Oneski.com

KaitsuH

Aktiv medlem
Oneski.com
Jag har redan länge undrat om, vad kan man göra med alpint skidor. De är tunga, svåra och tråkiga att åka, funkar inte i pudret osv. Varför åker inte alla bara bräda? Men, det här kan vara någonting! https://www.oneski.com/

Oneski.com
Jag vet nog allt att du vill prova.
Men räkna inte med att jag kommer köpa din oneski. Du har andra, riktiga, snowboards jag vill köpa.
I Finland säger man: "Kaikkee pitää koittaa paitti omaa siskoo ja kansantanhui!" På svenska (skickligare hjälp mig!): "Man måste prova allt men inte egen syrra eller folkdanser!"

Oneski.com
rolig ide men ser inte riktigt behovet till detta, beroende på vad den kostar kanske de är en kul engångsgrej dock

Oneski.com
#historielektion:

I början på 80talet när den enda snowboard folk sett på skidfilm var Winterstick'en i Apocalypse Snow, och entusiaster försökte lösa Winterstickens olämplighet i hård snö, metall-fenan gjorde det ju nästan omöjligt, så byggdes det en liknande grunka.

Den var något högre och hade en mekanisk konstruktion under brädan/plattan som översatte "brädans" lutning till kantning av bägge skidorna samtidigt, dvs man fick två stålkanter i backen samtidigt
till skillnad från oneski (om jag förstått den kackiga websajten rätt).

Kombinationen stora plast-fotstroppar, glasfiber-"bräda", mekanisk-miffo-konstruktion och två korta skidor gick faktiskt att hyra på ett fåtal ställen i den svenska fjällvärlden men försvann nästan fortare än den dykt upp.

Notera att detta var innan "timglasskidor" så förstår ni vidden av begränsningarna för helheten, av mackapären som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på eller hittar bilder av.
I samma ögonblick som "burton-brädan" dök upp så såg man aldrig till dom där igen.
Nästan synd. :D

Oneski blir ju bara en sämre Skwal imho:

#snö

Oneski.com
Alltså som examensarbete på nån teknisk utbildning kan det ju vara en kul grej att utveckla en sån där. Men hur i hela friden ser målgruppen ut??? Brädåkare garvar bara åt den. Skidåkare borrar inte nya hål i älsklingsskidorna utan det får bli i ett par som inte används längre och då är det antagligen billigare och enklare att sälja skidorna och köpa en begagnad bräda. För att inte tala om att det blir mindre pinsamt i backen. Återstående målgrupp, Jerry!

Oneski.com
#historielektion:

I början på 80talet när den enda snowboard folk sett på skidfilm var Winterstick'en i Apocalypse Snow, och entusiaster försökte lösa Winterstickens olämplighet i hård snö, metall-fenan gjorde det ju nästan omöjligt, så byggdes det en liknande grunka.

Den var något högre och hade en mekanisk konstruktion under brädan/plattan som översatte "brädans" lutning till kantning av bägge skidorna samtidigt, dvs man fick två stålkanter i backen samtidigt
till skillnad från oneski (om jag förstått den kackiga websajten rätt).

Kombinationen stora plast-fotstroppar, glasfiber-"bräda", mekanisk-miffo-konstruktion och två korta skidor gick faktiskt att hyra på ett fåtal ställen i den svenska fjällvärlden men försvann nästan fortare än den dykt upp.

Notera att detta var innan "timglasskidor" så förstår ni vidden av begränsningarna för helheten, av mackapären som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på eller hittar bilder av.
I samma ögonblick som "burton-brädan" dök upp så såg man aldrig till dom där igen.
Nästan synd. :D

Oneski blir ju bara en sämre Skwal imho:

#snö
Menar du Swingbo?

Oneski.com
Jajamänsan! Där ser man också vad kul den var att åka! :D
"Swingbo"...

Tack för att du hittade igen fanskapet! ;)

Youtube plockar genast fram den här fantastiska promo-videon ifrån 1985 med mer "Bästa Svängen; Hökarängen"-känsla än Snowroller!:
vid 1:42 dyker "Fuzzy Garhammer" upp och promotar.
"Freestyle-Ski Papst". Jojomän.
Kan det vara Sebastian Garhammers far?
#snö

Oneski.com
Alltså som examensarbete på nån teknisk utbildning kan det ju vara en kul grej att utveckla en sån där. Men hur i hela friden ser målgruppen ut??? Brädåkare garvar bara åt den. Skidåkare borrar inte nya hål i älsklingsskidorna utan det får bli i ett par som inte används längre och då är det antagligen billigare och enklare att sälja skidorna och köpa en begagnad bräda. För att inte tala om att det blir mindre pinsamt i backen. Återstående målgrupp, Jerry!
Försöker inte försvara produkten men de påstår att hela makapären är något man monterar och tar bort på 7 minuter. Den första versionen ska monteras på skidornas racing-plattor. Inget krav på att borra i skidorna om skidorna (Atomic Race-skidor enbart nu verkar det som) är de rätta. Målgruppen är med det ganska tydlig. De som idag har ett par Race-skidor från Atomic.

Tillbaka
Topp