Kan man åka från Högåsliften till Solbringen?

twinspark

Medlem
Som rubriken lyder, kan man åka från Högåsliften till Solbringsvägen? Nån som åkt den vägen?

Ja, det går men du bör hålla höger mer i början och sen när du är på solstigen* kan du svänga ner i svängen över totthummelvägen/högåsvägen. Om man inte hittar helt rätt så är åket rätt platt men är fullt åkbart och har kört det ~4-5 ggr på snowboard denna vintern :) Det luriga för min del som bor på frönäsudden är att passera alla tomter för att komma ner till E14 :D

*vandringsleden som går från sjukhuset upp till björnen som man ser på kartan som ett sträck från totthummelvägen till högåsliften

Ändrar du över till terräng vy så ser du ju hur fallinjen går på berget :) Men det är inga problem att åka ner. Det värsta som kan hända är att du kommer till E14 mellan vikböle och reningsverket och får gå/lifta in till byn :D

Bitvis är det dock väldigt flackt men man lär väl sig hitta linjerna allt eftersom :)

Tack!!! Jag provar att åka 90 grader från liften och tar sen Solstigen nedåt och sen vidare mot Solbringsvägen. Det borde gå.

linder sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/9d320f6456696d444765a610f0badae9.jpg[/url]

Ändrar du över till terräng vy så ser du ju hur fallinjen går på berget :) Men det är inga problem att åka ner. Det värsta som kan hända är att du kommer till E14 mellan vikböle och reningsverket och får gå/lifta in till byn :D

Bitvis är det dock väldigt flackt men man lär väl sig hitta linjerna allt eftersom :)

behöver inte åka så snett direkt :) Men du kan ju alltid stanna och kolla med telefonen på ritningen. Bitvis är det dock riktigt platt men det är kul att "åka" hela vägen hem :D

Tack, åkte igår tog lite fel riktining och följde Solstigen till vändplan på Totthummelvägen. Ska justera kompassen nästa gång! :-)

linder sa:
behöver inte åka så snett direkt :) Men du kan ju alltid stanna och kolla med telefonen på ritningen. Bitvis är det dock riktigt platt men det är kul att "åka" hela vägen hem :D

Lite gammal tråd, men jag testar att fortsätta här.

Om man vill åka än mer höger/Öster ut och komma ut nere vid kraftgatan, precis ovanför totthyllan. Går det? Jag skulle vilja komma ut där solstigen slutar.

Tacksam för svar.

//jg

Lite gammal tråd, men jag testar att fortsätta här.

Om man vill åka än mer höger/Öster ut och komma ut nere vid kraftgatan, precis ovanför totthyllan. Går det? Jag skulle vilja komma ut där solstigen slutar.

Tacksam för svar.

//jg
Såg senaste igår en annons om en tomt från just det området där man hävdade att det gick att åka hela vägen dit med skidor.

Vet att det pratas om här ibland, men jag förstår fortfarande inte varför man inte rensar ut skogen lite och gör lite öppna pister där.
Antingen åka från Högåsliften, eller från toppen ovanför Sadelexpressen.
Ser ut att kunna ha både brant och enklare åk. Antingen åker man mot Tottliften eller ner mot Solbringen.
Dumt att ha ett så fint berg helt oanvänt. Apropå "expandera skidområdet i Åre".

Såg senaste igår en annons om en tomt från just det området där man hävdade att det gick att åka hela vägen dit med skidor.

Vet att det pratas om här ibland, men jag förstår fortfarande inte varför man inte rensar ut skogen lite och gör lite öppna pister där.
Antingen åka från Högåsliften, eller från toppen ovanför Sadelexpressen.
Ser ut att kunna ha både brant och enklare åk. Antingen åker man mot Tottliften eller ner mot Solbringen.
Dumt att ha ett så fint berg helt oanvänt. Apropå "expandera skidområdet i Åre".
För oss som bor här, så förstår man ganska enkelt varför man inte rensar ut och gör lite öppna pister där, dels så är det för brant, sen kommer man till ställen där ingen bor, eller få, så själv idéen är inte så smart.
Hade det varit en smart idé, så hade det varit fixat, folk som bor här är inte så korkade att de inte tar chansen att fixa bättre åkning om det finns en chans att få till det 😉

För oss som bor här, så förstår man ganska enkelt varför man inte rensar ut och gör lite öppna pister där, dels så är det för brant, sen kommer man till ställen där ingen bor, eller få, så själv idéen är inte så smart.
Hade det varit en smart idé, så hade det varit fixat, folk som bor här är inte så korkade att de inte tar chansen att fixa bättre åkning om det finns en chans att få till det 😉
Är det för brant att åka från Högåsliften till Tottliften? Är det för brant för en svart pist?

Ingen påstår att någon är korkad, men nog finns det väl platser för utveckling och utökning på skutan? Eller är allting färdiggjort och färdigtestat; alla förslag som kan komma är redan gjorda...?

Slutligen är det väl Skistar, inte Åreborna som rensar skog och skapar pister? :)

Är det för brant att åka från Högåsliften till Tottliften? Är det för brant för en svart pist?

Ingen påstår att någon är korkad, men nog finns det väl platser för utveckling och utökning på skutan? Eller är allting färdiggjort och färdigtestat; alla förslag som kan komma är redan gjorda...?

Slutligen är det väl Skistar, inte Åreborna som rensar skog och skapar pister? :)
Näe, det är sant, det är Skistar som skapar pister, och inte Årebor, eller jo, de som sitter i ledningen och bestämmer över Åre, är dock rätt många bybor, näe, sen är det absolut inte fel med utveckling, det är något vi är bra på här uppe, det är därför ingen ens kommit på tanken att binda ihop Högåsen med Tott vintertid. Sommartid pågår det ständigt en diskussion om hur man skall ev kunna lösa den biten, men vintertid har det nog inte slagit någon om att göra någonting där, lovar 😄

Nu ska vi reda ut det här lugnt och fint. Ta fram några pepparkakor och värm på glöggen, så är allt klart?
@zerode har ju rätt i sak här.
Det här är inget prioprojekt direkt. Mycket pengar lite nytta.
Men så här: Man kliver av Högås och skråar högt höger för att landa på Solstigen, när man kommer till Sjukhusstigen tar man den ner, åker under Totthyllan för att landa nästan hemma hos mig.
Den här tar vi rätt så ofta för att komma hem, när vi inte har tagit bilen.

Men nu var det ju det här med Tottliften.
Nu måste vi nå tottenruntstigen (jisses). Traska 100-150m i liftens riktning och där är den ju. Följ den till korsningen Solstigen.
Det är nu besvärligheterna börjar, skråa så högt det går för att nå. MEN nu pratar vi brant i form av stup.
Det kommer inte bli något utav det här, det är alldeles för råddigt att få ihop.
En ny Tusenmetare någon?

Fan nu har glöggen kallnat, jag värmer på!
H Tomtefar

Nu plockar jag bara fritt ur minnet så kanske inte helt stämmer, och orkar inte leta upp källor heller. Men är det inte så att den branten är särskilt utsatt ur skredsynpunkt också?

Har för mig det aktualiserades när en markägare på sydvästsluttningen ville bebygga sin mark, fick nej och lite på rent djävulskap istället avverkade massa skog. Med resultatet att risken för jordskred markant ökade.

Oavsett verkar det vara en meckig yta att jobba med, bättre att lägga energi och resurser på annat håll.

Tillbaka
Topp