Skistar igen - inte topptura

Påfallande ofta, oavsett forum, sker de hetsigaste diskussionerna bland personer som inte riktigt verkar ha alla fakta. Rena killgissningar som på grund av för mycket testosteron framförs med en självsäkerhet som är imponerande, trådarna kör vilse redan efter några få inlägg, etc. Så vitt jag kommer ihåg handlade detta från början om turande i Skistars liftsystem (Sälen). Iaf i Åre är detta tillåtet på vissa specade sträckor, kanske det även finns i Sälen?

Påfallande ofta, oavsett forum, sker de hetsigaste diskussionerna bland personer som inte riktigt verkar ha alla fakta. Rena killgissningar som på grund av för mycket testosteron framförs med en självsäkerhet som är imponerande, trådarna kör vilse redan efter några få inlägg, etc. Så vitt jag kommer ihåg handlade detta från början om turande i Skistars liftsystem (Sälen). Iaf i Åre är detta tillåtet på vissa specade sträckor, kanske det även finns i Sälen?
Och du finner ingen likhet alls mellan ditt inlägg tidigare och din beskrivning här?

Du har verkligen inte underbyggt någon position att kunna bedömma denna tråds ursprung eller utveckling.

Tillför detta nånting?
Det tycker jag absolut. Att gnälla över att aktiviteter kostar pengar och att ändå kräva att få utöva dessa aktiviteter bör bemötas. Eller tycker även du att du kan ta dig rätten att nyttja andras egendom som du själv behagar utan att betala för det? Vad tillför det(annat än till dig själv)?

Fattar faktiskt inte vad som pågår här. Först försökte jag förstår vad ni ser som huvudproblem, men ingen tänkte förtydliga för mig. Kan vara så att jag missa nåt här, svenska är ju faktiskt mitt tredje språk.
Sen försökte jag kommer med lösningar och hur man kan gå vidare för att det verkar vara viktigt för vissa. Men det var inte rätt det heller?
Vet ej fan hur man gör rätt alltså.
Och detta likade Hasse Lindborg förstås.

Skall jag få skäll nu också för att jag inte vill driva det vidare. Eller vem avses med vissa?

Och du finner ingen likhet alls mellan ditt inlägg tidigare och din beskrivning här?

Du har verkligen inte underbyggt någon position att kunna bedömma denna tråds ursprung eller utveckling.
Underbyggt nån position? Är det positioner det handlar om? I ett bladderforum om skidåkning? Hahahahahahahahahahahahahahahahaq!

Det tycker jag absolut. Att gnälla över att aktiviteter kostar pengar och att ändå kräva att få utöva dessa aktiviteter bör bemötas. Eller tycker även du att du kan ta dig rätten att nyttja andras egendom som du själv behagar utan att betala för det? Vad tillför det(annat än till dig själv)?
Fel igen. Läs tråden. Dessutom fult personligt angrepp som kan anmälas. Dåligt.

Du behöver såklart inte driva det vidare. Men om du börjar en diskussion och nån fråga om du kan förtydliga nånting så är det snäll om man gör det. Du bälja att inte göra det men påstå att jag gör personangrepp och är Skistarfan. Om jag försöker kommer med lösningar stå du fast på att det är Skistars fel, även om flera har visat att det är SLAO regler. Så det är SLAO man ska tar det med, oavsett om Skistar är med eller inte eller dominerande eller vem vet.

Men jag orkar inte längre...
Nej, snart inte jag heller. Nu är du där igen och påstår felaktigt att någon skyller på någon.

Och nej, jag har inget behov av att förtydliga mer angående hur driva detta vidare.

Ok, men du tyckte att jag menade bara dig med "vissa"? Och du tog det inte personligt eller hur?
Ah vad fan. Du startade tråden. Så det var ändå nånting du störde dig på?
Men om nån vill ändra på det är det inte vikitgt för dig?

Gå nu ut o åker skidor. Skulle önskas att jag hade varit i fjällen o inte behöver sitter framför datorn.
Redan förklarat (detta) flera gånger så nu kör vi rundgång igen. Var tydligare med "vissa" i framtiden.

Vad är meningen med att gå med stighudar i pisten? Visst, om man tränar för skimotävlingar och bor så illa till att konstsnö är allt som finns. Men annars, what's the point? Om man tar på sig en orange madrass som sitter på liftstolpar så utgör man ju ingen fara för andra åkare, men jag förstår ändå inte vad meningen är? Använda sin prylgalna utrustning? Ta instabilder så det ser ut som att man gör tuffa grejor i vildmarken?

Denna tråd verkar dra till sig en aldrig sinande ström av åsikter från väldigt många varav flera inte verkar bry sig om att läsa den först. Blir ohållbart.

Om du vet vem det är som är ansvarigt för regeln om toppturande i backen kan vi såklart gå direkt till den personen, men vet du det?

Vill man påverka vad som beslutas i riksdagen eller SLAO, så kan man t.ex. väcka frågan genom debatt i olika forum (som JAnders gjort här), eller vända sig till en mycket stor ansvarig aktör i den aktuella församlingen (t.ex. socialdemokraterna när det gäller riksdagen, t.ex. Skistar när det gäller SLAO).

Varför argumenterar ni mot det? Visst, man kan även även skriva direkt till någon det utskott som har frågan i sitt knä, varsågoda, men det var ju inte det som detta gällde.

Vad är meningen med att gå med stighudar i pisten? Visst, om man tränar för skimotävlingar och bor så illa till att konstsnö är allt som finns. Men annars, what's the point? Om man tar på sig en orange madrass som sitter på liftstolpar så utgör man ju ingen fara för andra åkare, men jag förstår ändå inte vad meningen är? Använda sin prylgalna utrustning? Ta instabilder så det ser ut som att man gör tuffa grejor i vildmarken?
Jag gör det flera ggr i veckan för träning, mycket trevligare än att stå i en maskin i ett gym. Jag gör de dock antingen före eller efter backens öppettider.

//R

Vidhåller mig rätten att reagera som jag vill inom forumreglerna, utan din utvärdering.

Bra att du håller dig till reglerna, men det är ett fult sätt att diskutera på. I 7 sidor har du avvisat i princip vartenda inlägg som inte håller med dig. Frågor som säkerhetsaspekter avvisas raljerande och utan utvecklande svar. Klart att det provocerar. Sen tar vissa till personangrepp i frustrationen, och det är givetvis inte ok.
Jag tänker inte fortsätta denna diskussion då det inte leder någonvart. Vidhåller fortfarande min tankar om att Slao är en demokratisk organisation, och jobbar bla. för säkerhetsaspekten inom skidåkning (men också givetvis för anslutna medlemmars ekonomiska intressen och överlevnad).

Säkerhetsaspekten inom skidåkning intresserar mig då jag i mitt yrke som narkos&intensivvårdsläkare jobbar dagligen med traumapatienter och med genomgången backläkarutbildning har jobbat en hel del med skidskador.

Jag tror att Slaos ”lilla gula” är framtagen med säkerhet i fokus, och dom ekonomiska intressena sekundära. Vissa regler måste kanske försöka tillämpas för den stora massan, även om enstaka individer med hög kompetens skulle klara riskmoment. Så fungerar ju nästan hela samhället.

Inga höga krav. Men om jag frågar vad du menar med det du skrev förvänta jag mig ett svar som inte är " jag ser inget behov av att förtydliga det". För att min fråga visar väl att det finns behov?

Hur som, jag mejlade säkerhetsrådet och inväntar svar...
Du rör igen ihop svar på en annan fråga med svar på denna.

Bra att du håller dig till reglerna, men det är ett fult sätt att diskutera på. I 7 sidor har du avvisat i princip vartenda inlägg som inte håller med dig. Frågor som säkerhetsaspekter avvisas raljerande och utan utvecklande svar. Klart att det provocerar. Sen tar vissa till personangrepp i frustrationen, och det är givetvis inte ok.
Jag tänker inte fortsätta denna diskussion då det inte leder någonvart. Vidhåller fortfarande min tankar om att Slao är en demokratisk organisation, och jobbar bla. för säkerhetsaspekten inom skidåkning (men också givetvis för anslutna medlemmars ekonomiska intressen och överlevnad).

Säkerhetsaspekten inom skidåkning intresserar mig då jag i mitt yrke som narkos&intensivvårdsläkare jobbar dagligen med traumapatienter och med genomgången backläkarutbildning har jobbat en hel del med skidskador.

Jag tror att Slaos ”lilla gula” är framtagen med säkerhet i fokus, och dom ekonomiska intressena sekundära. Vissa regler måste kanske försöka tillämpas för den stora massan, även om enstaka individer med hög kompetens skulle klara riskmoment. Så fungerar ju nästan hela samhället.
Håller inte alls med din analys. Tycker den är rätt så felaktig om jag skall vara ärlig.

Jag fick frågan hur jag värderar att säkerhetsmotivet inte håller och jag svarade med sunt förnuft. Vad är fel i det? Vad skall jag svara - att jag gjort en empirisk högskolestudie 80 poäng?

Därefter har jag flera gånger dessutom motiverat det.

Edit: kunniga åkare, skråar inte, ser uppför inte nerför, tillåtet big time i alperna, enligt FIS regelverk etc

Senast ändrad:
Gå i backen när den är stängd och håll er borta från pistmaskinen så är alla utom vän av ordning nöjda. Eller fråga snällt om du kan gå i en avstängd pist eller lift, det har jag sett att dom gör i Bjursås. När det är öppet är det fullt rimligt att låta bli att vara i vägen för det anläggningen är gjord för, både som gående i pisten och som cyklist på gocartbanor.

Tids nog kommer Skistar och Romme att inse hur trendigt det är med hudar och bygga små remsor där man kan gå, mot ersättning som i längdspåren. Plus möjlighet att hyra grejor. Som det redan finns på andra ställen.

Olika aspekter på säkerhetsfrågan har iofs diskuterats ingående i denna tråd. Liksom frågan om vilka som har ansvaret för SLAOs regler.

Dock har ingen t ex bemött påpekandet att SLAO med sin egen skrivning av regel 7 faktiskt har förvrängt innehållet i FIS motsvarande regel 7.

Vilket gör att en skidanläggning i Sverige inte kan tillämpa FIS regler, och t ex i enlighet med FIS vara tillåtande mot uppåthudare i utkanten av pisten, utan att riskera problem med ansvar och försäkringar etc.

@fredw hade du npn tips hur man kommer i kontakt med Skistar ang, ämnet?

Mejlade SLAO via 3 adresser nu, få ser vad det blir. Men vägen via Skistar kan man ju också gå, som du säger. Men hittar ingen lämpligt adress. Tror knappast att bokningen vill tar hand om det ;)
Du kan ju försöka ta kontakt med någon av de två av Skistars representanter som sitter i SLAOs styrelse. Fast varför? Du tycker väl att det är i sin ordning (och/eller ointressant?) att SLAOs regler inte är i linje med FIS? Eller?

Tillbaka
Topp