Hjälp med skidtips för all-mountain

Khione

Medlem
Hej,

Jag har nyligen tagit upp skidåkningen efter can 5 års uppehåll. Har tidigare åkt kontinuerligt under 15-20 år.

Under julledigheten fick jag möjlighet att låna en väns toppturs utrustning och vart nyförälskad. Helt plötsligt var kan lågt borta från knökade system och fick riktiga naturupplevelser och fin åkning.

Jag har nu bestämt mig för att köpa en allmountain skida som ska vara min enda skida.

Jag vill kunna åka i system både i Sverige och Alperna men vill också fortsätta med toppturer både längre och kortare.

Så något som är good enough för pist men som även flyter bra i puder.

Jag är 191cm lång med 95kg matchvikt och har kollat på nedan alternativ:

Salomon QS 98 med Shift-bindning
Norse The Enduro med Shift-bindning
Singel Society All mountain + Shift bindning https://singular-society.com/collec...95mm-all-mountain-skis?variant=39529991503895

Någon som har erfarenhet av ovan modeller och fördelar/nackdelar. Är ju även rätt tung så vet inte om någon av dessa kan uppfattas för mjuka?

Jag köpte nyligen ett par Enduro, tycker de är bland de bättre skidor jag har åkt på, klarar pist mycket bra även när det är isigt. Dock med din vikt så kanske den bredare Freeride passar bättre för puder.
Pratade med Patrik på Norse och han hade byggt ett antal skidor med styvare tail av båda modellerna, och då jag är gammal tävlingsåkare föreslog han den till mig vilket visade sig vara perfekt. Kanske skulle passa dig?

Jag köpte nyligen ett par Enduro, tycker de är bland de bättre skidor jag har åkt på, klarar pist mycket bra även när det är isigt. Dock med din vikt så kanske den bredare Freeride passar bättre för puder.
Pratade med Patrik på Norse och han hade byggt ett antal skidor med styvare tail av båda modellerna, och då jag är gammal tävlingsåkare föreslog han den till mig vilket visade sig vara perfekt. Kanske skulle passa dig?

Tack för bra återkoppling. Ska kolla med Norse ser dock att alla långa längder verkar vara slut på enduron.

Jag ska även kolla på freeride modellen.

Tjena!

Vad roligt att du upptäckt den delen av skidåkningen, du har mycket kul framför dig. Salomon QST med shift låter som en skida som skulle passa dina behov väldigt väl, jag tycker dock att du även ska testa dom i 106 bredd. Med tanke på din längd och vikt så tror jag att 106:erna skulle passa dig bättre, framförallt utanför pisten.

Det är en skidmodell som oftast brukar finnas tillgänglig på testdagar.

//R

Tjena!

Vad roligt att du upptäckt den delen av skidåkningen, du har mycket kul framför dig. Salomon QST med shift låter som en skida som skulle passa dina behov väldigt väl, jag tycker dock att du även ska testa dom i 106 bredd. Med tanke på din längd och vikt så tror jag att 106:erna skulle passa dig bättre, framförallt utanför pisten.

Det är en skidmodell som oftast brukar finnas tillgänglig på testdagar.

//R
Okej ska helt klart kolla in 106mm också.

Någon som har input på singular societys skidor? 95mm 186mm. Kan det funka för mig eller är det för kort/smalt?

Det som lockar med dom är priset samt att dom är lokalt producerad.

Någon som har input på singular societys skidor? 95mm 186mm. Kan det funka för mig eller är det för kort/smalt?

Det som lockar med dom är priset samt att dom är lokalt producerad.
Inte hört talas om förrän nu, men är den inte misstänkt lik Fusion 95?
En skida som jag tror kan vara ett bra alternativ annars är Fusion 105 Reload.
Har tyvärr inte testat men misstänker att den är uppföljaren till de tidigare Opinion 108 Charger och Reload som jag tycker var otroligt bra allroundskidor

Inte hört talas om förrän nu, men är den inte misstänkt lik Fusion 95?
En skida som jag tror kan vara ett bra alternativ annars är Fusion 105 Reload.
Har tyvärr inte testat men misstänker att den är uppföljaren till de tidigare Opinion 108 Charger och Reload som jag tycker var otroligt bra allroundskidor
De tillverkas ju båda av Åre skidfabrik, så min första tanke var också att det är en kopia av Extrem Fusion 95.

Visst ser priset bra ut, men det förutsätter ju att man är betalande medlem i Singular Society... Ingen aning om vad det kostar dock.

@Khione Kommit fram till nåt beslut ännu? Testat?
Sitter lite i samma sits som dig med ungefär samma tanke. Dock dom bredare alternativen för eventuella puderdagar. 1 dag i puder är ju som en säsong i pisten, typ.

@Khione Kommit fram till nåt beslut ännu? Testat?
Sitter lite i samma sits som dig med ungefär samma tanke. Dock dom bredare alternativen för eventuella puderdagar. 1 dag i puder är ju som en säsong i pisten, typ.

Slutade med Norse Enduro och även om det bara genomförts några få turer och skiddagar i Sverige är ja supernöjd med valet.

Med hybrid-pjäxor och shift bindning så är det redan en hel del kompromisser.

Men det är klart en skida som är mer lekfull och den är något fladdrig i höga hastigheter i pisten.

Tillbaka
Topp