Ta med lavinryggsäck (ABS) med KLM (flygbolaget)

adamwere

Medlem
Hej! Snart ska jag flyga med KLM till alperna. Jag har en lavinryggsäck (ABS) med patron som enligt IATAs regler är godkänd att ta med. (KLM är partner med IATA). Dock står det på KLMs hemsida "Avalanche rescue backpacks with an explosive trigger mechanism are never allowed in your baggage". ABS har en explosiv utlösningsmekanism, men samtidigt är ju detta ok enligt IATA.

Någon som flugit med en ABS med KLM?

Tacksam för hjälp! :)

När jag flugit med airbag har jag tagit rygga och patron som handbagage och stoppat patronen i orginalförpackning. Inte varit några konstigheter (inom EU, inte gjort det till Amerikat). Är ju samma säkerhetskontroll för alla passagerare så skulle förvåna mig om KLM skulle stoppa dig vid boarding.

När jag flugit med airbag har jag tagit rygga och patron som handbagage och stoppat patronen i orginalförpackning. Inte varit några konstigheter (inom EU, inte gjort det till Amerikat). Är ju samma säkerhetskontroll för alla passagerare så skulle förvåna mig om KLM skulle stoppa dig vid boarding.
Riktigt bra poäng! Dock har jag läst att de i säkerhetskontrollen ringde flygbolaget som den personen åkte med för att dubbelkolla om det var ok

Senast ändrad:
Vill du vara säker så meddelar du flygbolaget i förväg. Personligen finner jag det fantastiskt underhållande just hur frågande personal i säkerhetskontroller fortfarande kan vara av en lavinryggsäck. Fortfarande hamnar man ju i lägen där ingen av personalen på flygplatser som Zurich och Grenoble (rätt högfrekventerade av skidåkare) står som frågetecken och inte för sitt liv förstår vad det är för något. Hur är det ens möjligt? De måste ju se ett antal 100 sådana per dag och person

Fortfarande hamnar man ju i lägen där ingen av personalen på flygplatser som Zurich och Grenoble (rätt högfrekventerade av skidåkare) står som frågetecken och inte för sitt liv förstår vad det är för något. Hur är det ens möjligt? De måste ju se ett antal 100 sådana per dag och person
Japp, jag har funderat på samma sak 😀 Av någon anledning hade jag ändå mest problem med mitt Jetforce på Arlanda.

Har rest med min ryggsäck många gånger och det är ganska vanligt med problem.

Jag brukar höra av mig till flygbolaget i förväg, men får sällan eller aldrig svar. Flygbolag är generellt sätt fullständigt usla på att ha kundkontakt med sina resenärer annat än att sälja biljett.

Om du har en airbag med patron så ha patronen placerad på plats men med själva patronen avskruvad, helst med locket på. Inte ovanligt att de vid säkerhetskontrollen ändå försöker ta patronen ifrån dig. Jag tar därför alltid med mig IATA blankett "Table 2.3.A (Dangerous Goods) och brukar markera de delar som förklarar att det är ok att ta med den ombord. Vid flera tillfällen har detta inte räckt, vid några tillfällen har det gått så långt att jag fått kräva att en person i annan mer övergripande ansvarsställning läser igenom. Vid samtliga tillfällen har det dock lyckats. God retorik och lugn brukar hjälpa. Personalen i säkerhetskontroller förefaller ha ganska hög omsättning, annars borde de som någon nämnt vara vana vid att hantera detta. men så är inte fallet.

Undvik att packa ryggsäcken eller patronen i incheckat bagage. I exempelvis Zurich har bekanta fått sina patroner konfiskerade ur packningen och jag har vid ett tillfälle (då jag var kvar på plats i Schweiz längre tid) fått åka och hämta upp konfiskerad patron på flygplatsen. Mannen vid utlämningen var mycket irriterad. Han var dock absolut inte irriterad på mig utan på dem som konfiskerar, han ansåg att de som konfiskerar dessa patroner i princip bryter mot gällande regelverk.

Som sagt, vanligt med problem. Ta med IATA Table 2.3.A.
//S

Vill du vara säker så meddelar du flygbolaget i förväg. Personligen finner jag det fantastiskt underhållande just hur frågande personal i säkerhetskontroller fortfarande kan vara av en lavinryggsäck. Fortfarande hamnar man ju i lägen där ingen av personalen på flygplatser som Zurich och Grenoble (rätt högfrekventerade av skidåkare) står som frågetecken och inte för sitt liv förstår vad det är för något. Hur är det ens möjligt? De måste ju se ett antal 100 sådana per dag och person
Zürich är märkligt på många sätt; som du säger så borde de ha en viss vana av skidåkare. Ändå har de ett enda "specialbagage"-band för alla skidåkare där man står och trängs och måste bända ut sina skidor från en hög av andra.

Tillbaka
Topp