Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
10 procent turande är ju ändå ganska mycket. Om du har techhål i pjäxorna - välj Salomon shift eller PT Duke. Vill du ha lätt - shift. Om du kör hårt - den större PT. Alla är dock inte nöjda med dessa nya bindningar. Rambinding hade jag inte valt iaf.Beställde ett par par 3.0, tanken var att jag inte skulle ha turbindingar på dessa då jag sällan har möjlighet till turande.
Men som tidigare tänker man ju ändå att man kanske vill ha möjlighet till någon kortare tur. Har tidigare haft Duke och Baron , är det fortfarande de som gäller om man till 90% kommer åka liftburen åkning?
Verkar vara 100mm eller 125mm stopper som är alternativen för pt, måste gå på 125 till 112 mm skida då antar jag?10 procent turande är ju ändå ganska mycket. Om du har techhål i pjäxorna - välj Salomon shift eller PT Duke. Vill du ha lätt - shift. Om du kör hårt - den större PT. Alla är dock inte nöjda med dessa nya bindningar. Rambinding hade jag inte valt iaf.
Vet inte - men Marker var snåla med bara två bredder. Själv kör jag med shift.Verkar vara 100mm eller 125mm stopper som är alternativen för pt, måste gå på 125 till 112 mm skida då antar jag?
Ja verkligen, får googla vidare, dålig info om detta, men ingen brådska så.Vet inte - men Marker var snåla med bara två bredder. Själv kör jag med shift.
Ja jag har läst lite om detta, tänker att det viktigaste för min del är utför och tror inte jag kommer "slita ut" den på turande. Lutar dock kanske åt Marker ändå, även om jag hört att den har vissa bekymmer också. Tack för hjälpen!Svårt att bedöma hur hårt man kör men jag står på rätt snabbt på stökigt underlag med lite mindre dropp/hopp. Väger bara 70 och har passerat 50 men betydligt mer hårdkörande än jag har ju testat ut dessa. Har inte haft några problem med shift när det gäller hållbarheten. Däremot med funktionen. Först för att jag inte drog upp gålägespaken tillräckligt högt sen problem med hälhöjaren som ramlar ner när man går. Googla - finns många som haft problem med bindningen men många som också är skapligt nöjda. Finns också en tråd om detta. Den är inte felfri men skapligt hållbar verkar det som.
Stoppet från Jester bör de väl passa eftersom det är väl de händelse man anväder till Duke PT också. Jag vet inte men det vore logiskt. Även rambindningarna funkar med dem.Verkar vara 100mm eller 125mm stopper som är alternativen för pt, måste gå på 125 till 112 mm skida då antar jag?
Tyvärr funkar det inte. Duke PT har sina heel lifters och låsmekanismen att hålla stoppern uppe integrerade i stoppern.Stoppet från Jester bör de väl passa eftersom det är väl de händelse man anväder till Duke PT också. Jag vet inte men det vore logiskt.
20/21 tillverkades alltså i Fischers fabrik?Från 18/19 till 20/21 är det ändå rätt stora skillnader. Den största är att den tillverkades i Fischers fabrik. Något mindre camber, ännu plattare flexkurva och på alla sätt mer av en smalare CT5.0, vilket är skidan som Candide själv kör på ca 90% av tiden.
Det skulle ju iofs förklara en hel del... och låter faktiskt inte helt orimligt. Jaha, så nu räcker det inte med att provåka den modell man tänker köpa, man bör även provåka exakt det par man ska köpa.Han sa även att det är väldigt stora toleranser på skidor och t.ex flexen kan skilja mycket...
Om jag nu på ren chans alltid lyckas ha skidorna på samma fot kunde kanske förklara varför jag känner mig sämre på att initiera högersväng i risiga snöförhållanden? Troligare har det men min högerhänthet att göra...Kanske skiljer det även mellan de två skidor man får i ett par?![]()
Tycker flexen på mina båda skidor känns lika, kanske skulle kontrolleraOm jag nu på ren chans alltid lyckas ha skidorna på samma fot kunde kanske förklara varför jag känner mig sämre på att initiera högersväng i risiga snöförhållanden? Troligare har det men min högerhänthet att göra...
Hoppas oavsett att det inte är för stor skillnad på mina nuvarande Rustler 11 och backup-paret jag köpte i vintras..."Oförändrade sen tidigare säsonger".
Nej det skulle jag inte heller troAtt det skulle vara så stor skillnad mellan två skidor att jag skulle känna skillnad är nog osannolikt. Två par med flera år emellan, då kanske man kan känna skillnad. Inte direkt nervös för att jag inte ska klara att anpassa mig, mycket större skillnad mellan de olika modellerna jag åker på.![]()
Gå nu och mät dina stålkanter istället!Hmm.... mina forumkompisar här är ju nördigare på skidor än vad en amatör som jag är på bergstoppar.![]()
Nej, det ska jag inte göra.Gå nu och mät dina stålkanter istället!![]()
Du har väl hängt lkanterna och polerat upp dem samt vallat in belagen enligt alla konstens regler i alla fallHmm.... mina forumkompisar här är ju nördigare på skidor än vad en amatör som jag är på bergstoppar.![]()
Tjena!20/21 tillverkades alltså i Fischers fabrik?
Jag kontaktade nämligen Faction då jag noterade att stålkanterna var 2x2mm men deras tekniska spec på hemsidan står det 2x2,5mm.
Fick först ett lite märkligt svar från deras produktchef:
"The measurement is correct. When the ski is built and the edge is new it does measure 2.5mm. However, the ski is tuned at the factory and this removes some of the edge. It's a normal process and it's the way it works with all factories and ski brands. The original thickness is always the one advertised but it's not what you exactly get."
Jag svarade att det är ju ett märkligt sätt att speca skidorna på och att jag har ju andra skidor där det inte skiljer mellan spec och verkligt mått. I så fall blir det ju inte mycket kant kvar på de som har 2mm stålkant före ”tuning”
Fick sen ett samtal från ”Head of hardgoods” Daniel Tanzer som försökte förklara nåt med att Fischers fabrik hade brunnit och när de flyttat tillverkningen hade det blivit ett misstag men att det var specat med så stora toleranser så det var ok så det var hans fel. De utgår då från 2,2mm stålkant.
Frågade då om mina skidor var tillverkade i den nya fabriken, men nej de var tillverkade i Fischers fabrik sa han. Jag hade bråttom till ett möte så hann tyvärr inte reda ut det. Han intygade dock att det var en väldigt bra skida
.
Han sa även att det är väldigt stora toleranser på skidor och t.ex flexen kan skilja mycket...
www.skitalk.com
Det lär ha förekommit i enstaka fall, har jag hört, men det måste ha berott på någon sorts missförstånd....man kan ju inte få för många par skidor! eller?
Ser riktigt lovande utHar beställt ett par 2021 CT1.0, inte för att jag kör park men hela serien har fått bra recensioner som ganska kapabla allmountain skidor och har inga twintips sen tidigare, och man kan ju inte få för många par skidor! eller?
tråd på Skitalk,
![]()
The Never-Ending Faction Discussion
The 2021 Faction Candide series have gone through a major change in construction, sidecut and build quality this year. Those who would normally overlook a “twin tip park/freestyle” ski like this might be missing out as their versatility and performance is now comparable to many reference skis in...www.skitalk.com