14 problem och lösningar på obekväma pjäxor

Pjäxan är skidutrustningens enskilt viktigaste pryl. En pjäxa som sitter för hårt, för löst eller trycker på en punkt är en garanterad skidglädjedödare. Här är några vanliga problem som kan uppstå med alpina pjäxor och hur du får bukt med dem.

Att åka skidor med pjäxor som sitter dåligt, gör ont och kanske även får dina fötter att bli kalla, är ett aber. Det är som att spela golf med en klubba som glappar och slår snett, som att segla med en reva i focken, som att springa marathon med pjux som ger skoskav, som att spela fotboll med en boll som har pyspunka, som att cykla stig med växlar som hackar till och hoppar när du trycker till. Inte kul.

Pjäxorna är din viktigaste pryl som skidåkare. Alla rörelser som du med din kropp ska förmedla ner till skidorna går genom pjäxorna via bindningen till skidorna. Detta är anledningen till att vi vill sitta tight och utan glapp i våra pjäxor. Det handlar om prestanda och kontroll.

Men i andra ringhörnan står en tungviktare med skylten ”komfort” på magen, och denna slugger kan ibland ta klivet ut i ringen och ha ögonen fixerade på knock out. Metoderna är många och effektiva: du blir svinkall om fötterna efter en timmes åkning, dina fötter domnar och du tappar känseln, det trycker på dina ankelknölar så hårt att du hade kunnat offra ett lillfinger för att slippa smärtan. En pjäxa med dålig komfort är modern tortyr.

Om du inte är en alpin racer som jagar tider, och även då, kan du inte offra allt på altaret för tight passform. Din fot behöver får plats på längden och bredden. Din fot behöver ha blodcirkulation för att behålla värme och känsel, vidare kan sägas att om du inte är sugen på att få utväxter på fötterna måste din fots eventuella utstickande egenheter också få utrymme att finnas till i.

En lagom balans mellan boxaren prestanda i ena ringhörnan och boxaren komfort i den andra behöver du finna, så att helhetsupplevelsen blir en härlig dans med skidor under fötterna nedför snöklädda fjäll och bergssluttningar.

Låt oss tala i klartext: här nedan listar vi några vanliga problem med pjäxor och hur du kan lösa dem. Vi har tidigare gjort en guide kring att köpa pjäxor, och dessutom har vi rätat ut frågetecknen kring vad skalan Mondopoint är och hur man mäter sin fot, missa inte heller vår artikel om hur du provar pjäxor.

Om vi backar ut lite: Varför är det lite klurigt med pjäxor? Det hela handlar om att du köper en massproducerad vara som inte är utformad specifikt efter din fot, har du en hög eller en platt fot behöver du förmodligen jobba lite extra. Diskrepansen behöver inte vara smärtsamt stor, men som regel ska man kanske betrakta en ny pjäxa som en grund att utgå ifrån, en grund som behöver moddas lite grand. Allra minsta modifikation är en formgjuten sula och uppvärmning av innersko (och eventuellt ytterskal beroende på modell), för dig som bryr dig om din skidåkning och vill hitta både komfort och grym passform.


1. Problem: Du slår i stortån när du hoppar stort 

Lösning: Smärtan när du slår i stortån i pjäxan är i det närmsta outhärdlig och kan dessutom resultera i blånaglar och diverse besvär med stortånaglarna. Problemet kan ha två orsaker, varav ett av dessa går att lösa; Antingen så har du för små pjäxor vilket resulterar i att tårna tar i där fram, i synnerhet när du hoppar och landar. Detta är ett problem som är svårt att lösa då det är svårt att göra ett par pjäxor större på längden. Alternativ två är mer otippat (med desto enklare att fixa), dina problem kan nämligen bero på att du har alldeles för stora pjäxor. Om din fot har för mycket utrymme i pjäxan sitter den inte fast vilket gör att den enkelt glider fram och tårna slår i. I den bästa av världar kan det räcka med att spänna pjäxorna lite hårdare men i regel åtgärdar du detta genom att besöka en kunnig pjäxdoktor som kan fylla ut dina pjäxor så att de sitter tillräckligt tight för att hålla foten på plats. Om du ändå står där i backen med blåslagna stortår finns bara en sak kvar att göra – sluta åk med bakvikt. Så länge dina smalben ha tryck mot pjäxans plös kommer dina tår att klara sig, men det är enklare sagt än gjort.

2. Problem: du blir kall om fötterna direkt på morgonen

Lösning: Fukt är djävulens påfund när det kommer till kyla och denna drypande börda kan få den mest varmblodiga individ att frysa om fossingarna. Kontrollera så dina pjäxors innerskor är riktigt torra innan du börjar din skiddag. Skidstrumporna ska givetvis inte heller vara fuktiga, det allra bästa är att använda torra och rena strumpor (ingen bomull) om du vill minimera risken att frysa. Var noga så du inte får in snö i skorna på väg till bilen eller kliver i smältvatten i hallen på vägen ut.

Se till att pjäxorna står rumsvarmt och inte är svinkalla när du börjar åka. Ett billigare husmorsknep är att köra pjuxen i pjäxtork eller i torkskskåp på lagom temperatur på morgonen för att börja med lite lätt varma pjäxor, tänk på att inte göra dem alltför varma så att du börjar svettas om fötterna vilket senare kan leda till kyla. Se också till att klä dig ordentligt om det är kallt ute. När kroppen blir kall prioriterar den värme till dina vitala organ och minskar blodflödet till händer och fötter, därför fryser du oftast om dina händer och fötter först.

3. Problem: Du blir kall om fötterna resten av dagen också

Lösning: Om du fortsätter frysa om fötterna trots att du är torr till en början får du fortsätta att försöka gå till botten med problemet; Börja med att kontrollera så att dina fötter faktiskt får plats i dina pjäxor. Använd bara en strumpa, aldrig dubbla.  Hur hårt spänner du pjäxorna? Om du har en lite för lång och/eller bred pjäxa är det lätt att överkompensera genom att spänna svinhårt framförallt på spännena över foten vilket kan stoppa blodcirkulationen och ge kalla fötter. Har du en hög vrist? Får denna plats i pjäxan eller har du ett konstant tryck över vristen? Ett bra knep är att alltid knäppa upp pjäxorna i liften för att ge foten mer utrymme. Du kan också ta av pjäxorna under lunch och/eller fikapauser för att låta dem bli lite fria och återfå värmen.Det kan också stoppa blodflödet. Har du en formgjuten sula? Om inte så pröva att investera i en sådan om pjäxan passar i övrigt, en formgjuten sula gör att din fot inte flyter ut lika mycket på bredden och kan få så viss ge mindre tryck och bättre stöd.

Har du checkat allt ovan? Då är du kanske en frusen själ som behöver lägga in värmeelement i pjäxans sula alternativt pröva ett par värmestrumpor. Det kan vara så att din innersko helt enkelt är för tunn för dina behov… tänk på att lite mer avancerade pjäxor ofta har ganska tunna innerskor för skapa en tätare kontakt mot ytterskalet, och detta kanske helt enkelt blir för kallt för dina fötter? Om dina ytterskal passar bra kan du eventuellt köpa en lös innersko eller formspruta en ny innersko om du har ekonomi och vill satsa på det.


4. Problem: Svårt att få pjäxan att sitta lagom hårt

Lösning: Ibland blir det aldrig lagom, pjäxan sitter antingen för hårt eller för löst, och ett eller flera spännen kan sitta endera alldeles för hårt eller så sitter de knappt fast alls. Detta går lyckligtvis att åtgärda genom ett enkelt skidåkare-lifehack. Spännerna på dina pjäxor går nämligen som regel att snurra på och finjustera. Om du roterar spännet motsols blir det längre och vice versa. Om detta inte räcker till så går det att flytta den andra delen av spännet (med ”tänder” på), detta kan du oftast göra själv genom att använda en insexnyckel.


5. Problem: Du får kramp under fötterna

Lösning: I den bästa av växlar kan det räcka med att kliva ur och i pjäxan en gång och börja om från början, det är ungefär samma odds som att din dator reparerar sig själv genom att du startar om den. Ett mer tillförlitligt knep är att investera i en formgjuten sula. Sulorna som ligger i dina pjäxor när du köper dem är nämligen helt platta utan stöd för hålfoten vilket oftast resulterar i spända fötter. En sula som är gjuten efter din fot resulterar i både krampfria fötter och bättre skidåkning.

6. Problem: Uselt hälgrepp

Lösning: Dåligt hälgrepp är en ovälkommen klassiker för oss skidåkare. Tack och lov så är det relativt enkelt att åtgärda för en person med rätt kunskap och rätt redskap. Visst har vi sett en del kreativa hemma-lösningar med varierat resultat, men när det kommer till att förbättra hälgreppet på dina pjäxor rekommenderar vi att gå till en kompetent boot fitter.


7. Problem: Pjäxorna trycker

Lösning: Om dina pjäxor trycker på en speciell punkt så behöver du med största sannolikhet trycka ut delar av pjäxans skal för att göra mer plats.
Detta problem är vanligt om du har en eller flera stora knölar på fötterna eller om pjäxan är för smal, då kan det trycka över hela foten eller på många punkter.Detta problem är viktigt att åtgärda, inte minst för att det gör ont, men också för att det inte ska bildas ännu större knölar till följd av trycket på foten.

Återigen är det din lokala boot fitter som får skrida till verket. Steg ett är så klart att hitta bästa möjliga pjäxa för din fot, göra en formgjuten sula, värma innersko och åka några skiddagar, därefter kan man eventuellt trycka eller ta bort material för att skapa mer utrymme. Det finns också gränser för hur mycket en pjäxa kan modifieras och tryckas, men ett par enskilda punkter per fot bör gå att lösa.


8. Problem: Pjäxorna är för stora

Lösning: Alla som någon gång haft för stora pjäxor vet hur obehagligt det kan vara, foten glider omkring och man får ingen kontroll över skidorna. Konstant spänning för att sitta fast gör att man får kramp efter bara några åk. Det finns åtgärder som kan vidtas så som att lägga in en volymreducerande sula, bygga upp hälgreppet för att göra det tajtare och så vidare… Men i slutändan så är en för stor pjäxa alltid en för stor pjäxa och kommer aldrig att sitta så bra som den hade kunnat göra. Har du tid och ekonomi? Gå tillbaka till ruta ett och hitta bästa möjliga pjäxa för din fot och din skidåkning.


9. Problem: Pjäxorna sitter för tight runt vaden

Lösning: Om dina pjäxor sitter för tight runt vaden trots att du har spänt pjäxorna så löst som det går så kan du behöva göra en ytterst enkel modifiering på dina pjäxor. Många pjäxor har en en liten plastbit som sitter med kardborre på baksidan av innerskon, en så kallad spoiler. Om dina pjäxor har en sådan så provar du att ta bort den och frigör därmed lite extra utrymme kring vaden och smalbenet. Om det inte hjälper kan du behöva modifiera dina pjäxor på riktigt med exempelvis en hälkil eller liknande och då är det, återigen, läge att ta hjälp av utvald kunnig personal.

10. Problem: Det gör ont på ovansidan foten

Lösning: Det kan trycka och ömma på ovansidan av foten, ibland på en punkt och i vissa fall över hela ovansidan. Den enkla lösningen är att ta av pjäxorna och kontrollera så att inte strumporna har knölat sig just där. Kontrollera också att innerskon ligger som den ska, att den inte lagt sig på något knasigt vis. Förvånansvärt många gånger kan detta vara en effektiv hjälp. Om så inte är fallet så behöver du ta hjälp av pjäxdoktorn igen. Dina pjäxor är sannolikt för låga/din vrist är för hög och lösningen kan vara att slipa bort lite material, antingen från skalet eller från innerskon (inte från din vrist…), alternativt sätta in en hälkil. Kontakta en kunnig boot sitter som hjälper dig med detta.


11. Problem: Dina pjäxor matchar inte dina skidkläder och skidor

Lösning: Detta är troligen det värsta bekymret som du kan ha. Lösningen är att du säljer dina skidor och ditt skidställ på Freerides tjänst Köp & Sälj, och istället införskaffar nya dito som matchar dina pjäxor. Sensmoralen torde vara glasklar: dina pjäxor är din viktigaste skidpryl, bygg din eventuella image (om du nu bryr dig så mycket om det visuella) utifrån dessa.

12. Problem: Du tappar känseln i foten eller del av foten

Lösning: Om du tappar känseln i foten när du åker skidor har du med största sannolikhet spänt pjäxan för hårt kring vristen så att blodtillförseln strypts. Är det dessutom kallt utomhus så börjar du enkelt frysa samtidigt och tappar tids nog känseln ytterligare till följd av kylan i kombination med kass blodtillförsel. Gå in och värm dig, ta av dig pjäxorna och lätta på trycket på dina spännen så ska du se att det förhoppningsvis löser sig.

Om detta är ett återkommande problem kan det vara så att dina pjäxor är för tight över vristen, se punkt 10 ovan. Ofta drabbar detta dig som har en hög hålfot.

13. Problem: Du får ont i smalbenen

Lösning: Smärta i skenbenen är ett vanlig problem bland skidåkare, speciellt om du åker mycket och ofta. Detta problem benämns ofta som benhinneinflammation även om det rent medicinskt snarare beror på att muskler och senor överbelastats. Oavsett vad vi väljer att kalla det för så gör det ont och bör åtgärdas. Går du länge med detta besvär kand det i värsta fall leda till en stressfraktur i benet, det vill säga små sprickor i skelettet. Det absolut mest effektiva (men tråkiga) är att vila och avstå från skidåkning tills benen återhämtat sig. En annan effektiv men ack så svår metod är att helt sonika räta upp kroppen och undvika all form av bakvikt i din åkning. Det är paradoxalt nog ofta trycket och slagen mot baksidan av benet som gör att du upplever smärta på framsidan.

Tyvärr är skidåkarsläktet inte speciellt bra på att tillämpa någon av ovan nämnda tillvägagångssätt men det finns viss hjälp att få ändå. Om pjäxan sitter för löst runt smalbenet så kan det orsaka onödiga slag när benet far runt i pjäxan. Detta åtgärdar du genom att se till att spänna pjäxorna ordentligt för att minimera utrymmet mellan smalben och pjäxa. Remmen längst upp är också ett spänne, glöm inte det.

Vissa pjäxor kommer med en spoiler som du kan sätta in bakom vaden för att göra skaftet ännu tightare. En tredje variant är att införskaffa en så kallad booster-strap, som alltså är en elastisk rem som ersätter din befintliga rem på pjäxorna. Tack vare att den är elastisk så kan du spänna pjäxorna hårdare samtidigt som de är följsamma och kan flexa.


14. Problem: Jag har varit hos 15 olika boot fitters och ingen hjälp finns att få

Lösning: du har provat allt och är nära på att lägga ner hela snögrejen, men vänta lite innan du blockerar Freeride.se och häller bensin på hela din skidutrustning och fjuttar på ett stort bål en mörk och kall natt.
Byt åkdon till en bräda istället? Snowboard-boots är faktiskt skönare än skidpjäxor. Och att åka bräda är rätt skoj det också. Överväger du längdåkning kan du lika gärna tutta på utrustningen och konvertera till vågsurf.

Text: Petter Elfsberg
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.