Skistar igen - inte topptura

fredw

Aktiv medlem
Verkar faktiskt vara lag i italien, om polisen kontrollera det?

"In Italy, however, ski touring on pistes is forbidden - this is controlled regularly by the local police operating on ski slopes. However, the individual skiing resorts can lift the ban and make their own regulations. More and more often, they implement this approach."

Tack för återvinning av ännu en länk som jag postade och kommenterade tidigt igår... Du läser inte alltid de inlägg du kommenterar och/eller kritiserar, eller hur?

Kanske inte solklart ang Italien. Jag tolkar det som att polisen hjälper liftbolagen att bevaka de regler som de har rätt att bestämma om på sin egen egendom. Men att det inte finns någon underliggande, generell lag som reglerar detta.

fati

Aktiv medlem
Tack för återvinning av ännu en länk som jag postade och kommenterade tidigt igår... Du läser inte alltid de inlägg du kommenterar och/eller kritiserar, eller hur?

Kanske inte solklart ang Italien. Jag tolkar det som att polisen hjälper liftbolagen att bevaka de regler som de har rätt att bestämma om på sin egen egendom. Men att det inte finns någon underliggande, generell lag som reglerar detta.
Nja, nu sa jag inte att länken är nytt här? Men den lyfter ju frågan och det är tydligen bara italien där polisen kontrollera detta.

Ska polisen verkligen kontrollera nåt åt liftbolagen? Dvs jobbar för privata aktörer? Polisen bryr sig väl bara om lag och nationella regler och inte om regler som en branschorganisation sätter upp? Hur skulle det finansieras, tex?

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Chamonix har ju den bästa lösningen. Separata spår för att tura upp i systemet borta för pisterna som är avsedda att åka ner i.

Som flera påpekat så ökat ju risken när man har långsa hudare som rör sig mot färdriktningen. Många är inte vana vid det som åker neråt, samt de befinner sig längre tid i dolda partier i backen som skapar farliga situationer.

Lederna underhålls och det blir en bättre upplevelse för alla samt att liftkortet ger dig access till hela berget. På hudar eller i liften.

fati

Aktiv medlem
För att det är förbjuden i italien, se artikeln KaitsuH har länkat:

Pistenskitouren in Italien​

Nach dem italienischen Skipistengesetz sind Skitouren auf Pisten grundsätzlich verboten, was örtlich durch die Pistenpolizei kontrolliert wird.
Det är lag i italien....

fredw

Aktiv medlem
Nu ska man kanske väntar om SLAO är öppen att diskutera/ förklarar detta.
Knappast. Som påpekats av de flesta här, oavsett åsikt, så är väl detta ingen stor grej i Sverige.

Och om turande på iordningsställda leder blir mer populärt så kommer man i Sverige gissningsvis i första hand försöka avgiftsbelägga det, snarare än att betrakta det som en tilläggsfunktion som till en låg kostnad ger goodwill och attraherar folk. Tillräckliga argument för den gissningen kan man hitta i denna tråd...

fati

Aktiv medlem
Knappast. Som påpekats av de flesta här, oavsett åsikt, så är väl detta ingen stor grej i Sverige.

Och om turande på iordningsställda leder blir mer populärt så kommer man i Sverige gissningsvis i första hand försöka avgiftsbelägga det, snarare än att betrakta det som en tilläggsfunktion som till en låg kostnad ger goodwill och attraherar folk. Tillräckliga argument för den gissningen kan man hitta i denna tråd...
Ok, du vet att de inte är öppen för det, så vi ska inte försöka men fortsätter missförstå varandra här? Eller ska vi låta blir kontakta de för att vi TROR att de inte är öppen?
Ang. snowboard och fangrem har de ju ändrat sin åsikt... tex.

Märkligt diskussion. Emellanåt tänkte jag att vi kom på ett bra spår när vi började diskutera var skillnader kommer ifrån, men det höll inte så värst länge ;).

JAndersB

Aktiv medlem
Det är lag i italien....
Denna också redan kommenterad. Artikeln från 2016!

Har också redan påpekat att vi tillbringar varje vinter i Livigno. Skidalpinister går på löpande band uppför i pisten. Samma i Samnaun, CH.

Borgmästastaren i Livigno stoppade Guardia Financas i vintras, som sprang och jagade folk covidrelaterat initialt och stängd anläggning sekundärt, både toppturare och taxiburna utförsåkare. Därefter bestämde han att det var ok. Visst, speciellt år men visar på lokal makt.

KaitsuH

Aktiv medlem
Finns det förbud mot kajak (SLAO) ?
Ha en god påsk

Jag tror att Åre grabbarna Marcus Junkka, Petter Lindberg, eller Jon Larsson kan svara dig. Eller Idre-Dennis. Glad påsk, nu är skidsäsongen över, forspaddling full on! Alla älvarna här i söder är i flom nu!

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Likt JAndersB har jag denna säsong för första gången pga. omständigheterna turat endel i pist. Bra och rolig träning. Har ju träffat på det en hel del i alperna tidigare och ofta hälsat glatt på trikåfolket då jag åkt neråt i pisten. Inte det minsta störande och har aldrig reflekterat över att det skulle vara farligt på något sätt så länge man håller sig kanten av pisten. Väldigt konstigt argument att förbjuda pga.det.

Tycker inte heller om att man börjar ta betalt för aktiviteter som alltid tidigare varit ”gratis” tex. längdåkning. Här i Finland har vi fina spår och ännu är det gratis. Undrar hur de fått det att funka alla år.

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Likt JAndersB har jag denna säsong för första gången pga. omständigheterna turat endel i pist. Bra och rolig träning. Har ju träffat på det en hel del i alperna tidigare och ofta hälsat glatt på trikåfolket då jag åkt neråt i pisten. Inte det minsta störande och har aldrig reflekterat över att det skulle vara farligt på något sätt så länge man håller sig kanten av pisten. Väldigt konstigt argument att förbjuda pga.det.

Tycker inte heller om att man börjar ta betalt för aktiviteter som alltid tidigare varit ”gratis” tex. längdåkning. Här i Finland har vi fina spår och ännu är det gratis. Undrar hur de fått det att funka alla år.
Fast gratis är det inte. Antingen betalar man via liftkortet eller så står kommunen för kostnaden som betalas via skattsedeln.

Så gillar man gratis så förutsätter jag att man inte gnäller på skatten eller bidrar genom att ställ upp ideellt.

larchii

Aktiv medlem
Fast gratis är det inte. Antingen betalar man via liftkortet eller så står kommunen för kostnaden som betalas via skattsedeln.

Så gillar man gratis så förutsätter jag att man inte gnäller på skatten eller bidrar genom att ställ upp ideellt.

På tal om skatt. Enligt SLAO (https://www.slao.se/fakta/hallbarhet-huvudsida/hallbarhet-for-slao-2/) så åker 2 miljoner svenskar skidor varje år.

Och enligt den här artikeln (https://www.varldenidag.se/nyheter/...a-gar-i-kyrkan/repreE!U18I3DZXoWmJa4Wt7HLMuw/) så går 9% av svenskarna i kyrkan regelbundet, dvs ca 1 miljon färre än de som åker skidor.

Så egentligen borde svenska medborgare betala 1% i skid-skatt istället för kyrkoskatt och låta all skidåkning vara gratis, det gynnar ju fler människor totalt sett. Så får de som går i kyrkan hellre köpa ett "curch-pass" för att ta del av högmässan och andra aktiviteter som kyrkan erbjuder. Sen är ju frågan om toppturare på besök i kyrkan ska få bruka altargången i mitten eller om de måste hålla till i sidogångarna? 😅

#skiingisbelieving 🙏

(Obs, finns spår av ironi i förslaget, och har inget emot svenska kyrkan.)

termons

Aktiv medlem

Haha. Gissade att någon skulle huga på ”gratis”. Joo så upplever längdåkaren det. Och så har det varit i alla tider. Och jag personligen föredrar gärna att det forsätter på det sättet. Och nej har inte klagat på skatterna. Det här är ett skidforum.

JAndersB

Aktiv medlem
På tal om skatt. Enligt SLAO (https://www.slao.se/fakta/hallbarhet-huvudsida/hallbarhet-for-slao-2/) så åker 2 miljoner svenskar skidor varje år.

Och enligt den här artikeln (https://www.varldenidag.se/nyheter/...a-gar-i-kyrkan/repreE!U18I3DZXoWmJa4Wt7HLMuw/) så går 9% av svenskarna i kyrkan regelbundet, dvs ca 1 miljon färre än de som åker skidor.

Så egentligen borde svenska medborgare betala 1% i skid-skatt istället för kyrkoskatt och låta all skidåkning vara gratis, det gynnar ju fler människor totalt sett. Så får de som går i kyrkan hellre köpa ett "curch-pass" för att ta del av högmässan och andra aktiviteter som kyrkan erbjuder. Sen är ju frågan om toppturare på besök i kyrkan ska få bruka altargången i mitten eller om de måste hålla till i sidogångarna? 😅

#skiingisbelieving 🙏

(Obs, finns spår av ironi i förslaget, och har inget emot svenska kyrkan.)
Underbart. I gammal god freeride.se anda.

Hawk100

Aktiv medlem
Turade några varv upp till toppen i Kläppen idag. Randonée-leden saknade delvis snö så det blev till att gå i kanten av pisterna och även i en avstängd pist (Vargtjutet) ett varv. Liftkort hade jag i fickan och ingen gnällde och ingen krockade jag med...... Happy days!!! :)(Ja förutom att plastkroken bak på mina Pomoca-hudar gick sönder! Vilken j...a skitlösning! Andra kroken som gått sönder på ett par veckor! Skräp!! Någon annan som upplevt samma problem?)

rabbit

Aktiv medlem
...
Andra kroken som gått sönder på ett par veckor! Skräp!! Någon annan som upplevt samma problem?)

Jag försökte använda bak-krok ett tag runt 2004 och BD's metallkrok är ju rejäl(200g?) och funkar bra även om man måste böja till den på vissa skidor.
Jag la ner det där med bak-krok eftersom det inte behövs med moderna, breda hudar. #imho
I början av 90talet ville jag ha det eftersom hudarna lossnade men det hade nog i ärlighetens namn gått att lösa med att limma om hudarna lite oftare.
Runda av bakdelen av huden och lämna bak-krokar hemma. :)

#generellsanning #snö #GåiPisteniKläppenMedHudarOchLiftkortHardcore

Christiam

Aktiv medlem
Då vi verkar bytt spår så åker jag med....
Pomoca spännet sitter som handen i handsken på mina mtn explore som har en tail med spec plats för spännet. På Dynastar legend och Cham som är utan denna plats sitter dom inte lika bra så på dom kör jag utan tail fäste.
Jag gillar fäste fram och bak, har gått några turer med så lite klister att hudarna knappt fastnade.
Till de andra skidorna är jag bättre på att klistra om och har inte upplevt att jag behövt nått fäste bak.
Edit: Pomoca hudar alla tre.

Willnebeast

Medlem
Okej. Jag måste erkänna. Vecka 10 testade jag för första gången min nya stighudar i Lindvallen. Jag gick uppför i backen till vänster om Gustav. Tog 26 minuter då jag startade från knappliftens parkering. Glömde bort att sätta mina Outlaw X i turmode =D
...men det måste ha varit rätt fort ändå eftersom ingen pistör stoppade mig...
...had ingen aning om SLAO:s regler. Folk undrade om jag inte hade råd med liftkort =D
/Free your heel

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Okej. Jag måste erkänna. Vecka 10 testade jag för första gången min nya stighudar i Lindvallen. Jag gick uppför i backen till vänster om Gustav. Tog 26 minuter då jag startade från knappliftens parkering. Glömde bort att sätta mina Outlaw X i turmode =D
...men det måste ha varit rätt fort ändå eftersom ingen pistör stoppade mig...
...had ingen aning om SLAO:s regler. Folk undrade om jag inte hade råd med liftkort =D
/Free your heel
Hade varit intressant att jämföra din turning upp för där med någon som stod i kö i helgen under sportlovsveckorna. Hugget som stucket vem som kom fram först? :D

fredw

Aktiv medlem
Hade varit intressant att jämföra din turning upp för där med någon som stod i kö i helgen under sportlovsveckorna. Hugget som stucket vem som kom fram först? :D
Lyckans ostar, oavsett vilket! Liftköerna till VM6/8 Åre har ibland nått en bra bit upp i backen, så man tvingats ”tura” uppåt även om man tänkt ta liften upp.

Ok, vem slår det? Denna tråd liknar mer och mer en viss Monty-Python-sketch! 😄

Hawk100

Aktiv medlem
Ja, Pomocas plastkrokar är i alla fall skit tyvärr!!!! 🤬
😁 Idag är Hawk100 glad eftersom DHL just levererat två nya krokar till mina Pomoca-hudar! Tack till Sport-Conrad som utan tjafs tog det som goodwill trots att garantitiden gått ut med några veckor. Hoppas på bättre plastkvalitet i de nya krokarna och ger tummen upp för SC (eller tysken som de brukar kallas här på FR) för mycket smidig hantering!!! 😁

Christiam

Aktiv medlem
Letade bild till annan tråd och hittade denna.
Enkelt ordnat, Nuolja.

Bilagor

• D95B77D5-8842-401D-910E-8E7835916617.jpeg
    D95B77D5-8842-401D-910E-8E7835916617.jpeg
    109.3 KB · Besök: 73

PisteCarver

Aktiv medlem
man brukar räkna 300fhm/tim (gissar att killar som @RandoScando går 1000+/tim)

kanske dax att investera i en toppturssetup?
Får nog först investera i lite "konditionsträning"!😓

1000 fhm/timme = ungefär hastighet 5 km/h uppåt!😲
Vad springer @RandoScando ett Maraton på?

Annars kanske toppturer i Skåne blir lagom avancerat för mig....:unsure:

Skistar utmärker sig igen. Tydligen enorm form man fått i Italien i vinter eftersom man är en säkerhetsrisk när man rör sig uppför i så hög fart mot andra åkare om man går i kanten av pisten. 50cm utanför ok får där kommer ju ingen, speciellt inte i Trollskogen.

I alperna klarar piståkarna tydligen av dessa problem, hm.

Tror snarare det svider i plånboken hos ägarna. Utan 4 personers boende, liftkort, hyrskidor och minst ett Experiumbesök under veckan än man ingen värdig kund.

En liten enkät. Hur länge tror ni det tar innan man inför att liftkortet egentligen är ett pistkort? Att ta betalt för toppturer har man ju redan infört på några ställen, inte bara hos Skistar. Över min döda kropp 😀
Hej,ja här där jag bor i Österrike/Tirolen- Mayrhofen är ju skitouring en stor sport med massor av tävlingar,bla "Reis and Fall"här i byn naturligtvis Red Bull som ligger bakom en häftig tävling!Så skitouring kommer nog aldrig att bli så stort i Sverige som här nere,so don`t worry!!
Skidhälsningar Åke

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp