Hyrbil utomlands

fredw

Aktiv medlem
Hyrbil utomlands
Hur gör ni för att få ner kostnaden för självrisken vid hyrbil utomlands? Vet att en del kreditkort kan täcka upp till 10000, ibland 15000. Liksom en del hemförsäkringar. Men finns det ngn prisvärd separat svensk försäkring som täcker sådant?
Hur gör ni? Det enklaste alternativet är förstås att teckna eliminering där man hyr bilen men det kostar kulor.

Hyrbil utomlands
Skaffa ett kreditkort som har självriskeliminering för bilhyra. Annat alternativ är att du skaffar en försäkring via tredje part (tex. Riverside).

Senast ändrad:
Hyrbil utomlands
Skaffa ett kreditkort som har självriskeliminering för bilhyra. Annat alternativ är att du skaffar en försäkring via tredje part (tex. Riverside).
Tack, ja det är det jag letar efter men undrade om någon var särskilt nöjd med sin specifika lösning. Ska ta en titt på Riverside. Det är en djungel om man ska söka ”cold canvas” på nätet utan egna referenser.
Ett problem är att man ibland ser självrisker på över 15000 kr vid bilhyra, medan de flesta kort endast täcker upp till 10000 kr eller mer sällan15000.

Hyrbil utomlands
Självrisken är svår att komma ifrån. Jämför med en fabriksny bil med vagnskadeförsäkring där självrisken brukar ligga uppåt 7000kr för en skada. Då hyrbilar (oftast) kan klassas som nya (<3 år gamla) så hade jag ställt självriskelimineringskostnaden i relation till detta på något sätt. Reservation för att vagnskadeförsäkring under nybilsår är ett svenskt fenomen men kostnaden finns ju där ändå.

Om ett kreditkortsinstitut täcker uppåt 10000kr så hade jag varit rätt nöjd med det.

Hyrbil utomlands
Jag har Norwegian kortets självriskförsäkring

Använt det en gång.
Liten skada under fronten på hyrbil på Mallorca (tror faktiskt skadan fanns där när jag hämtade ut bilen). Tvungen och betala 3500 till hyrbilsföretaget, fick tillbaka det via kortet, självrisk 500 om jag ej minns fel.

Hyrbil utomlands
Var försiktiga! Alla de där hyrbolagena är rövare! Alla! Vi har blivit bluffat av Europcar, Budget, Goldcar (javisst...), och för några veckor sedan av Hertz. Jag betalade extra för zero självrisk och kollade bilen. Men, jag gick inte under bilen, då vi hämtade den i Ljubljana.

Nu har jag betalat något 50 euro extra (betalade redan 100 euro för zero självrisk!) för några byråavgifter!

Ni kan se skadan i bilden. Den har varit redan då vi hämtade bilen. Jag undrar bara, hur många hyrare har redan betalt för den, och hur många får ännu betala!

Nej, nuförtiden är det omöjligt att hyra bil utomlands, om ni tänker att betala den med eget credit kort. Om ni kan använda firmans kort, de bluffar inte så mycket, men bluffar i varje fall då och då. Det är jätte tråkigt, då det börjar bli omöjligt att göra skidresor till Italien, där behöver man en bil.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    110.6 KB · Besök: 180
Hyrbil utomlands
Jag har Norwegian kortets självriskförsäkring

Använt det en gång.
Liten skada under fronten på hyrbil på Mallorca (tror faktiskt skadan fanns där när jag hämtade ut bilen). Tvungen och betala 3500 till hyrbilsföretaget, fick tillbaka det via kortet, självrisk 500 om jag ej minns fel.
För 249 kr per år täcker den självrisker upp till 20 000 kr? Det är det bästa jag sett hittills.

Fick också tips om ett kort från Santander där valutapåslaget är noll (jämför med tex SHB som har 1,65% på alla sina kort). Det kan ju bli en held del hundralappar på ett år. Hos Santander täcker hyrbilsföräkringen självrisker upp till 15000 kr.

Ja hyrbil är en nervpåfrestande verksamhet. Själv har jag dock sämst erfarenheter från att hyra bil från OK i Nyköping, ett ärende typ som KaitsuH här ovan. Macken försökte i princip hålla hyrbilarna i nyskick i flera år (vilket är en orimlighet för en intensivt uthyrd hyrbil) genom att låta kunderna betala extra för att åtgärda normalt slitage (som man ju redan betalar för).

Senast ändrad:
Hyrbil utomlands
Jag fotograferar alltid en hyrbil när jag plockar ut den. Helst så att personalen ser att jag gör detta. Sedan blir det en ny serie foton när jag lämnat tillbaka den. Har hittills aldrig behövt använda bilderna för att bestrida ett krav. Men utgår från att det kommer ske.

Har bra erfarenheter av försäkringen som Rentalcars säljer. Råkade repa en bil i Italien. Fick tillbaka varenda krona som jag behövde betala till biluthyrningen.

Hyrbil utomlands
Har hyrt bil ute i Europa fler gånger än jag orkar räkna. Jag har aldrig fått betala för någon skada. Vad jag vet har jag inte orsakat någon heller iof. Jag brukar försöka tänka som så att om jag struntar i alla extraelimineringar varje gång så har jag sparat ihop till den dagen det eventuellt händer nånting.

Hyrbil utomlands
Har hyrt bil ute i Europa fler gånger än jag orkar räkna. Jag har aldrig fått betala för någon skada. Vad jag vet har jag inte orsakat någon heller iof. Jag brukar försöka tänka som så att om jag struntar i alla extraelimineringar varje gång så har jag sparat ihop till den dagen det eventuellt händer nånting.
Jo men en del italienska uthyrare t ex har uppåt 3000 euro i självrisk... och de tar ganska mycket extra betalt om man ska få ner den nämnvärt. Då kan det vara värt några hundralappar per år för att försäkra åtminstone 10-15 000 kr av det. Eller välja ett kreditkort där den elimineringen faktiskt ingår ändå.
Jag har i övrigt samma erfarenhet som du, och har hyrt bil ofta även i Italien utan problem, men börjar bli gammal och ängslig... :)

Hyrbil utomlands
Hej...hur ni när ni bokar på nätet...tex man får två alternativ vid bokningen
1- försäkring med stöld och kollision för 17€ en vecka.
2- heltäckande som repor, speglar,fönster, däck för 65€ vecka.

Har Norwegian Hyrbilförsäkringen i kreditkortet.
Kommer självrisken i kreditkortet täcka alt 1?

Hörde sist från NB att man måste ha helförsäkring vid uthyrningen..vist alt 1 är helförsäkring eller hur?
Förvirrad faktiskt.

Hyrbil utomlands
Hur gör ni för att få ner kostnaden för självrisken vid hyrbil utomlands? Vet att en del kreditkort kan täcka upp till 10000, ibland 15000. Liksom en del hemförsäkringar. Men finns det ngn prisvärd separat svensk försäkring som täcker sådant?
Hur gör ni? Det enklaste alternativet är förstås att teckna eliminering där man hyr bilen men det kostar kulor.
Handelsbanken Black täcker upp till 750 000 på skador på hyrbil… så med det kan man alltid skippa alla extraförsäkringar som hyrbilsföretagen försöker lura på en ..

Tillbaka
Topp