[Artikel] 14 problem och lösningar på obekväma pjäxor

Redaktionen

Aktiv medlem
problem-pjaxor-1000x667.jpg

Pjäxan är skidutrustningens enskilt viktigaste pryl. En pjäxa som sitter för hårt, för löst eller trycker på en punkt är en garanterad skidglädjedödare. Här är några vanliga problem som kan uppstå med alpina pjäxor och hur får bukt med bekymren som de orsakar. 

Läs hela artikeln:

Frågan är vart man ska bege sig för att hitta en bra bootfitter?
Är det framför allt Stockholm man måste åka till?
Bor man i fel län så kan priset på ett par formgjutna sulor snabbt dubblas då...

En guide över bra renodlade skidbutiker som erbjuder pjäxservice hade varit en uppskattad artikel!

Kombon, booster strap, overlap liners löste nästan mina benhinneproblem sedan tar jag till gelpads när det är överjävligt. Att bara åka mjukt puder är naturligtvis den bästa lösningen för att undvika slag.

Frågan är vart man ska bege sig för att hitta en bra bootfitter?
Är det framför allt Stockholm man måste åka till?
Bor man i fel län så kan priset på ett par formgjutna sulor snabbt dubblas då...

En guide över bra renodlade skidbutiker som erbjuder pjäxservice hade varit en uppskattad artikel!
Lättare att rekommendera om du skriver var du bor…

Bra artikel. Kan verkligen rekommendera värmeelement i pjäxans sula. Fryser mindre men känns också som blodcirkulationen är mycket bättre och foten mår generellt bättre.

Lättare att rekommendera om du skriver var du bor…
Absolut, men det var mest menat allmänt, och inte specifikt för mig.
Jag bor i Norrköping, så har inte allt för långt till Stockholm. Verkar gå att få formgjutna sulor i Mjölby också.

Men har vänner och släkt i Småland och södra Dalarna och där har jag inte hittat någon bra skidbutik att rekommendera. Vet du möjligtvis någon i de områdena?

F
Jag bor i Norrköping, så har inte allt för långt till Stockholm. Verkar gå att få formgjutna sulor i Mjölby också.

Men har vänner och släkt i Småland och södra Dalarna och där har jag inte hittat någon bra skidbutik att rekommendera. Vet du möjligtvis någon i de områdena?
För Småland kan jag rekommendera Roupez i Hestra

Ska man satsa på sulor (vilket är givet), så är det värt att beakta att lägga några kronor extra på sulor som är formade av foten i vilande läge, istället för under belastning som är det vanligaste. Laserscanning, därefter gjuts gipsformar och sulorna tillverkas efter gipsformen. Gör man fler sulor i framtiden så används samma gipsform = blir billigare 👍 En jäkla skillnad i kvalitet och stöd för foten mellan de båda tillverkningssätten. Se bild med två sulor jag använder tillverkade via de olika metoderna.
PhotoGrid_1643130187250.jpg

Ska man satsa på sulor (vilket är givet), så är det värt att beakta att lägga några kronor extra på sulor som är formade av foten i vilande läge, istället för under belastning som är det vanligaste. Laserscanning, därefter gjuts gipsformar och sulorna tillverkas efter gipsformen. Gör man fler sulor i framtiden så används samma gipsform = blir billigare
Intressant, var hittar man såna?

Intressant, var hittar man såna?
Många fotkliniker kör med scanning i "vilande" läge.
Har själv gjort sulor på Gå o löpkliniken i Uppsala. De finns även i sthlm och några orter till.
Var sula till vanliga skor.
Drar dock iväg lite mer i pris än att gå till lokala pjäxnisse.

Vet däremot inte om det blir så stor skillnad så jag kan säga att det är att föredra.

Järvsö är ju inte så långt från södra Dalarna. Dit har en av landets bästa bootfitters (Henrik Enarsson) nyligen flyttat och öppnat upp sin verksamhet. Var där för ett tag sen och fick mina nya pjäxor fixade. Sjukt bra.

Tillbaka
Topp