F
fati
Guest
Lavin i Trysil
.
Senast redigerad av en moderator:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ser ut att vara rätt stor brottkant. Och väldigt mycket spår i alla fall precis bredvid, lömskt. Är det en hängdriva där eller något lite brantare parti jämfört med skiers left?Visa bilaga 16537
Bilder på lavinen, Foto: Ola Matsson/Skistar Trysil
Vilken korkad Aftonbladsartikel.![]()
Svenske Andreas hjälpte till vid lavinen i Trysil
Strax innan klockan 12 gick en lavin i norska Trysil. Ett räddningspådrag med full styrka larmades dit och en person grävdes fram. Enligt P4 Jönköping är den drwww.aftonbladet.se
Jag skulle nog påstå att Norge har flest lavinolyckor i världen (i förhållande till populationen): 7- 10pers dör i laviner varje år i vårt grannland.Tur att det inte finns lavin i nordiska fjäll, som vissa påstår...
Skulle varit betydligt mycket högre om det fanns väg in i Keb och Sarek...Jag skulle nog påstå att Norge har flest lavinolyckor i världen (i förhållande till populationen): 7- 10pers dör i laviner varje år i vårt grannland.
Sverige däremot: 0,3 döda/år.
Jo precis, däremot var ju aftonbajset snabba och lägga upp en artikel därav länken.Vilken korkad Aftonbladsartikel.
Är man hjälte om man deltar i ett lavinsök? Det är väl så självklart att hjälpa till om man kan.
Typisk slaskjournalistik
![]()
Skredulykken i Trysil: – Nære på
Mannen som ble tatt i snøskred i Trysil onsdag lå nesten en meter under snøen mellom 15 og 20 minutter før han ble funnet og gravd opp av skisenterets skipatrulje.www.friflyt.no
En mer utförlig beskrivning av olyckan. Man får nog säga att personen som hamnade i lavinen hade tur speciellt eftersom han inte hade lavinsändare eller recco. Bra att skidpatrullen är på plats så snabbt och hittar honom med lavinsonder.
Vem har påstått det? Läs på bättre, som vanligt (om du avser mig).Tur att det inte finns lavin i nordiska fjäll, som vissa påstår...
![]()
Lavin på norsk skidort
En lavin har inträffat på skidorten Trysil i Norge. En man ska ha grävts fram ur snön efter lavinen.www.gp.se
Andra året i råd att det gå en lavin på typ samma slutning, lite mera åt höger sett uppifrån, denna gång.
När jag var i Trysil för 2 år sedan var folk helt vansinnigt med att köra denna slutning som faktiskt är brant. Då var det läslutning, mycket vind och mycket snö i början på veckan. Jag vågade inte köra på den sidan och de slutninarna då... Men folk körde på, helt utan utrustning. Undrar när det händer nånting allvarligt där, för att folk tror att lavin inte finns i våra snälla fjäll... Eller kommer skistar spärra av hela bergsidan/ slutning? Det hade varit synd. För att när snön hade satt sig tyckte jag att det var riktigt fina åk där...
Det är ju litet märkligt att man inte spränger på ett ställe med den exponeringen lättillgängligt i området. Eller åtminstone spärrat av och satt upp varningsskyltar.Ser ut att vara rätt stor brottkant. Och väldigt mycket spår i alla fall precis bredvid, lömskt. Är det en hängdriva där eller något lite brantare parti jämfört med skiers left?
Såklart är det inte pistörernas uppgift att säkra/spränga överallt men om det är ett område med tidigare problem inom systemet kanske det vore på sin plats med fler åtgärder?
Lätttillgängliga områden inom systemet tenderar många människor att anse som säkra och ofarliga att åka på.
Sluta vara så generell då slipper man reagera, vilket man ju har all rätt att göra, speciellt som så mycket skall upprepas och/eller (medvetet misstolkas), vilket är mycket vanligt.Edit: tog bort det långa svaret. Kort o gott: nej, jag tänkte inte på dig. Läs på i lavinforumet så kommer du kanske förstår. O sluta vara arg.
Och andra medlemmar har all rätt att uppmana dig att sluta vara arg också.Sluta vara så generell då slipper man reagera, vilket man ju har all rätt att göra, speciellt som så mycket skall upprepas och/eller (medvetet misstolkas), vilket är mycket vanligt.
Och faktum kvarstår att för att en anläggning någonstans i systemet har ett ställe som är farligt eller en hängdriva en toppturs avstånd bort urvattnas systemet om detta speglar lavinfaronivå.
Dåligt. Utan att vara fel ton tycker jag. Angrip han som kommer med generella anklagelser i stället så slipper jag, som aktivt diskuterat just detta ämne i den sagoligt omtuggande Lavinolycka i Österrike-tråden, känna mig träffad. Eller är det bra att alla som tyckt på ett visst sätt skall känna sig utpekade?Och andra medlemmar har all rätt att uppmana dig att sluta vara arg också.
Det kan kanske vara värt att tänka på tonen själv från första början, så slipper vi andra dålig stämning på forumet för att du känner dig påhoppat av ett inlägg som över huvud taget ser ut att ha med dig att göra, i alla fall inte för tredje part...
Om du känner dig påhoppad av "generella anklagelser" som du själv dessutom anser inte är applicerbara på dig (?) "Vem har påstått det? Läs på bättre, som vanligt (om du avser mig)." förstår jag att det blir otroligt tröttsamt att hänga på ett internet-forum...Dåligt. Utan att vara fel ton tycker jag. Angrip han som kommer med generella anklagelser i stället så slipper jag, som aktivt diskuterat just detta ämne i den sagoligt omtuggande Lavinolycka i Österrike-tråden, känna mig träffad. Eller är det bra att alla som tyckt på ett visst sätt skall känna sig utpekade?
Har redan tröttnat på detta forum några gånger, speciellt i tråden nämnd ovan och detta är ju väldigt dåligt av dig så jag säger igen over and out. Jag klarar mig bra utan alla påhopp här. Köp och sälj-sidan får mina besök framöver.
Ytterligare ett dåligt inlägg. Inte applicerbara, varifrån får du det? Viss applicerbart i den meningen att jag inte alls håller med och nyligen sagt så och naturligtvis känner mig utpekad. Applicerbart kan betyda mycket olika saker.Om du känner dig påhoppad av "generella anklagelser" som du själv dessutom anser inte är applicerbara på dig (?) "Vem har påstått det? Läs på bättre, som vanligt (om du avser mig)." förstår jag att det blir otroligt tröttsamt att hänga på ett internet-forum...
Det står dig helt fritt att välja om du vill delta i forumet eller inte![]()
Okej, såhär ser det ut för mig som tredje part.Ytterligare ett dåligt inlägg. Inte applicerbara, varifrån får du det? Viss applicerbart i den meningen att jag inte alls håller med och nyligen sagt så och naturligtvis känner mig utpekad. Applicerbart kan betyda mycket olika saker.
Att du med denna typ av argumentering är forumvärd är lite symptomatiskt och gör det ännu riktigare att avvika.
Kollad just vilka trådar som har mest views. Myrkdalen.... vilken vi startade verkar toppa ganska överlägset. Blir det någon skidåkning toppar en annan kategori...
Men som sagt, när denna ytterligare ganska meningslösa diskussion har mynnat ut är jag over and out, som redan sagts.
Nu är detta fall inget unikt, backade just ut ur tråden jag nämnde tidigare av orsaker redan nämnda här. Så innerligt trött på svepande och/eller ironiska påstående som ofta dessutom kombineras med lathet (eller annat) med att sätta sig in i tråd och ämne. Påhopp verkar få förekomma ganska godtyckligt, bara att titta igenom trådar från ifjol rörande parkeringsavgifter, toppturande och annat. Då lade du dig inte i.Okej, såhär ser det ut för mig som tredje part.
Ett inlägg skrivs där ståndpunkten "laviner förekommer inte i Skandinavien" framförs ytterst ironiskt - en ståndpunkt som då och då framförs av olika människor i olika skidåkarkretsar och -sammanhang och under lång tid figurerat lite nu och då i freerides forum, kanske mindre så de senaste 5 åren än tidigare (vilket ju är en väldigt positiv utveckling).
Du säger själv att du inte håller med om ståndpunkten och måste, i klartext, fråga den som skrev det ursprungliga inlägget om det var riktat mot dig. Det i sig är ju inget fel i, att be om förtydliganden är ingenting konstigt och oftast bra för alla inblandade. Men när du i samma mening passar på att harkla ur dig en uppmaningen "Läs på bättre, som vanligt" till skribenten så ställer jag mig ytterst tveksam till om det är du snarare än förstaskribenten som rimligen kan känna sig påhoppad...
Givet, jag har ingen aning om ifall ni har nån slags pågående beef i PM, har hoppat på varandra i nån annan forumtråd för 10 år sen eller råkar vara grannar och bråkar om vems sida av gränsen staketet står på - men håll helst den konflikten där den hör hemma istället då.
Nu läser jag in lite i vad du skriver, men det känns som att du beklagar dig över bristfällig moderation? Tro det eller ej, men allt jag skriver i forumet gör jag inte i egenskap av moderator. Det är inte heller så att moderatorerna läser allt som skrivs i forumet på FR, det finns en anmälningsfunktion som vi hoppas att användarna använder när reglerna bryts.Nu är detta fall inget unikt, backade just ut ur tråden jag nämnde tidigare av orsaker redan nämnda här. Så innerligt trött på svepande och/eller ironiska påstående som ofta dessutom kombineras med lathet (eller annat) med att sätta sig in i tråd och ämne. Påhopp verkar få förekomma ganska godtyckligt, bara att titta igenom trådar från ifjol rörande parkeringsavgifter, toppturande och annat. Då lade du dig inte i.
Och vidhåller att det du säger och tycker bara är lök på laxen i stället för att angripa det riktiga problemet så därför har jag inte lust att spendera mer tid än jag redan gör med att tjafsa här på Freerides forum. Allt för mycket experter redan så jag kan säkert undvaras. Riktig Freeride ligger alldeles utanför husbilsdörren här.
Nej, jag vill inte ha mer moderation. Däremot inte denna typ av inhopp av en forumvärd och med snabba likes förstås av sådana som man har haft både en och annan diskussion med tidigare, lite oavsett ämne. Då är det verkligen synd om migNu läser jag in lite i vad du skriver, men det känns som att du beklagar dig över bristfällig moderation? Tro det eller ej, men allt jag skriver i forumet gör jag inte i egenskap av moderator. Det är inte heller så att moderatorerna läser allt som skrivs i forumet på FR, det finns en anmälningsfunktion som vi hoppas att användarna använder när reglerna bryts.
I det här fallet kan jag inte direkt se att några forumregler brutits, så ingen grund att moderera något. Det betyder inte att jag tycker att allt beteende som håller sig inom ramen av forumreglerna är okej i egenskap av privatperson. Men som sagt, det står dig helt fritt att välja om du vill delta i forumet eller inte.
Och klockan är inte ens 15, liftarna lär ju vara öppna fortfarande? Ut och åk med dig, det gör dig nog gott!En annan är fast på jobbet och får inte njuta av den nordnorska snön för än helgen - om du försöker få oss andra att tycka synd om dig gör du ett katastrofalt dåligt jobb!
![]()
Helt okej om du tycker det är fel, men jag kommer fortsätta vädra mina åsikter om saker jag tror bidrar till dålig stämning på forumet, oavsett om jag är moderator eller inte - det gäller oberoende av vilken användare som står för stämningssänkandetNej, jag vill inte ha mer moderation. Däremot inte denna typ av inhopp av en forumvärd och med snabba likes förstås av sådana som man har haft både en och annan diskussion med tidigare, lite oavsett ämne. Då är det verkligen synd om mig
Läget blir ju inte bättre av att det är orkan, stängda liftar och 10 plusgrader.
Tror inte vi kommer längre här så jag vidhåller mitt over and out.Helt okej om du tycker det är fel, men jag kommer fortsätta vädra mina åsikter om saker jag tror bidrar till dålig stämning på forumet, oavsett om jag är moderator eller inte - det gäller oberoende av vilken användare som står för stämningssänkandet
Att folk reagerar på mina inlägg kan jag tyvärr inte styra över, det är en diskussion du får ta med dem i så fall!