåren. Plus möjlighet att hyra grejor. Som det redan finns på andra ställen.
Jag skulle påstå att intresset för topptur kommer att minska rejält inom kommande 2-3 år och denna fråga blir orelevant. Samtidigt tycker jag att hänvisningar till FIS regelverket är inte så relevanta heller när det finns massa anläggningar som inte följer dessa som vi har sett i tråden med olika referenser.

fati

Aktiv medlem
Säkerhet värderas ju olika. I USA finns fortfarande sittlifter utan säkerhetsbygel. Tänkbart i Sverige?

fredw

Aktiv medlem
Fast det är ju inte Norges heller? Och jag tror jag har missat vad FIS har med detta att göra? Skimo (touring i tävlingsform) ligger inte ens under FIS?
SLAOs regler är nästan en exakt kopia av FIS regler, utan just när det gäller regel 7, där SLAOs innebörd får närmast omvänd mening.

Vilket uttryckligen framgått av inlägg tidigare i denna tråd. Men jag tar det här igen:

SLAO:
7. KLÄTTRA UPP VID SIDAN AV NEDFARTEN. Klättra alltid upp vid sidan av
nedfarten. Det är särskilt viktigt vid dålig sikt.

FIS:
7. Climbing and descending on foot
A skier or snowboarder either climbing or descending on foot must keep to
the side of the slope.

*

Kanske rör det sig om ett översättningsfel SLAO? "Keep to the side of the slope" betyder inte "vid sidan av nedfarten" . Det betyder "i sidan av nedfarten".

"If you see a sign that says ‘keep to the right’ it means that there is probably an obstruction ahead and you need to drive as close to the side of the road as possible."

fati

Aktiv medlem
Inga mejladresser till styrelsen på Slaos hemsida. Mejlen till SLAO få duger. Man få väl göra nånting för att dåmpa vågorna ;).

fati

Aktiv medlem
SLAOs regler är nästan en exakt kopia av FIS regler, utan just när det gäller regel 7, där SLAOs innebörd får närmast omvänd mening.

Vilket uttryckligen framgått av inlägg tidigare i denna tråd. Men jag tar det här igen:

SLAO:

FIS:
the side of the slope.

*

Kanske rör det sig om ett översättningsfel SLAO? "Keep to the side of the slope" betyder inte "vid sidan av nedfarten" . Det betyder "i sidan av nedfarten".
Under åk och liftregleri lilla gula finns ju denna :

"Gående/promenerande samt hundar och skidåkare som går på skidor uppför markerade nedfarter är ej tillåtet vid någon tidpunkt"

Så de vet nog vad de vill?

fati

Aktiv medlem

SLAO:

FIS:
the side of the slope.

*

Och frågan är om FIS regeln inefattar de som gå med skidor? Stå ju "on foot"...

fati

Aktiv medlem
"Rule 7 Moving against the general direction poses unexpected obstacles for the skiers and snowboarders. Footprints damage the slope and can cause danger to skiers and snowboarders."

Tror inte att det innehåller turande/ hudande...

fredw

Aktiv medlem
Jag skulle påstå att intresset för topptur kommer att minska rejält inom kommande 2-3 år och denna fråga blir orelevant. Samtidigt tycker jag att hänvisningar till FIS regelverket är inte så relevanta heller när det finns massa anläggningar som inte följer dessa som vi har sett i tråden med olika referenser.
Det är ju möjligt, men trenden i bl a USA och på kontinenten talar i en annan riktning. Så vitt jag förstår. Men visst är det ev behovet av "uppåthudande i utkanten av backen" större i mer tättbebyggda trakter, och troligen mindre relevant i Sverige.

Hänvisningarna till FIS har för avsikt att visa att andra viktiga aktörer gör en annan bedömning än SLAO i denna fråga, varför SLAOs regler inte kan beskrivas som "självklara".

fredw

Aktiv medlem
"Rule 7 Moving against the general direction poses unexpected obstacles for the skiers and snowboarders. Footprints damage the slope and can cause danger to skiers and snowboarders."

Tror inte att det innehåller turande/ hudande...

Läser varken du eller Hasse mina inlägg? Eller minns ni inte? Nu orkar jag inte upprepa mig mer.
Det finns inlägg från mig tidigare i tråden, t.o.m med exempel på tjusiga illustrationer utformade av FIS, på hur FIS tycker man ska göra om man går uppåt i backen med skidor på fötterna. I utkanten av backen, inte i mitten, och inte heller (som SLAO tycker) utanför backen.

1617265060221.png

Eller var bilden svårtolkad? Den är utformad för barn. (Nu börjar även jag bli litet taggig...) Eller är det kanske FIS som tolkar sin egen regel på fel sätt, medan SLAO och ni tolkar den på rätt sätt?

Senast ändrad:

jaksu

Aktiv medlem
Hänvisningarna till FIS har för avsikt att visa att andra viktiga aktörer gör en annan bedömning än SLAO i denna fråga, varför SLAOs regler inte kan beskrivas som "självklara".

"But not many people know that skiing up a designated piste is prohibited in France!! Its as a question of safety; downhill skiers and snow boarders are not prepared to encounter someone skinning up the slope, even close to the side of the slope, so the risk of accident is considered to be unacceptably high."

Dock har jag inte kollat om referensen är helt pålitlig.

fati

Aktiv medlem
Läser varken du eller Hasse mina inlägg? Eller minns ni inte? Nu orkar jag inte upprepa mig mer.
Det finns inlägg från mig tidigare i tråden, t.o.m med exempel på tjusiga illustrationer utformade av FIS, på hur FIS tycker man ska göra om man går uppåt i backen med skidor på fötterna. I utkanten av backen, inte i mitten, och inte heller (som SLAO tycker) utanför backen.
Jo, de har jag läst. Men du frågade om det kan vara översättningsfel av regel 7., Och det kan vara det. Men jag påpekade att regel 7 i FIS inte innehåller turande. Det står helt klart "on foot". HUr de illustrara är väl en annan femma?
Så jag hävdar att regeln som förbjuda turandet är ett tillägg i SLAOs lilla gula. I tyskland och östrike finns extra regler för turandet i backen:

Måste vara den tråden där vi alla har svårast att förstår varandra?
Jag tror ändå att SLAO inte ändrade FIS reglarna (förutom grejen med i och vid sidan) men gjorde ett tillägg att man inte få tura i backen.

Senast ändrad:

fati

Aktiv medlem

Visa bilaga 9145

Eller var bilden svårtolkad? Den är utformad för barn. (Nu börjar även jag bli litet taggig...)
Förresten är det en illustration av ST Anton och inte FIS ;). Läs mitt inlägg, FIS skriver tydligt att fotspår skadar backen.... Så de menar att man ska gå, med fötter, utan skidor i sidan av backen. "On foot", dvs. utan skidor.
Edit: Tog bort nån dum del i min text. Och inser att bilden är från FIS snowkidz.

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Vem sa det? HAr väl hela morgonen försökt kommer med föreslag hur man kan gå vidare?

För mig själv spelar det inget roll. Men jag är tillräckligt social täckande att jag ser att det är vettigt och viktigt för vissa (inte JAndersB ;) ) att man få göra det. Och jag kan ser poängen att det kan vara ett bra insteg.
Och vad var nu detta. Dåligt av dig igen Feltolkning hela tiden, om och om igen.

simhall

Medlem
Illustrationen i Snowkidz-dokumentet känns som en rejäl feltolkning av texten i regel 7 samt tillhörande förklaring till regel 7.

Rule 7 Climbing and descending on foot: A skier or snowboarder either climbing or descending on foot must keep to the side of the slope.

Rule 7 Moving against the general direction poses unexpected obstacles for the skiers and snowboarders. Footprints damage the slope and can cause danger to skiers and snowboarders.

Regeln hänvisar ju till skiers either climbing or ascending on foot. On foot kan inte tolkas på annat sätt en att det är utan skidor i och med referensen till fotspår i snön.

Om on foot skulle kunna tolkas som med skidor på blir texten oerhört konstig för då ska skidåkare descending on foot hålla till kanten. Ska skidåkare med skidor på fötterna hålla till ute i kanten på vägen ner?

fati

Aktiv medlem
Jaha, så nu hävdar ni att FIS feltolkar sig själva. Det är svårt att formulera ett svar som inte är förolämpande.

Ni? Jag hävdar att det dokumentet jag länkade är det som gäller. Det är det officiella, från FIs godkända dokumentet. Inte några fina bilder för barn.
Men hur få man till att "on foot" blir med skidor och gäller för turandet? Varför är fotspår ett problem om jag gå upp med skidor?

I slutändan spelar FIS regeln ju egentligen inget stort roll. Den regeln som klart förbjuda turandet i backen är ju en regel utöver de 10 FIS reglarna (som innehåller en översättningsfel, som fredw mycket riktigt påpekade.) Och det är den extra regeln man kan ifrågesätta. (och det gjorde jag i mina mejl till SLAO).

simhall

Medlem
Snowkidz-dokumentet är väl ett enkelt sätt att för barn grafiskt illustrera vilka regler som gäller i backen och är inte ett komplett regelverk.

Om du inte hade sett teckningen utan bara läst det officiella texten som jag klippt in ovan, vilken tolkning gör du då?

simhall

Medlem
I slutändan spelar FIS regeln ju egentligen inget stort roll. Den regeln som klart förbjuda turandet i backen är ju en regel utöver de 10 FIS reglarna (som innehåller en översättningsfel, som fredw mycket riktigt påpekade.) Och det är den extra regeln man kan ifrågesätta. (och det gjorde jag i mina mejl till SLAO).
FIS regel 7 är fortfarande intressant för vissa menar att FIS tillåter turande uppför backen med hänvisning till den regeln, eller egentligen barnbilden kopplad till den regeln.

Jag menar att regel 7 syftar till de fall en skid- eller brädåkare av någon anledning måste ta av sig skidorna eller brädan och gå uppför eller nerför för att ta sig därifrån. Den är inte relaterad till turande i över huvud taget.

fredw

Aktiv medlem
Varför är fotspår ett problem om jag gå upp med skidor?
Fråga FIS i första hand... Det är nog bara ett förklarande exempel. Om man går uppåt med skidor (som på FIS egen bild) så handlar det mest om säkerhet. Om man går uppåt utan skidor så blir även fotspår i snön ett problem.

fredw

Aktiv medlem
Med er logik så blir tolkningen av FIS regel att om man går uppåt till fots så kan man få göra det i utkanten av backen, men med skidor på fötterna på väg upp så får man inte vara i backen alls. Eller?

Det finns länkar till artiklar tidigare i denna tråd som avhandlar just detta, där det framgår att grundregeln enligt FIS är att detta är tilllåtet om man går upp i utkanten. Fast praxis, regler och lagar i olika länder (inkl t ex Sverige, Frankrike och Italien) kan avvika.
Det är en diskussionsfråga. Regler är inte satta i sten bara för att "SLAO har bestämt dem".

fati

Aktiv medlem
Med er logik så blir tolkningen av FIS regel att om man går uppåt till fots så kan man få göra det i utkanten av backen, men med skidor på fötterna på väg upp så får man inte vara i backen alls. Eller?

Det finns länkar till artiklar tidigare i denna tråd som avhandlar just detta, där det framgår att grundregeln enligt FIS är att detta är tilllåtet om man går upp i utkanten. Fast praxis i olika länder (inkl t ex Sverige, Frankrike och Italien) kan avvika.
Det är en diskussionsfråga. Regler är inte satta i sten bara för att "SLAO har bestämt dem".
Instämmer med att reglarna inte är huggen i sten. Dock är tolkningen av FIS regeln lite annorlunda. Nämligen att FIS helt enkelt inte avhandlar turandet. Finns liksom inte med i de 10 reglarna.

Som du säger länkades ju artiklar till reglarna i olika länder förut. Sammanfattat:
- Italien: egentligen förbjuden, dock kan anläggningar har egna regler
- Österrike: Tillåtet
- Tyskland: Tillåtet
- Frankrike: Förbjuden.
- Sverige: Förbjuden
- Norge: Förbjuden

fredw

Aktiv medlem
Det är eg inte "förbjudet" i Sverige, men stor vikt läggs vid SLAOs regler om skidolyckor tas upp i svenska domstolar. Och eftersom SLAOs regler här avviker från FIS, så blir detta i praktiken "förbjudet" i Sverige, men inte i t ex Österrike, Tyskland och delar av Italien, där enskilda pistanläggningar kan tillåta detta. Om de vill. Till skillnad från i Sverige.

Om jag förstått inläggen avseende Norge så är det enligt deras regler (motsv. vårt SLAO) i grunden inte "förbjudet", och enskilda anläggningar kan tillåta det, vilket dock inte många gör.

Jag betvivlar inte Skistars rätt att avvisa hudare i svenska backar, men om man vill diskutera/kritisera/försvara denna regel så är det inget meningsfullt argument typ att "det är så för att SLAO har bestämt det".

fredw

Aktiv medlem
Om du inte hade sett teckningen utan bara läst det officiella texten som jag klippt in ovan, vilken tolkning gör du då?
Jag hade kanske tolkat den som SLAO gör om jag hade velat förbjuda turande i backens utkant, annars hade jag antagligen tolkat den som FIS själva gör (inte bara utifrån deras egen bild).

Poängen är att SLAOs tolkning/åsikt verkar avvika från FIS tolkning/åsikt.

fati

Aktiv medlem
Vet ej avseende Frankrike. Tror inte det är generellt förbjudet i Italien eftersom det verkar bli allt mer tillåtet och vanligt.
Verkar faktiskt vara lag i italien, om polisen kontrollera det?

"In Italy, however, ski touring on pistes is forbidden - this is controlled regularly by the local police operating on ski slopes. However, the individual skiing resorts can lift the ban and make their own regulations. More and more often, they implement this approach."

fredw

Aktiv medlem
Det där stå du fast vid, eller ;). De avviker nog bara genom att skriver "vid" istf "i" sidan av backen om man gå upp till fots...
Nej, ffa avviker de genom att tolkningen är olika. FIS egna exemplifierande tilläggsdokument, liksom praxis i dessa länder (och utdrag från diverse artiklar jag länkat till igår) visar tydligt att de är i grunden tillåtande. SLAOs motsvarande exempel, liksom efterföljande praxis i Sverige, visar något annat.

Annars hade det varit väldigt riskfyllt juridiskt att här och där tillåta detta alpländerna.

fati

Aktiv medlem
Nej, ffa avviker de genom att tolkningen är olika. FIS egna exemplifierande tilläggsdokument, liksom praxis i dessa länder (och utdrag från diverse artiklar jag länkat till igår) visar tydligt att de är i grunden tillåtande. SLAOs motsvarande exempel, liksom efterföljande praxis i Sverige, visar något annat.

Annars hade det varit väldigt riskfyllt juridiskt att här och där tillåta detta alpländerna.
Kan vara så. Behövs nog en regeltolkare/ jurist. I segling finns ju tolkare, för ett regler är ju i almännhet inte tydligt...
Hur som, man få inser att det nog praktiskt inte är tillåtit i Sverige och att det är SLAOs regel som styr detta, som änläggningarna följer.

Nu ska man kanske väntar om SLAO är öppen att diskutera/ förklarar detta.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp