F
fati
Guest
Skistar igen - inte topptura
.
Senast redigerad av en moderator:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och du finner ingen likhet alls mellan ditt inlägg tidigare och din beskrivning här?Påfallande ofta, oavsett forum, sker de hetsigaste diskussionerna bland personer som inte riktigt verkar ha alla fakta. Rena killgissningar som på grund av för mycket testosteron framförs med en självsäkerhet som är imponerande, trådarna kör vilse redan efter några få inlägg, etc. Så vitt jag kommer ihåg handlade detta från början om turande i Skistars liftsystem (Sälen). Iaf i Åre är detta tillåtet på vissa specade sträckor, kanske det även finns i Sälen?
![]()
Gå på Topptur i skidsystemet på någon av alla fina leder – Åre Sweden
Topptur, eller Ski Touring, är en skidåkningsform som exploderat i popularitet de senaste åren. Nu kan du gå på topptur i skidsystemet.aresweden.com
Det tycker jag absolut. Att gnälla över att aktiviteter kostar pengar och att ändå kräva att få utöva dessa aktiviteter bör bemötas. Eller tycker även du att du kan ta dig rätten att nyttja andras egendom som du själv behagar utan att betala för det? Vad tillför det(annat än till dig själv)?Tillför detta nånting?
Och detta likade Hasse Lindborg förstås.Fattar faktiskt inte vad som pågår här. Först försökte jag förstår vad ni ser som huvudproblem, men ingen tänkte förtydliga för mig. Kan vara så att jag missa nåt här, svenska är ju faktiskt mitt tredje språk.
Sen försökte jag kommer med lösningar och hur man kan gå vidare för att det verkar vara viktigt för vissa. Men det var inte rätt det heller?
Vet ej fan hur man gör rätt alltså.
Underbyggt nån position? Är det positioner det handlar om? I ett bladderforum om skidåkning? Hahahahahahahahahahahahahahahahaq!Och du finner ingen likhet alls mellan ditt inlägg tidigare och din beskrivning här?
Du har verkligen inte underbyggt någon position att kunna bedömma denna tråds ursprung eller utveckling.
Fel igen. Läs tråden. Dessutom fult personligt angrepp som kan anmälas. Dåligt.Det tycker jag absolut. Att gnälla över att aktiviteter kostar pengar och att ändå kräva att få utöva dessa aktiviteter bör bemötas. Eller tycker även du att du kan ta dig rätten att nyttja andras egendom som du själv behagar utan att betala för det? Vad tillför det(annat än till dig själv)?
Nej och det behövs inte heller visavi tråden. Tänk lite större, tack. Läs även fredw svar.
Suck. Hög nivå.Underbyggt nån position? Är det positioner det handlar om? I ett bladderforum om skidåkning? Hahahahahahahahahahahahahahahahaq!
Tror du skall tagga ner lite i dina uttalanden.Snackar om att inte tar saker personligt...
Vidhåller mig rätten att reagera som jag vill inom forumreglerna, utan din utvärdering.Lägg ner härskarteknikerna om du vill föra en diskussion, och det gissar jag på att du vill göra iom att du startade en tråd.
Nej, snart inte jag heller. Nu är du där igen och påstår felaktigt att någon skyller på någon.Du behöver såklart inte driva det vidare. Men om du börjar en diskussion och nån fråga om du kan förtydliga nånting så är det snäll om man gör det. Du bälja att inte göra det men påstå att jag gör personangrepp och är Skistarfan. Om jag försöker kommer med lösningar stå du fast på att det är Skistars fel, även om flera har visat att det är SLAO regler. Så det är SLAO man ska tar det med, oavsett om Skistar är med eller inte eller dominerande eller vem vet.
Men jag orkar inte längre...
Redan förklarat (detta) flera gånger så nu kör vi rundgång igen. Var tydligare med "vissa" i framtiden.Ok, men du tyckte att jag menade bara dig med "vissa"? Och du tog det inte personligt eller hur?
Ah vad fan. Du startade tråden. Så det var ändå nånting du störde dig på?
Men om nån vill ändra på det är det inte vikitgt för dig?
Gå nu ut o åker skidor. Skulle önskas att jag hade varit i fjällen o inte behöver sitter framför datorn.
Som sagt, rundgång.Var skriva jag nånting om att nån skylla på nån? Om du inte har behov av att förtydliga kan du inte förvänta dig en diskussion. Och då blir det såhär.
Tackar för det.
Ledsen om jag inte kan uppfylla dina högt ställda krav.Var tydligare med vad du vill diskutera i framtiden.
Rundgång igen.Inga höga krav. Men om jag frågar vad du menar med det du skrev förvänta jag mig ett svar som inte är " jag ser inget behov av att förtydliga det". För att min fråga visar väl att det finns behov?
Om du vet vem det är som är ansvarigt för regeln om toppturande i backen kan vi såklart gå direkt till den personen, men vet du det?
Jag gör det flera ggr i veckan för träning, mycket trevligare än att stå i en maskin i ett gym. Jag gör de dock antingen före eller efter backens öppettider.Vad är meningen med att gå med stighudar i pisten? Visst, om man tränar för skimotävlingar och bor så illa till att konstsnö är allt som finns. Men annars, what's the point? Om man tar på sig en orange madrass som sitter på liftstolpar så utgör man ju ingen fara för andra åkare, men jag förstår ändå inte vad meningen är? Använda sin prylgalna utrustning? Ta instabilder så det ser ut som att man gör tuffa grejor i vildmarken?
Vidhåller mig rätten att reagera som jag vill inom forumreglerna, utan din utvärdering.
Du rör igen ihop svar på en annan fråga med svar på denna.Inga höga krav. Men om jag frågar vad du menar med det du skrev förvänta jag mig ett svar som inte är " jag ser inget behov av att förtydliga det". För att min fråga visar väl att det finns behov?
Hur som, jag mejlade säkerhetsrådet och inväntar svar...
Håller inte alls med din analys. Tycker den är rätt så felaktig om jag skall vara ärlig.Bra att du håller dig till reglerna, men det är ett fult sätt att diskutera på. I 7 sidor har du avvisat i princip vartenda inlägg som inte håller med dig. Frågor som säkerhetsaspekter avvisas raljerande och utan utvecklande svar. Klart att det provocerar. Sen tar vissa till personangrepp i frustrationen, och det är givetvis inte ok.
Jag tänker inte fortsätta denna diskussion då det inte leder någonvart. Vidhåller fortfarande min tankar om att Slao är en demokratisk organisation, och jobbar bla. för säkerhetsaspekten inom skidåkning (men också givetvis för anslutna medlemmars ekonomiska intressen och överlevnad).
Säkerhetsaspekten inom skidåkning intresserar mig då jag i mitt yrke som narkos&intensivvårdsläkare jobbar dagligen med traumapatienter och med genomgången backläkarutbildning har jobbat en hel del med skidskador.
Jag tror att Slaos ”lilla gula” är framtagen med säkerhet i fokus, och dom ekonomiska intressena sekundära. Vissa regler måste kanske försöka tillämpas för den stora massan, även om enstaka individer med hög kompetens skulle klara riskmoment. Så fungerar ju nästan hela samhället.
Du kan ju försöka ta kontakt med någon av de två av Skistars representanter som sitter i SLAOs styrelse. Fast varför? Du tycker väl att det är i sin ordning (och/eller ointressant?) att SLAOs regler inte är i linje med FIS? Eller?@fredw hade du npn tips hur man kommer i kontakt med Skistar ang, ämnet?
Mejlade SLAO via 3 adresser nu, få ser vad det blir. Men vägen via Skistar kan man ju också gå, som du säger. Men hittar ingen lämpligt adress. Tror knappast att bokningen vill tar hand om det![]()
Exakt, vilket är en av de saker jag försökt ta upp här.Frågan är väl varför SLAO tycker det är farligt medans FIS tycker det gå bra.