Orter som lätt nås från Geneve

Emmis

Aktiv medlem
Nu har vi flyg bokat till Geneve o får bara hoppas på det bästa..
Nu vill jag ha era bästa tips på orter dom lätt kan nås från Geneve. Vi åker inte till charmonix så det behöver ni int tipsa om;) vi kan ju givetvis hyra bil o bens bus är bekant men vart?

Vilken typ av orter är ni intresserade av? Portes du Soleil med bl.a. Avoriaz mm ligger nära, med t ex Chatel 1,5 timmar från Genève. Verbier ligger två timmar bort. Ta fram kartan! 😄

Nu har vi flyg bokat till Geneve o får bara hoppas på det bästa..
Nu vill jag ha era bästa tips på orter dom lätt kan nås från Geneve. Vi åker inte till charmonix så det behöver ni int tipsa om;) vi kan ju givetvis hyra bil o bens bus är bekant men vart?
Det finns ett väldigt bra verktyg för detta på Freeride's hemsida.
Bara att zooma kartan ut och in och se var alla skidorter ligger.

Senast ändrad:
en liten varning för att hyra bil i Geneve:
hyfsat billigt på franska sidan men då kommer du inte in i Schweiz (utan att behöva köpa dyrt bilpass som gäller 1 år..) .
I Geneve kan man köra i en fransk korridor till-och från flygplatsen vidare in i Frankrike.
Sikta på de utmärkta tågen istället! (finns ju massor at skidorter att välja på)

Har besökt geneve ungefär 10 gånger så är bekant med staden och prisbilden. Har alltid haft bil så vet det funkar med mortorvägslicenser biltullar, montblanc tunneln etc. Kan även använda google. Vi letar ställe för en vecka med hyggligt lätta pister. Behöver inte vara ngt stort ställe. Men jag frågar nu om tips på ställen som ni nått hyggligt smidigt med kollektiva färdmedel.

Vilken typ av orter är ni intresserade av? Portes du Soleil med bl.a. Avoriaz mm ligger nära, med t ex Chatel 1,5 timmar från Genève. Verbier ligger två timmar bort. Ta fram kartan! 😄
Outforskad del av Schweiz närmast jag varit är Gstaad. Hur har fu tagit dig dit?

Om du tar tåget till Sion och sen buss upp så ligger Nendaz där, samma system som Verbier men betydligt billigare boende iallafall.

Säger som tidigare talare. Portes du Soleil systemet. Finns så mycket att välja på med boenden i flera prisklasser. Sen finns all typ av skidåkning. Om man inte önskar massa party kan man ta tåget från Geneves flygplats till Champery och bo där. Sen når man hela systemet vi deras kabinbana.

Intressant tråd! Finns det några fler förslag? Mindre kända orter? Några minor att passa sig för? Har kollat lite på Flaine/Grand Massif, La Clusaz, Les Contamines/Evasion Mont Blanc och lite längre bort - Les Arcs/Paradiski…

Intressant tråd! Finns det några fler förslag? Mindre kända orter? Några minor att passa sig för? Har kollat lite på Flaine/Grand Massif, La Clusaz, Les Contamines/Evasion Mont Blanc och lite längre bort - Les Arcs/Paradiski…

Du listar ju i princip bara Frankrike, kan väl lägga Meribel (tre dalarna) till listan, knappast litet eller mindre känt iofs. Kräver bil eller ta transferbuss.
Hela Valais/Wallis i Schweiz är ju lätt nåbart från Genevé med tåg och anslutande kollektivtrafik. Även orter i Vaud, runt Les Diablerets tex.
Ett par tips på mindre och mindre kända, men trevliga, skidområden i Oberwallis: Lauchernalp och Belalp

Du listar ju i princip bara Frankrike, kan väl lägga Meribel (tre dalarna) till listan, knappast litet eller mindre känt iofs. Kräver bil eller ta transferbuss.
Hela Valais/Wallis i Schweiz är ju lätt nåbart från Genevé med tåg och anslutande kollektivtrafik. Även orter i Vaud, runt Les Diablerets tex.
Ett par tips på mindre och mindre kända, men trevliga, skidområden i Oberwallis: Lauchernalp och Belalp
Glömde skriva att vi ska hålla oss i Frankrike!

Känner att jag övergav min tråd lite. Ursäkta att jag gömt mig. Efter otalig surftimmar blev det till slut 3dalarna och Menuires. Kanske inte det häftigaste men pris o tillgänglig kontrat med snösäkerhet drog längsta strået. Nu får vi se hur vi tar oss dit då🥶 om det blir buss tåg el bil. Men har ju över 6 månader att ta reda på det

Les arcs har inte imponerat på mig skulle isf ta 3 dalarna… men italien e ju nog närmast mitt hjärta även om det i te blev det iår

OK, vill du utveckla resonemanget kring Les Arcs? Det går ju att komma lite högre där än på många andra ställen, men det är ju inte allt…
Tja vi har ju alla olika preferenser. Visst stort system men ganska glest upp på topparna å flaka dalar proppade med engelsmän som åker likt bridget jones. Inte skulle jag tycka synd om mig själv om jag hade en vecka där i vintern men föredrar annat. På samma sätt som jag inte åker till Charmonix. Kan ju poängtera att jag är mest i pisten så om man jagar offpisten så skulle utlåtandet kunna vara annat

Om man är mörkröda piståkare som funderar på Les Arcs/La Plagne, var bor man då bäst?

@fredw Belle Plagne om man vill bo centralt i skidsystemet och med i alla fall någon liten mysfaktor. Champagny (Club alpina) om du vill bo på södersluttnibg och nära liften, men i utkanten av systemet.
Le Couches= hyfsade priser men rätt off trots att det geografiskt är nära kabinen över till LA. Plagne Bellecotte om ni tror er vilja åka över till LA flera dagar (en dag räcker på en vecka tycker jag….) men rätt ocharmig by. Plagne center= totalt ocharmigt men rätt billigt. Men lite knixande för att komma upp på glaciären….
Jag personligen föredrar LP framför LA som du kanske förstår av ovanstående.
Ska du även åka off pist rekommenderar jag dig att skaff den suveräna guideboken Les Cles de Paradiski som har suveräna bilder och beskrivningar både på engelska o franska. Dock är formatet på boken bra för planering hemma, men omöjlig att ha med i ryggan…..

@fredw Belle Plagne om man vill bo centralt i skidsystemet och med i alla fall någon liten mysfaktor. Champagny (Club alpina) om du vill bo på södersluttnibg och nära liften, men i utkanten av systemet.
Le Couches= hyfsade priser men rätt off trots att det geografiskt är nära kabinen över till LA. Plagne Bellecotte om ni tror er vilja åka över till LA flera dagar (en dag räcker på en vecka tycker jag….) men rätt ocharmig by. Plagne center= totalt ocharmigt men rätt billigt. Men lite knixande för att komma upp på glaciären….
Jag personligen föredrar LP framför LA som du kanske förstår av ovanstående.
Ska du även åka off pist rekommenderar jag dig att skaff den suveräna guideboken Les Cles de Paradiski som har suveräna bilder och beskrivningar både på engelska o franska. Dock är formatet på boken bra för planering hemma, men omöjlig att ha med i ryggan…..
Toppen, tack. Bokar litet här och där just nu inför vecka 6 eftersom många boenden har full avbokning fram till bara ett par veckor före avresa. Känns litet fuskigt kanske men...
Ja jag minns bl a Champagny. Var i Les Arcs för lääänge sedan (70-talet!) och vi gjorde nån sorts tur Tignes/Vanoise/Champagny/La Plagne/Les Arcs.
Funderar också på Portes du Soleil som ju ligger litet bättre till med bil, särskilt de delar som vetter norrut. Men har inte förstått om det är vettigt att bo i t ex Chatel eller om det är för perifert i det systemet.

Bokar litet här och där just nu inför vecka 6 eftersom många boenden har full avbokning fram till bara ett par veckor före avresa. Känns litet fuskigt kanske men...
Inte riktigt sjysst mot hotellägarna @fredw (de har redan en katastrof säsong bakom sig).
Om alla gjorde så skulle hotellens bokningskalendrar bli fulla, för att några veckor före ankomst plötsligt bli halvtomma igen.
Och de som verkligen vill boka på något ställe, kanske inte får möjlighet.

Inte riktigt sjysst mot hotellägarna @fredw (de har redan en katastrof säsong bakom sig).
Om alla gjorde så skulle hotellens bokningskalendrar bli fulla, för att några veckor före ankomst plötsligt bli halvtomma igen.
Och de som verkligen vill boka på något ställe, kanske inte får möjlighet.
Du har helt rätt på alla sätt men jag har inte alls tänkt att hålla på dem så länge. Vi tar en titt nu i helgen och bestämmer oss. Har faktiskt bara bokat på ett ställe ännu (Cervinia).

Toppen, tack. Bokar litet här och där just nu inför vecka 6 eftersom många boenden har full avbokning fram till bara ett par veckor före avresa. Känns litet fuskigt kanske men...
Ja jag minns bl a Champagny. Var i Les Arcs för lääänge sedan (70-talet!) och vi gjorde nån sorts tur Tignes/Vanoise/Champagny/La Plagne/Les Arcs.
Funderar också på Portes du Soleil som ju ligger litet bättre till med bil, särskilt de delar som vetter norrut. Men har inte förstått om det är vettigt att bo i t ex Chatel eller om det är för perifert i det systemet.
LP är ett grymt underskattat skidområde bland svenskar. Fantastisk åkning både i pister och off-pist, men flera ocharmiga lägenhetskomplex tyvärr….

Tillbaka
Topp