Längd på All Mountain skidor

Hej! Jag ska köpa atomic bent chetler 100. Är 180cm, väger 75kg och är lite över en medelåkare jag åker ungefär 60% offpist och resten lite överallt, i pisten och bredvid. Jag åker överallt helt enkelt. Längden är dessvärre begränsad då den endast finns i 180cm och 172. Vilken av dessa skulle ni föredra?

Jag är 183 cm på cirka 75 kg, jag hade ett par 188 cm långa BentChetler 100, kändes verkligen inte långa. Så jag kan bara hålla med tidigare skribent att minst 180 cm ska du ha.

Jag tycker denna längdberäknare funkar ganska bra att utgå från, sen kan man tweaka den lite för att passa sina egna önskemål bättre. Med dina indata (fritt tolkat från min sida) får du 185 cm som utgångslängd. I dina skor hade jag föredragit 188:an om ditt offpiståkande innebär puder. Om det är mer vindpackat, hårt och jävligt klarar du dig säkert helt ok med 180 cm :)

1641295078975.png

Jag tycker denna längdberäknare funkar ganska bra att utgå från, sen kan man tweaka den lite för att passa sina egna önskemål bättre. Med dina indata (fritt tolkat från min sida) får du 185 cm som utgångslängd. I dina skor hade jag föredragit 188:an om ditt offpiståkande innebär puder. Om det är mer vindpackat, hårt och jävligt klarar du dig säkert helt ok med 180 cm :)

Visa bilaga 14810
Tack! 😁 Tyvärr fanns det bara 180 längd.

Tänkte bara säga att skidlängdsguiden även finns på svenska om man föredrar det https://www.freeride.se/valj-ratt-langd-pa-dina-alpina-skidor/

Tillbaka
Topp