Första resan till alperna

Randysh

Medlem
Tjabba! Planerar min första alperna resa till slutet av mars - början av april och har självfallet hundratals funderingar :)
Då har inte har någon koll så skulle jag uppskatta alla tips som ni har att dela med er till mig!
Vart rekommenderar ni att jag åker? Åker vanligtvis i kläppen/Trysil flertal gånger per år men vill testa nytt!
Vad bör jag tänka på generellt? Vart finner jag resor?

Varma hälsningar

Hej 🙂
Finns 100 tals tips å lika många åsikter
Men du kan få ett av mig så här i början

Du ska åka relativt sent på säsongen
Så jag skulle titta på orter på hög höjd
Snötillgången kan variera kraftigt när du ska åka nämligen

Så kolla orter med hög höjd

Exempelvis Val Thorens där byn ligger på runt 2000-2200 m å skidåkning över det.

Finns orter i alla länder i alperna på den höjden om du inte vill åka till Frankrike.

Vore ju trist om du kom ner å det var grönt istället för vitt så att säga 🙂

Brukar finnas tips på coola ställen här på freeride, eller i tidningen åka skidor. Annars är det bara att fixa boende, flyga till närmaste flygplats och ta en transfer till skidorten. Ibland kan det vara bättre att hyra bil än att ta transfern. Många ställen funkar det alldeles utmärkt att ta vanligt tåg och buss från flygplatsen upp till skidorten också.

Fundera på vad för åkning du vill ha, skog, högalpin, bara pist, offpist, toppturer, guide, skidskola osv.

Har gjort en del resor adhoc och har börjat med att surfa fram det mest lämpliga billigaste flyger ( dvs inte 3 mellanlandningar och 2dygn restid) men håller med om att du skall ta en ort högt upp.
Sen brukar jag surfa fram nått trevligt billigt boende på airbnb
Brukar själv köra mest från Geneve, för flygen har alltid passat.. därifrån når du flera höga orter relativt smärtfritt. Schweiz tycker jag personligen är lättare att resa i än italien och frankrike, men där har andra annan åsikt. Fundera vad du vill ha å vAd som är ett big no-no och ta det därifrån

Inte för att vara den men om det är FÖRSTA resan till alperna så kanske man inte ska lägga tid på att hitta lämpliga transfers osv. Så mycket som kan gå fel om man inte är en ”van resenär”. Åk med UCLA eller någon researrangör. Finns bra utbud på ”Google” 😊.

Tack för era svar!
Den stora funderingen är vilken hemsida ni rekommenderar nu och vilka skidorter.

Om du aldrig varit i Alperna eller Dolomiterna och jämför med skandinaviska kullar så kommer du att komma hem med ett stort WOW oavsett vilken av de större och vanligare orterna som du reser till.

Det finns tusen eller fler destinationer att välja på så för att du skall kunna få några rekommendationer så behöver du berätta vad det är du söker och vad du prioriterar. Offpist? Snorbranta WC-backar? Afterski? Barnvänligt? Njutförsåkning? Enorma skidområden?

Om du aldrig varit i Alperna eller Dolomiterna och jämför med skandinaviska kullar så kommer du att komma hem med ett stort WOW oavsett vilken av de större och vanligare orterna som du reser till.

Det finns tusen eller fler destinationer att välja på så för att du skall kunna få några rekommendationer så behöver du berätta vad det är du söker och vad du prioriterar. Offpist? Snorbranta WC-backar? Afterski? Barnvänligt? Njutförsåkning? Enorma skidområden?
Kan brantheten jämföras med skandinaviska backar eller är de svarta där brantare än de svarta här?
Är nog ute efter klassisk pist åkande, rört mig mer och mer ut i offpisten senaste åren även men inge allvarligt

Svenska "kullar" kan inte jämföras med alperna. Minns när jag var barn å åkte buss från flygplatsen på kvällen till Chamonix. Jag fatta inte varför det var så jävla mörkt å titta ut å varför man inte såg några stjärnor......tills jag insåg man måste titta rakt upp för att se himlen. Säger en del om hur höga bergen i alperna är.

Kan brantheten jämföras med skandinaviska backar eller är de svarta där brantare än de svarta här?
Är nog ute efter klassisk pist åkande, rört mig mer och mer ut i offpisten senaste åren även men inge allvarligt
Många svenskar som inte har varit i alperna förr verkar befara att backarna där ofta är branta och oftast kräver mycket god åkförmåga. Istället är det tvärtom. Bortsett från ev språkproblem är många alporter perfekta för nybörjare och familjer, med fint väder på köpet (om man bryr sig om sådant). Även de branta/svarta backarna i alperna är ofta bredare och (pga väder/klimat) vågar jag påstå sällan liknar de isiga smala mandomsprov som man ibland stoltserar med i fjällen.

Olika alporter har litet olika utbud. Svarta pister är oftast ingen stor grej. Det brukar finnas ett stort utbud av de flesta typer av backar, där ”snälla röda” och ”mörkröda” ofta dominerar, parallellt med snällare ”blåa”områden med långa och breda pister som är så fina att även vi som åkt litet mer kan tycka det är kul att cruisa runt på eftermiddagen när mjölksyran sätter in.

En del kända orter skulle jag iofs för min del inte rekommendera för första alpresan eftersom de kan vara litet bökiga, t ex St Anton och Chamonix. Och en del kan vara för ”snälla” om man är en redan erfaren åkare.

Kom med ngt förslag så kan vi kommentera! Och ta en titt på UCPA! Många här (i princip alla utom jag…) har rest med dem och har tydligen mycket goda erfarenheter av deras resor.

Senast ändrad:
brant finns både i sverige och alperna. som ovan skriver. du behöver inte vara en bättre skidåkare för att åka i alperna mot svenska fjällen. skillnaden är enorm men inte i svårighetsgrader i pisterna. däremot är det större, längre och både sol och snösäkrare.. jämför med att åka till toppen i sverige och åka ner.. i alperna åker du kanske ofta upp med 1-2-3 liftar innan du är uppe, sen håller du dig där uppe och åker upp med lift 2-3 å i pisterna på väg ner har du restauranger och annat som du kan stanna till vid. i sverige har man oftast en toppstuga/restaurang och sedan åker du ner till starten igen om du förstår skillanden så.. alltså 3-4 ggr längre uppfattas det som. men det är inte brantare eller svårare egentligen. eller ok.. en svart pist i svenska fjällen är lika brant som en svart pist i alperna.. skillnaden är att den svarta pisten i fjällen tar slut efter 200meter medan den i alperna kan vara 4 gånger längre. å då är det ju klart att det blir jobbigare/svårare..

men för att göra det enkelt för en som aldrig åkt förut.
åk charter. allt ingår. resa boende mat lifkort :)
så leta efter de olika charterbolagen som ordnar resor
det är faktiskt bra och enkelt.

Tillbaka
Topp