Tyrolia attack inte flush

Leafy

Aktiv medlem
Hej.

Har läst om flera som vittnat om detta på amerikanska forum m.m. och utgår från att detta är rent kosmetiskt men varför blir det såhär och är det något som man kunde undvikit?

Detta gäller alltså häldelarna på en 19/20 Tyrolia Attack 16 bindning.

Allt ligger dikt mot över skruvarna och allt verkar sitta fast som det ska. Monterad av en erkänt duktig firma i göteborgsområdet. Ser likadant ut på båda skidorna så det bevisar bara mer att det är rent kosmetiskt samt att plasten spänns in på något vis vid montage. För tighta montagehål?

20220204_201406.jpg
20220204_201419.jpg
20220204_201423.jpg
20220204_201430.jpg
20220204_201435.jpg
20220204_201451.jpg

Det beror på att hålen i bindningens bottenplatta är nog så tajta. Dvs när skruven bottnar i plattan så kan den inte rotera fritt, iaf inte utan grymt vridmoment på skruven. Jag skulle ha demonterat och gnuggat upp hålen i bindningarna med en något större borr. Har råkat ut för precis samma problem med just Attack och löst det enligt ovan. Nytt lim i hålen innan återmontering!

Jag tycker det ser tight ut vid skruvhålen men en liten glipa på den del av bindningen som är bortanför skruvhålen…?
St inte bindningen utformad så för att skidan ska kunna böja sig utan att påverkas så mycket utav bindningen utanför det område där bindningen är skruvad?

Eller så håller man ihop bindning och skida med en tving så att inte bindningen lyfter från skidan mär man skruvar åt.
Materialel runt hålet i skidan kan visa fall ”svälla” uppåt på vissa skidor, speciellt de utan metall. Detta lyfter bindningen och skapar ett spel.

Jag tycker det ser tight ut vid skruvhålen men en liten glipa på den del av bindningen som är bortanför skruvhålen…?
St inte bindningen utformad så för att skidan ska kunna böja sig utan att påverkas så mycket utav bindningen utanför det område där bindningen är skruvad?

Ja precis, det är tight vid skruvhålen, det är utanför själva hålbilden för montageplattan som det är mellanrum.

Tror du kan ha rätt, sist jag monterade attack så verkade det som att stålplattan är ”högre” än plastens tjocklek. Tog ur skruvarna och kollade.
Har ett par omonterade som jag kan kolla på igen

Det beror på att hålen i bindningens bottenplatta är nog så tajta. Dvs när skruven bottnar i plattan så kan den inte rotera fritt, iaf inte utan grymt vridmoment på skruven. Jag skulle ha demonterat och gnuggat upp hålen i bindningarna med en något större borr. Har råkat ut för precis samma problem med just Attack och löst det enligt ovan. Nytt lim i hålen innan återmontering!

Helt klart ett alternativ men då det verkar vara rent kosmetiskt känns det onödigt att riskera gängorna i skidan. Men just denna lösning har jag sett andra göra.

Om plåten är tajt mot bindningen så är det som det ska vara. Plasten är mjuk och väldigt flexibel.
Ligger mer som en kosmetisk del runt och delvis under stålplattan och har ingen riktig funktion. Är dessutom tillverkad i mjuk abs-plast utan nån glasfiber.
Det verkar vara lite glapp för att den antagligen inte ska klämmas sönder mellan skida och stålplattan.

Bilagor

• 3ACAC103-BCB8-4D18-99E0-E8CA398DFCB5.jpeg
    3ACAC103-BCB8-4D18-99E0-E8CA398DFCB5.jpeg
    548.3 KB · Besök: 79
  • 96DF49D3-7B13-449F-874F-D69D7066F77A.jpeg
    96DF49D3-7B13-449F-874F-D69D7066F77A.jpeg
    560.1 KB · Besök: 80
  • 82A9E3CA-5992-4422-8F36-A094626B34F5.jpeg
    82A9E3CA-5992-4422-8F36-A094626B34F5.jpeg
    561 KB · Besök: 76
Senast ändrad:
Om plåten är tajt mot bindningen så är det som det ska vara. Plasten är mjuk och väldigt flexibel.
Ligger mer som en kosmetisk del runt och delvis under stålplattan och har ingen riktig funktion. Är dessutom tillverkad i mjuk abs-plast utan nån glasfiber.
Det verkar vara lite glapp för att den antagligen inte ska klämmas sönder mellan skida och stålplattan.

Precis som du säger är det kosmetiskt.
Försökte få några bra bilder på just anläggningen runt skruvarna och det ser ut som att det sitter gott o väl dikt an just där medans plasten vinklas uppåt. Kanske är något de gjort med flit för att flexad skida inte ska trycka för mycket på den mjuka plasten. Kallt väder=spröd plast.

20220205_132844.jpg
20220205_132855.jpg
20220205_132901.jpg
20220205_132909.jpg

Tillbaka
Topp