Rab Latok vs. Klättermusen Freke & Brede 2.0

MrBandulu

Medlem
Tjena freeriders!

Jag står i valet och kvalet mellan Rab Latok jacka & byxor och Klättermusen Freke & Brede 2.0.

Jag är på jakt efter ett stryktåligt ställ som håller i många år som jag dessutom kan använda till lite allt möjligt under vintern. T.ex. för skoteråkning, långfärdsskridskor eller bara grilla en korv på gården, men främst för piståkning och turande.

Jag har landat i dessa för att mina blyga 168cm tillsammans med mina inte fullt lika blyga 75kg gör det svårt att hitta byxor med bib som sitter bra, vilket jag hittat här.

Så jag undrar helt enkelt vad har ni för erfarenheter av dessa två märken och kanske t.o.m. dessa plagg? Hur är kvalité, membran, garantier och möjlighet att reparera plaggen, etc.?

Har aldrig ägt nån utan dom.
Men några vänner har Freke byxan. Dom är sjukt nöjd.
Har själv spaning efter att dom ska komma upp som begagnad.

Har också tittat en del på Bibs från Plusminusnoll (jämtländsmärke tror jag). Dom verkar vara riktigt fina också. Typ som Freke med knäskyddsficka å hållbar. Har tyvärr aldrig sett dom i egen person.

Har aldrig ägt nån utan dom.
Men några vänner har Freke byxan. Dom är sjukt nöjd.
Har själv spaning efter att dom ska komma upp som begagnad.

Har också tittat en del på Bibs från Plusminusnoll (jämtländsmärke tror jag). Dom verkar vara riktigt fina också. Typ som Freke med knäskyddsficka å hållbar. Har tyvärr aldrig sett dom i egen person.
Klättermusen kör på sitt egna membran 3l Cutan, vet du hur det klarar blötare väder? Freke och Brede känns sjukt robusta och tåliga, men tunga. Dom väger ungefär det dubbla mot Rab stället, men det är inte så konstigt när man kollar på alla funktioner och material.

Rab använder Goretex Pro, jag har noll erfarenhet av Goretex, men plagg med det membranet känns väldigt sköra. Som att minsta lilla gren ska rispa tyget. Hur pass slittåliga är Goretex Pro-ställ?

Jag körde ett par tidiga Freke under många år till alltifrån långfärdsskridskor till toppturande till isklättring till Ama Dablam. Funkade utmärkt till allt. Men de är lite tunga och med åren blev vikten viktigare och jag har kört mer och mer Gortex Pro. En sak som störde mig lite var att det kröp in snö i revorna av stegjärnen som smälte när man kom in (det kan bli revor även i dem). Jag har även varit nöjd med Rabs kvalitet. Har inte haft några byxor från dem men andra produkter som fungerat bra i fält.

Jag körde ett par tidiga Freke under många år till alltifrån långfärdsskridskor till toppturande till isklättring till Ama Dablam. Funkade utmärkt till allt. Men de är lite tunga och med åren blev vikten viktigare och jag har kört mer och mer Gortex Pro. En sak som störde mig lite var att det kröp in snö i revorna av stegjärnen som smälte när man kom in (det kan bli revor även i dem). Jag har även varit nöjd med Rabs kvalitet. Har inte haft några byxor från dem men andra produkter som fungerat bra i fält.
Drömmarna drar åt bergsbestigning, så det är något jag vill ge mig på och även något jag tänker att det vore bra om byxorna lämpar sig för.
Jag känner inte till Ama Dablam sen tidigare, men efter en snabb googling ser det helt otroligt ut!

Det här med att snö kröp in i revorna på Freke, är det någon skillnad mot Goretex byxor du använt?

Det lutar nog mest åt Rab-stället pga lägre vikt och att det nästan är 3000 kr lägre i pris mot Klättermusen-stället. Och då är det med rabatt inräknat på båda ställen.
Även om jag gärna stöttar svenska aktörer.

Tillbaka
Topp