[Artikel] Templets värstingränna X-files: tankar kring ett exponerat offpiståk i Sylarna

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] Templets värstingränna X-files: tankar kring ett exponerat offpiståk i Sylarna
Sluff-management-3-1000x563.jpeg

I somras åkte Tim Larsson ett riktigt hårigt åk på Sylarna. Hur kan man tänka kring risker när man tar sig an ett brant och potentiellt farligt offpiståk? I denna artikel vänder och vrider vi på hur en brantåkare resonerar. 

Läs hela artikeln:

Många kloka tankar här. Det som dock bekymrar mig är valet att köra utan hjälm, som synes på några av bilderna. Artikelförfattaren beskriver sitt säkerhetstänk ingående men struntar i den kanske viktigaste delen, hjälmen. Utan en hjälm hade det förmodligen inte slutat bra för min del. Vad är anledningen till att hjälmen inte följde med denna gång?

Många kloka tankar här. Det som dock bekymrar mig är valet att köra utan hjälm, som synes på några av bilderna. Artikelförfattaren beskriver sitt säkerhetstänk ingående men struntar i den kanske viktigaste delen, hjälmen. Utan en hjälm hade det förmodligen inte slutat bra för min del. Vad är anledningen till att hjälmen inte följde med denna gång?
Förstår var du kommer från och det är såklart alltid mer rimligt att ha med sig hjälmen än att inte ha det. Åker alltid i hjälm, ryggskydd och knäsnydd i systemet och hjälm på i princip alla toppturer.

Vid åk som dessa fyller den, i mitt tycke, inte lika stor funktion som de gör på övriga åk. Som jag diskuterade är ett fall inte ett alternativ då man kastas ut för stora klippor där jag anser jag skulle ha större problem än att jag inte hade på mig en hjälm. Dessutom skulle jag aldrig sätta foten på åket om jag ansåg att det fanns en betydande risk för ett fall, då har jag ingenting där att göra från första början.

Men ja, det är aldrig fel att ha med en hjälm, men att säga att det är den viktigaste delen på detta åket är i mitt tycke en grav överdrift.

#okboomer

Tycker det är lite mycket gå på magkänsla. Hur hanterar du tex det du skriver om vädret i inledningen? Sitter du med Excel och följer vädret i veckor innan du ska ge dig av (jag tror inte det, men egentligen skulle man behöva följa snötäckets utveckling från föregående sommar för att ha koll på sprickor mm).

Dessutom missas en helt avgörande aspekt: planeringen av svängar. Ibland måste man stå åt rätt håll för att komma förbi ett hinder. Man vill inte tvingas göra ett lappkast när man står och gungar på ett par stenar.

Sedan överskattar folk svårigheten med brantåk. Första gången jag åkte Couloir en Y i La Grave var jag extremt uppjagad på vägen dit och de första svängarna men efter några lyckade svängar slappnade jag av och kunde njuta av upplevelsen. Den var snäppet brantare än vad jag åkt tidigare men inte direkt svårare. KBK.

Artikeln hade för övrigt mått bra av en redaktör med en rejäl rödpenna!

@la_grave Nu har jag kikat igenom med den lilla rödpennan och fixat till en del.

Skoj att denna artikel fick så stort engagemang både i kommentarer och antal läsningar, det är verkligen ett brännande och intressant ämne.
Personligen har jag med åren valt bort denna typ av åk av lite olika skäl, främst därför att jag har märkt att de kickar som jag fick av att åka brant och exponerat tidigare har byts ut mot rädsla (och då har jag inte nån gång i livet legat på någon mega-if-you-fall-you-die-åkning). När man är riktigt rädd åker man inte skidor så bra har jag märkt, det blir så satans stelt och konstlat. Instämmer där med dig @la_grave att lite brantare åk i mångt och mycket är ett mentalt game, alltså har man fin skidteknik och behåller den i utmanande terräng så går det hela bra. Att bara stå i rätt position framåt-bakåt och ha tyngden på dalskidan kommer man faktiskt långt med. Men huvudet måste ju vara med och njuta också, enligt mig.
Lite edge och skärpa är så klart skoj när man åker, det ska vara utmanande, men den gränsen är hårfin. Att brassa på rejält inbounds i skidort eller i liftnära offpist, med hänsyn till övriga åkare så klart, har jag märkt är riktigt skoj!

Med allt ovan sagt: det är dock alltid väldigt kul att läsa om duktiga åkares lite riskfyllda strapatser på äventyrliga platser!

Kul att du har skrivit artikeln. Jag håller med om att det är ett viktigt ämne. Det finns många överväganden att reflektera över. Vilka gör man/gör man inte, vilka borde man göra?

Finns det möjlighet att någon på redaktionen på Freeride (@AndersWingqvist?) kan följa upp och kanske intervjua några av de som professionellt jobbar med att åka brant/stort/fort för att höra med dem vilka övervägande de gör och vilket arbete som görs innan ett åk i en så exponerad terräng? Jag gissar att det är många amatörer där ute som skulle må bra av att förstå hur mycket arbete det ligger bakom (eller borde ligga bakom) ett säkert åk i brant/utsatt terräng.

Däremot håller jag med @listagangstern att det inte verkar speciellt klokt att åka utan hjälm. Jag tycker inte heller att det är så klokt att åka utan jacka. Ja, det är varmt med hjälm och jacka på sommaren, men det är ett åk som är över på 10-15 min. Den värmen klarar man på den korta tiden. Jag gissar att när de värsta kruxen var förbi och det planade ut lite så brassade sällskapet på lite. Då är det bra att ha både hjälm och jacka. Att falla i tung, sugande sommarsnö gör väldigt ont och man vet aldrig vad som döljer sig 10-20 cm ner i snön. Det kan vara skare eller hårda snökristaller som river upp stora sår på armar eller i ansiktet eller det kan, ännu värre, vara en sten eller två som gör allvarligare skador.

Jag tycker resonemanget om hjälm haltar betänkligt @tmlarsson då du i texten skriver att det räcker med lite sluff för att slå omkull dig. Och att det finns större faror med detta än hjälm eller inte? Det tänket ter sig helt skevt!
Vad sänder detta för signaler till det yngre gardet som ser upp till äldre åkare?
På med kepsen och kör!

Allt gott från eder gamla hjälmfoting.

Kan ändå förstå att man väljer att köra utan på ett sånt åk med under sommartid. Farten anpassas betänkligt utan hjälm.

Du har en inmarsch som är ganska lång och duktig. I en perfekt värld hade man haft en skattkista på toppen med både jacka och hjälm, men när man åker under sommaren är det förståeligt nog en prioritering.

Som ex. Ökad risk för vätskebrist med mer packning. En trött kropp tar sämre beslut väl i åket.

Tillbaka
Topp