Ja, det kanske är så att jag inte själv riktigt vet vad jag vill ha.
Eller kanske jag redan har det?
Jag tänker inte längre på att mina QST 99 är breda, jag åker ju ändå inte gärna branta isiga pister, och eftersom jag en gång lärt mig åka skidor med ”Wedel-tekniken”, så har jag inga problem med att köra kvick-svängar med dessa skidor.
@RWD ,
Nu har jag idag och igår försökt att köra som du rekommenderar. Jag håller ca 30-40 cm mellan skidorna, för fram innerknäet vid ingång till sväng, och sträcker ut kroppen lite mellan svängarna och på med bra fart.
Det blir ett riktigt skönt flyt i svängarna när skidorna nästan av sig själv löper i stora bågar.

Hela kroppen blir också i svängarna mer vinklad ner mot backen, jämfört med när man åker med skidorna mer ihop, då bara underkroppen vinklas.
Jag kan också säga att jag inte upptäckt var den övre gränsen för QST 99 går, hör kört dem i upp till 80 km/h, och de ligger stabilt och jag känner mig helt trygg med dem. Samtidigt är de också väldigt lättåkta i sorbetpister med slush-högar.
Men jag köper nog ändå ett par skidor till för att det är kul. Skadar ju inte att ha ett par i reserv heller.
Tack för alla tips!