Behöver hjälp med nya, hållbara twintip skidor till sonen på 14 år.

Essamino8

Medlem
Jag gick hjälp här i forumet med att välja skidor till sonen. Det blev armada arv 96 170cm. Han trodde först de skulle bli för långa men han gillade dom sen. Men efter 2 gånger i backen såg de förjävliga ut, plasten på framsidan hade lossnat bland annat. Fortsatt ett åk till såg de ännu värre ut. Så vi ska få returnera dom och köpa nya. Men vilka ska vi satsa på, som är mer hållbara och ska kunna hålla iaf 1-2säsonger.

Han är 165cm, 60kg, åkt i backarna sen han var ca 6 år så bra åkförmåga. Han är nu 14 år. Han vill kunna åka överöverllt. Han säger främst offpist typ i skog, men även hopp och sådant. väldigt viktigt att det är twintip tydligen😊

Haha fan, köpte ett par line honey badger förra säsongen och fick precis samma problem som din son här. Kollar på precis samma sak ett par hållbara skidor så jag inte behöver byta på några säsonger. Jag skulle kolla på k2 poacher de har kolfiber i övre lagret så de lär inte skalas av lika enkelt, dock är de mer park inriktade.

Faction candide skulle också kunna vara ett alternativ. De har många olika bredder i den serien tror candide 2.0 skulle passa din son, något styva sen finns det prodigy som också skulle kunna vara ett bra alternativ dessa är något mjukare.

k2 reckoner, rossignol blackops holyshred...

Fyller på med tips på skidor, min grabb nu 18år har åkt på mycket på Icelantic Nomad 95 och 105 o offpist, park, "urban skiing" och mycket lite pist ;-) skulle gissa att 95:an skulle passa sonen bäst.

Fyller på med tips på skidor, min grabb nu 18år har åkt på mycket på Icelantic Nomad 95 och 105 o offpist, park, "urban skiing" och mycket lite pist ;-) skulle gissa att 95:an skulle passa sonen bäst.

Ja dom verkar bra, men så dyra, speciellt med bindningar. Vet du om det går att hitta de billigare någonstans? Och är det någon skillnas på om man tar årets eller förra årets skidor? Jag gissar att längd 171 blir bäst

Finns ett par begade Nomad 95 här - kan vara värt. https://www.facebook.com/marketplace/item/505952370747672/

Ja, de är lite dyrare nya men å andra sidan är de också rejält fint byggda och har en tjockare stålkant än de flesta andra parkskidor. Dessutom lämnar de 3 års garanti, no question asked… så värt enligt mig och min son…:-)
Andra som påstås hålla lite bättre är Surface Skis. Lite dyrar också. Annars så håller Line Tom Wallisch Pro för en hel del och är mer prisvärd.

Men kör man mkt park så får man räkna med att skidor går sönder - hoppa någon meter och landa på stål, klart att det går sönder efter tag.

Finns ett par begade Nomad 95 här - kan vara värt. https://www.facebook.com/marketplace/item/505952370747672/

Ja, de är lite dyrare nya men å andra sidan är de också rejält fint byggda och har en tjockare stålkant än de flesta andra parkskidor. Dessutom lämnar de 3 års garanti, no question asked… så värt enligt mig och min son…:)
Andra som påstås hålla lite bättre är Surface Skis. Lite dyrar också. Annars så håller Line Tom Wallisch Pro för en hel del och är mer prisvärd.

Men kör man mkt park så får man räkna med att skidor går sönder - hoppa någon meter och landa på stål, klart att det går sönder efter tag.
Är det 3 års garanti beroende på vilken hemsida man köper på? Tror du 171 cm passar bäst om man köper de nu då han är 165cm och väger typ 60kg. Vill ju gärna att han ska kunna ha de nästa vår också.

Är det 3 års garanti beroende på vilken hemsida man köper på? Tror du 171 cm passar bäst om man köper de nu då han är 165cm och väger typ 60kg. Vill ju gärna att han ska kunna ha de nästa vår också.
Det är Icelantic själva som ger garantin så den gäller oberoende butik. Beställ här så vet jag att du får bästa service….:-). Och lite kampanjpris nu.

Tillbaka
Topp