Nordica Enforcer 88 som pistskida?

Den gamla Enforcern var mycket annorlunda skida. Jag vet inte vad du hänvisar till med Qst 102?
Var lite minnesfel på bredden. Mina Qst är Stella 106 från 2017. Ger ju lite mer förklaring till att de är ganska olika mina Enforcer. Jag gillar båda, men val av skida styrs av hur dagens åkning kommer bli.

Senast ändrad:
Tack @RWD , du tipsar ofta om lite udda märken som jag aldrig har hört talas om. Kul!:)
Satt och diskuterade på jobbet för ett tag sen om vilka svenska skidmärken som finns och hittade dessa efter lite googling.
Det intressanta är ju att man verkar kunna påverka hur man vill ha skidan, går säkert att ringa och diskutera det med honom. Sen stöttar man ju ett svenskt litet företag som förmodligen brinner för det de håller på med och kanske lägger ner lite extra kärlek i det de tillverkar.
Visst, det är inte de billigaste skidorna. Men finns ju dyrare också.

Tack för info.
Funkar de även att köra lite ”lazy” med i slutet av em när man är trött i benen?
Det var delvis av den anledningen som jag valde bort Brahma 88.
De kräver sin åkare helt klart! Det är inga lätta skidor men har du tekniken så kan du som jag slappna av och njuta av skidorna även när det börjar kännas i benen..

Letar också efter en lite smidigare skida som är mer allmountain än pist, min nuvarande skida är dock mantra 102 så vi har lite annorlunda utgångspunkter.

När du säger att du vill ha en kvickare skida, menar du lägre vikt/svingvikt eller kortare radie? qst99 väger ju varken mycket eller har särskilt lång radie.
Du nämner även att du vill att dom ska vara fartstabila, vilket inte är något som riktigt går ihop med att vilja ha en kvickare skida, i alla fall i min värld är det två egenskaper som är på olika sidor av ett spektrum.

Mitt förslag är att fundera på om det är värt att köpa ett par skidor som är så pass lika dom du redan har? kanske är bättre att fundera på vad du tycker mer/mindre om med dom du har och se om du kan hitta en skida som har mer av dom kvaliteterna du vill åt?

Hoppas jag inte låter allt för kritisk, detta är mest hur jag själv tänker om vilka skidor jag vill ersätta mina mantra med. För mig står valet mellan något som är mer "fun carve", typ som line blade eller liknande, dvs en skida som är drastiskt annorlunda mot den jag har, eller en smalare variant med kortare radie av samma skida som jag redan har, typ kendo 88.

Letar också efter en lite smidigare skida som är mer allmountain än pist, min nuvarande skida är dock mantra 102 så vi har lite annorlunda utgångspunkter.

När du säger att du vill ha en kvickare skida, menar du lägre vikt/svingvikt eller kortare radie? qst99 väger ju varken mycket eller har särskilt lång radie.
Du nämner även att du vill att dom ska vara fartstabila, vilket inte är något som riktigt går ihop med att vilja ha en kvickare skida, i alla fall i min värld är det två egenskaper som är på olika sidor av ett spektrum.

Mitt förslag är att fundera på om det är värt att köpa ett par skidor som är så pass lika dom du redan har? kanske är bättre att fundera på vad du tycker mer/mindre om med dom du har och se om du kan hitta en skida som har mer av dom kvaliteterna du vill åt?

Hoppas jag inte låter allt för kritisk, detta är mest hur jag själv tänker om vilka skidor jag vill ersätta mina mantra med. För mig står valet mellan något som är mer "fun carve", typ som line blade eller liknande, dvs en skida som är drastiskt annorlunda mot den jag har, eller en smalare variant med kortare radie av samma skida som jag redan har, typ kendo 88.
Med ”kvickare” menar jag snabbare att få upp den på kant och svänga runt, men ingenting typ slalom carver.
Idag har jag åkt på mina QST 99 igen (har åkt 2 veckor på dem tidigare), och jag gillar dem mer och mer, och börjar fundera på om jag egentligen behöver något annat.
De går bra i lössnö, men just idag har jag nästan bara åkt pist med dem. Går som på räls i stora sköna svängar i 70 knyck, och i de sluffigare sorbet pisterna ner mot byn är de helt överlägsna jmf med pistskidor.
Så för dagar när jag vet att jag bara ska åka pist, skulle det i så fall vara en fartstabil skida på ca 90 mm bredd med typisk AM profil för att gå bra i stökiga uppkörda pister.
I så fall antagligen bara för att det vore kul med en skida till. QST 99 funkar som sagt väldigt bra i pist, och med dem under fötterna kan jag också när jag vill svänga av pisten för lite åk utanför.
Synd att Salomon slutade med QST 99, den nya QST 98 är mjukare med mer taper och rocker, och absolut inget för mig.

Kör numera i nästan alla lägen hellre mina 99 mm Salomon skidor än mina 80 mm K2 Ikonic pistskidor.

I morgon och övermorgon kommer det 30-50 cm snö häromkring där vi åker den här veckan.:)

Senast ändrad:
Tror du sällan kommer att sakna mer pistinriktade skidor... Möjligen vid åkning tidigare på säsongen då pisterna oftare är hårda hela dagen.
Hittade annars denna i köp/sälj, slänger in den här:
Men som sagt blir nog överlappningen stor, och allt större ju mer du åker på dina QST99. Så risken ökar att "pistskidorna" blir stående.

Kanske dags för ny tråd angående lämplig skida för 30-50 cm fluff...? :) Jag är ju som du av "den gamla skolan" som lärt oss sväng genom plöstryck i pisten och lössnö på smala skidor. Det var inte förrän senaste veckan som jag riktigt blev bekant med hur jag skulle åka i lätt lössnö på bredare skidor. Framdelen lyfter/flyter ju på ett helt annat sätt vilket ger litet blandad effekt jämfört med hur man förr brukade åka "i" lössnön istället för "på" den. Skidorna tar mig över "uppförbackar" och mindre snöhögar på ett ibland oväntat sätt, nån gång fick jag nästan skidspetsarna i näsan när jag trodde de skulle "ploga igenom" en mjuk snöhög.... Men nu när jag vant mig så är det enbart positivt.

Med ”kvickare” menar jag snabbare att få upp den på kant och svänga runt, men ingenting typ slalom carver.
Idag har jag åkt på mina QST 99 igen (har åkt 2 veckor på dem tidigare), och jag gillar dem mer och mer, och börjar fundera på om jag egentligen behöver något annat.
De går bra i lössnö, men just idag har jag nästan bara åkt pist med dem. Går som på räls i stora sköna svängar i 70 knyck, och i de sluffigare sorbet pisterna ner mot byn är de helt överlägsna jmf med pistskidor.
Så för dagar när jag vet att jag bara ska åka pist, skulle det i så fall vara en fartstabil skida på ca 90 mm bredd med typisk AM profil för att gå bra i stökiga uppkörda pister.
I så fall antagligen bara för att det vore kul med en skida till. QST 99 funkar som sagt väldigt bra i pist, och med dem under fötterna kan jag också när jag vill svänga av pisten för lite åk utanför.
Synd att Salomon slutade med QST 99, den nya QST 98 är mjukare med mer taper och rocker, och absolut inget för mig.

Kör numera i nästan alla lägen hellre mina 99 mm Salomon skidor än mina 80 mm K2 Ikonic pistskidor.

I morgon och övermorgon kommer det 30-50 cm snö häromkring där vi åker den här veckan.:)
Har haft samma funderingar som @Punchslap på vad det egentligen är du vill ha. Min uppfattning från tidigare svar från dig var då just smalare skida för att få upp dem snabbare på kant.
Har nu åkt omväxlande på mina Norse och Blade i de flesta förhållanden utom "sorbet" då eftersom det har varit några minusgrader och ganska torrt.
Norse är väl ungefär som dina QST99 i geometrin men lite längre radie och kanske styvare tail, men ganska lång nos- och tailrocker samt ett tunnt lager titanal. Upplever dock dessa som ganska snabba att få upp på kant, i alla fall inget jag störs av. Funkar bra i både kort och lång sväng i brant och flackt.
Bladen är dock lite vassare när det är riktigt brant, men inte så mycket rocker och lite taper gör att de känns som betydligt mer skida. Absolut kvicka när du ligger på skär. Tillräckligt mjuka för att kunna bromsa ner farten vid behov. Lite lättare att kontrollera farten på när man ligger på skär i brantare lutning röd-svart.
Svårt att hitta en skida med midja under 95 som har mycket rocker

Har haft samma funderingar som @Punchslap på vad det egentligen är du vill ha. Min uppfattning från tidigare svar från dig var då just smalare skida för att få upp dem snabbare på kant.
Har nu åkt omväxlande på mina Norse och Blade i de flesta förhållanden utom "sorbet" då eftersom det har varit några minusgrader och ganska torrt.
Norse är väl ungefär som dina QST99 i geometrin men lite längre radie och kanske styvare tail, men ganska lång nos- och tailrocker samt ett tunnt lager titanal. Upplever dock dessa som ganska snabba att få upp på kant, i alla fall inget jag störs av. Funkar bra i både kort och lång sväng i brant och flackt.
Bladen är dock lite vassare när det är riktigt brant, men inte så mycket rocker och lite taper gör att de känns som betydligt mer skida. Absolut kvicka när du ligger på skär. Tillräckligt mjuka för att kunna bromsa ner farten vid behov. Lite lättare att kontrollera farten på när man ligger på skär i brantare lutning röd-svart.
Svårt att hitta en skida med midja under 95 som har mycket rocker
Ja, det kanske är så att jag inte själv riktigt vet vad jag vill ha.
Eller kanske jag redan har det?
Jag tänker inte längre på att mina QST 99 är breda, jag åker ju ändå inte gärna branta isiga pister, och eftersom jag en gång lärt mig åka skidor med ”Wedel-tekniken”, så har jag inga problem med att köra kvick-svängar med dessa skidor.

@RWD ,
Nu har jag idag och igår försökt att köra som du rekommenderar. Jag håller ca 30-40 cm mellan skidorna, för fram innerknäet vid ingång till sväng, och sträcker ut kroppen lite mellan svängarna och på med bra fart.
Det blir ett riktigt skönt flyt i svängarna när skidorna nästan av sig själv löper i stora bågar.:)
Hela kroppen blir också i svängarna mer vinklad ner mot backen, jämfört med när man åker med skidorna mer ihop, då bara underkroppen vinklas.
Jag kan också säga att jag inte upptäckt var den övre gränsen för QST 99 går, hör kört dem i upp till 80 km/h, och de ligger stabilt och jag känner mig helt trygg med dem. Samtidigt är de också väldigt lättåkta i sorbetpister med slush-högar.

Men jag köper nog ändå ett par skidor till för att det är kul. Skadar ju inte att ha ett par i reserv heller.:)

Tack för alla tips!🙏

QST 99 är kalasskidor och väldigt allround. Egentligen behöver du inte mer.....men va fan....Den som har mest prylar när han dör vinner....handla för bövelen

Ja, det kanske är så att jag inte själv riktigt vet vad jag vill ha.
Eller kanske jag redan har det?
Jag tänker inte längre på att mina QST 99 är breda, jag åker ju ändå inte gärna branta isiga pister, och eftersom jag en gång lärt mig åka skidor med ”Wedel-tekniken”, så har jag inga problem med att köra kvick-svängar med dessa skidor.

@RWD ,
Nu har jag idag och igår försökt att köra som du rekommenderar. Jag håller ca 30-40 cm mellan skidorna, för fram innerknäet vid ingång till sväng, och sträcker ut kroppen lite mellan svängarna och på med bra fart.
Det blir ett riktigt skönt flyt i svängarna när skidorna nästan av sig själv löper i stora bågar.:)
Hela kroppen blir också i svängarna mer vinklad ner mot backen, jämfört med när man åker med skidorna mer ihop, då bara underkroppen vinklas.
Jag kan också säga att jag inte upptäckt var den övre gränsen för QST 99 går, hör kört dem i upp till 80 km/h, och de ligger stabilt och jag känner mig helt trygg med dem. Samtidigt är de också väldigt lättåkta i sorbetpister med slush-högar.

Men jag köper nog ändå ett par skidor till för att det är kul. Skadar ju inte att ha ett par i reserv heller.:)

Tack för alla tips!🙏
Finns det inga skidor att testa/hyra där du är nu?
Och klart du ska ha ett par till skidor :)
Till min förtvivlan fick jag själv inte med mig mer än två par i takboxen i år då barnen åker både skidor och snowboard, eller nja, dottern åkte ju bara snowboard förra veckan:mad: så var ju onödigt att ta med hennes skidor...

Finns det inga skidor att testa/hyra där du är nu?
Har inte kollat upp det, och det är ju då dyrbara minuter som går förlorade i stället för att vara i backen!😁
Och hyra såna i Schweiz? Är nog billigare att köpa på Glisshop eller Sportconrad.;)
Och klart du ska ha ett par till skidor :)
Till min förtvivlan fick jag själv inte med mig mer än två par i takboxen i år då barnen åker både skidor och snowboard, eller nja, dottern åkte ju bara snowboard förra veckan:mad: så var ju onödigt att ta med hennes skidor...
Frun har med sig två par skidor på den här resan (och har redan åkt på båda), själv har jag bara med mig ett par. Tycker ju ändå numera att mina 80 mm K2 pistskidor ”suger”, ville inte ha onödig ballast i bilen.:LOL:

Du har inte övervägt att åka på några av skidtesterna som skistar anordnar i början av säsongen? Det är ju inte dom roligaste förhållandena, men det brukar finnas väldigt många skidor att prova så det brukar blir rätt kul i alla fall.

Dom brukar även ha skidtester vid öppningshelgen på orter i alperna, kan vara värt att försöka pricka något av dom då.

Tycker själv att det är kul att prova så många skidor som möjligt, ofta så är det många förutfattade meningar som får stryka på foten.

Vi borde kanske starta en sorts köp/test-cirkel av skidor? Ungefär som det finns bokcirklar. Kanske man kan få bidrag till sånt?
Låter ju som en brilliant idé! Har själv för många skidor så skulle nog kunna bidra med några direkt 😁

Min pappa är uppväxt med 70-tals skidåkning och 2 meter långa skidor och har nyligen införskaffat sig ett par Armada Tracer 98 i 188 cm(som jag förstår det ungefär en lite lättare qst 99 och mer lekfull) vilket han är supernöjd med. När min pappa prövade mina Enforcer 93 i 177 cm så var helt förvånad över hur stabila och precisa dom var, även fast dom är 15 cm kortare än vad han normalt åker på.

Jag väger endast 70 kg och 177 cm enforcern räcker med en betydlig marginal till för all aggressiv och snabb åkning jag kan tänka mig. Dock som förväntat, blir dom lite trögare att snabbt flicka runt i tightare områden. Absolut inget problem att trycka ut tailen i svängar med rätt teknik.

Kan tänka mig att 88an är en ännu vassare, pistorienterad enforcer som är lite sämre i djupare förhållanden.

Nu har jag aldrig åkt QST99, men testade Enforcer 88 187cm i lördags.
Det var mig en trevlig bekantskap, riktigt bra i en konstsnöpist, lättåkta med jäkligt bra kantgrepp. nu blev jag ganska exalterad av skidorna när jag testade som så jag provade aldrig att ”slöåka” men carving i varierade bågar fixade dom med bravur. is eller hård pist käkade dom som gröt till frukost. Lika enkelt att åka på tailen med lite tryck på hälarna. Så passade fint till en snart 60-årig gubbe. Skulle komplettera mina Laser AX fint. Men egentligen behöver inte dom skidorna något komplement när man håller sig inom pisten. Men skidor behövs alltid några nya par av.

Edit:
Det tog en dryg vecka efter provkörningen innan ett par inhandlades.
Kunde inte låta bli då dom kostade 2750kr. Bonafide fick donera bindningar, dom skidorna är onödigt jobbiga att åka på.
Men noterade att det är rejält styv skidor, det tänkte jag inte på då jag åkte dom, möjliges att det solida kantgreppet borde skvallrat om om det.

Senast ändrad:
Jag håller med vad Göran säger, fast jag provåkte enforcer 93 185cm. Helt underbar åkning både när jag pressade på och mys åkte ner. Jag upplevde dom kvicka till kant-till-kant med bra grepp. Pucklar, högar, drivor var inga bekymmer, det var som jag flöt över allt med stabilitet.

Jag är 190cm lång och väger 81kg. Åker enbart senare på säsongen både här i norden och i alperna när det är lite mjukare i backarna därför sneglar jag mot en AM skida
Tänkte byta ut mina gamla Head xenon 4.0 mot ett par enforcer och sneglade lite på unlimited pga av den lägre vikten (går aldrig på topptur men som vandrare så tycker jag om att hålla nere vikten.)

Har någon här provåkt unlimited som även kört på den vanliga modellen? Vad gör den mindre vikten, mer lekfull, lättare, mindre stabil?
Det lutar åt enforcer 94 men tänkte ställa frågan här först.

Ha det gott i backen! ⛷

Jag håller med vad Göran säger, fast jag provåkte enforcer 93 185cm. Helt underbar åkning både när jag pressade på och mys åkte ner. Jag upplevde dom kvicka till kant-till-kant med bra grepp. Pucklar, högar, drivor var inga bekymmer, det var som jag flöt över allt med stabilitet.

Jag är 190cm lång och väger 81kg. Åker enbart senare på säsongen både här i norden och i alperna när det är lite mjukare i backarna därför sneglar jag mot en AM skida
Tänkte byta ut mina gamla Head xenon 4.0 mot ett par enforcer och sneglade lite på unlimited pga av den lägre vikten (går aldrig på topptur men som vandrare så tycker jag om att hålla nere vikten.)

Har någon här provåkt unlimited som även kört på den vanliga modellen? Vad gör den mindre vikten, mer lekfull, lättare, mindre stabil?
Det lutar åt enforcer 94 men tänkte ställa frågan här först.

Ha det gott i backen! ⛷

Nu har jag inte provåkt Unlimited-serien men var väldigt nära på att köpa ett par, enligt tester och vänner ska Unlimited ha kvar egenskaperna som kännetecknar enforcer serien(kvicka, bra grepp, roliga, stabila) men inte lika starka och kraftfulla. Den lägre vikten gör att skidorna blir lättare att svinga runt t.ex i en hoppsväng, dock har vikten har en liten påverkan på flyt och manövrering i mjukare underlag. Om du vill ha en bättre skida för lössnö får man kolla på sidecut(taper, midjebredd etc) och rockerprofilen.

Om någon vill sälja sina Enforcer 88 i 179 cm längd, skicka ett PM. Jag är intresserad.
Har ett par sådana årsmodell 21/22 med Tyrolia Attack 11 monterade för 316 mm sullängd.
Inhandlade i mars 2022 och åkta på i två timmar i Röldal i Påskas.
Tyckte att de var för hårda för mig.
Säljer inte för skambud, då kan min grabb få dem i stället.

EDIT: Går att köpa hos Conrad för € 538-.

Senast ändrad:
Har ett par sådana årsmodell 21/22 med Tyrolia Attack 11 monterade för 316 mm sullängd.
Inhandlade i mars 2022 och åkta på i två timmar i Röldal i Påskas.
Tyckte att de var för hårda för mig.
Säljer inte för skambud, då kan min grabb få dem i stället.

EDIT: Går att köpa hos Conrad för € 538-.
Attack 11 känns lite för klena för min åkning, annars vore de super. Nånstans runt 3000 kr hade jag tänkt beroende på bindningarna och skicket.

Grejerna finns i köpkorgen hos tysken men mera hållbart att köpa beg :)

Rossignol Experience TI 82 eller 86 låter som bra komplement. Grymma på Is, kort svängradie och styva och de pallar med även de mest uppkörda pisterna.

Nu har jag aldrig åkt QST99, men testade Enforcer 88 187cm i lördags.
Det var mig en trevlig bekantskap, riktigt bra i en konstsnöpist, lättåkta med jäkligt bra kantgrepp. nu blev jag ganska exalterad av skidorna när jag testade som så jag provade aldrig att ”slöåka” men carving i varierade bågar fixade dom med bravur. is eller hård pist käkade dom som gröt till frukost. Lika enkelt att åka på tailen med lite tryck på hälarna. Så passade fint till en snart 60-årig gubbe. Skulle komplettera mina Laser AX fint. Men egentligen behöver inte dom skidorna något komplement när man håller sig inom pisten. Men skidor behövs alltid några nya par av.

Edit:
Det tog en dryg vecka efter provkörningen innan ett par inhandlades.
Kunde inte låta bli då dom kostade 2750kr. Bonafide fick donera bindningar, dom skidorna är onödigt jobbiga att åka på.
Men noterade att det är rejält styv skidor, det tänkte jag inte på då jag åkte dom, möjliges att det solida kantgreppet borde skvallrat om om det.
Hur upplever du E88 Mot dina Laser AX i pist?

Hur upplever du E88 Mot dina Laser AX i pist?
E88 är så klart mer kraftkrävande för en 60-åring. Betydligt bättre isgrepp på E88 enormt förtroendeingivande och ingen fartgräns.
Laser AX kräver betydligt mindre energi i åkningen. Dom har inte alls samma kantgrepp på hårt underlag som E88.
E88 är inte olik Laser AR, men ändå styvare.
Laser AX har ett betydligt bredare spann där man kan slöåka eller pressa på rejält.
Nu har jag AX 175cm och E88 186 så även skillnaden i längd spelar så klart in.
Men är det hårt i backen och uppåkt med högar och hård kanonsnö emellan så väljer jag E88.
Vid mjukare förhållanden eller då benen blivit trötta efter en dag på R88 så blir det AX

Edit.
I dag, efter att åkt på Dobermann GSR EDT i går så jag fått upp farten rejält.
AX har en inneboende prestanda som är rejäl. Bara att jobba upp kraftigare vinkar så biter skidorna och styvnat till.
R88 är styva hela tiden, AX är mer adaptiva och styvnar till och biter bra allt efter som man pressar på skidorna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp