Armada Invictus 95 (18/19) vs Fischer Ranger 94 FR (19/20)

OneMag

Ny medlem
Hej, jag är 185 cm lång man med vikt 80-85 kg och söker skidor att utvecklas med och som klarar av de flesta underlag/förutsättningar ok, men grym i park ej nödvändigt. Vill börja åka skidor igen efter många år på snowboard. Även om man suktar efter pow osv. så sker det mesta av min åkning på eller vid sidan om pist och ibland kortare bitar liftnära off-piste. Ca 2v om året främst i Skandinavien men även i alperna.
Förstås bäst att prova skidor innan man köper dem men jag är dumdristig nog att ev. inte göra det :sneaky: Därav frågan till er kunniga.

Vilka erfarenheter har ni av Armada Invictus 95 (18/19) och Fischer Ranger 94 FR (19/20)?
Tittar även på Fischer Ranger 102 FR (19/20) och Salomon QST 106 (18/19).
Skulle någon av dem kunna vara lämplig för mig?
Som sagt söker jag något att utvecklas med. Kanske är det ett spretigt urval av skidor(?) men frågar specifik om just dessa skidor därför att det är schysta priser på dem just nu <4000 kr för skidor och bindningar, mer vill jag inte spendera, och uppfattar dem vara hyffsat allround men något mer inriktade på friåkning.

Stort tack på förhand!

Senast ändrad:

carl_couloir

Aktiv medlem
Välkommen tillbaka,

"Även om man suktar efter pow osv. så sker det mesta av min åkning på eller vid sidan om pist och ibland kortare bitar liftnära off-piste." tänk om flervar lika insiktsfulla som du.

Det finns många bra/populära alternativ i den genren, Nordica Enforcer 88 eller 93, Blizzard Brahma eller Rustler 9, Völkl M5 Mantra, Kendo eller Kanjo för att nämna några. Skulle själv inte rekommendera att gå över 90/95mm i midjan, det är betydligt roligare med en mer pistskida i lössnö än en mer lössnöskida i pisten.

Bon ski!
/C

OneMag

Ny medlem
Tack :)
Är din rekommendation att undvika Armadan och Fischern? Dom faller in under 95 cm i midja. Är dom för mjuka för pist? Eller är det kantgreppet det finns mer att önska?

heikki1

Ny medlem
Hej.har åkt på armada invictus 95 19/20 i en vecka.Inga problem i pisten om det inte är blåis,funkar helt ok utanför också.Väldigt lättåkt skida både på skär och sladd.kanske inget för den avancerade,men dit har jag inte nått än....

carl_couloir

Aktiv medlem
Tack :)
Är din rekommendation att undvika Armadan och Fischern? Dom faller in under 95 cm i midja. Är dom för mjuka för pist? Eller är det kantgreppet det finns mer att önska?
Kan inte uttala mig om någon av skidorna, men en god vän som är skidlärare iofs mest offpist kör med Invictus när blir jobb i pisten.

/C

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp