Ok med dessa alpinskidor?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 181084
  • Start datum Start datum
Excited The Goldbergs GIF by HULU

Ok men 170 cm långa skidor när man är 175 cm lång är väl ändå för långa skidor?

Ok känns bara konstigt att skidorna når upp till ögonbrynen!
Men du ligger väl inte ner på skidorna när du åker.
jag tycker det känns konstigt när SL skidorna knappt når mig till hakan, 186cm GS skidorna jag har känns mer rätt, dom når till mina ögonbryn.
men båda känns helt rätt när dom sitter fast under pjäxorna och man susar fram i backen. Det är ändå det som är det viktiga, inte hur dom känns att bära på eller stå bredvid.

Men du ligger väl inte ner på skidorna när du åker.
jag tycker det känns konstigt när SL skidorna knappt når mig till hakan, 186cm GS skidorna jag har känns mer rätt, dom når till mina ögonbryn.
men båda känns helt rätt när dom sitter fast under pjäxorna och man susar fram i backen. Det är ändå det som är det viktiga, inte hur dom känns att bära på eller stå bredvid.
Ok men om vi vänder på det. Varför tror du att 170 cm hade varit bättre än 165 cm?

Ok men om vi vänder på det. Varför tror du att 170 cm hade varit bättre än 165 cm?
Varför.
För att det är veka nybörjarskidor och du varesig är lätt eller klen. Dom är ju bara gjorda för att vara lättåkta. Inget annat. Finns ingen prestanda eller styvhet i skidan som kräver god teknik och kraft för att kunna utnyttja.
170cm skidorna kommer du kunna åka lite fortare med innan dom känns sladdriga och instabila. Dvs du kan bli lite bättre med dom innan du behöver byta för att de är för klena.
Men du hinner troligen byta redan innan du åkte något mer än 8dagar 😂

Varför.
För att det är veka nybörjarskidor och du varesig är lätt eller klen. Dom är ju bara gjorda för att vara lättåkta. Inget annat. Finns ingen prestanda eller styvhet i skidan som kräver god teknik och kraft för att kunna utnyttja.
170cm skidorna kommer du kunna åka lite fortare med innan dom känns sladdriga och instabila. Dvs du kan bli lite bättre med dom innan du behöver byta för att de är för klena.
Men du hinner troligen byta redan innan du åkte något mer än 8dagar 😂
Ok ska iaf byt ut stavarna till 120! Dessa var inte i 90 grader. + hittade billigare stavar 😀

Återkommer med bild från när man står i backen.

Det är ju betydligt bättre skidor med ett lager metall i. Dom kan du ha kortare utan att dom blir för veka.
Vill du äntligen ha kortare skidor så behöver du lägga mer pengar på ett par bättre skidor
Ok men mina Fischer 170 är väl troligtvis minst lika lättåkta?

Gå för 185, sen går du till närmaste "seriösa" skidbutik med verkstad och ber dem fixa "Sakan tip" på dem ( en djup variant-ej tail)
Det gör att skidan känner av vilken längd som behövs vid respektive tillfälle.
Alpinsektionen i klubben gjorde det och kör nu hela spannet ned till SL med sina DH lagg.
Puckelsektionen gick ännu längre och plockade fram sina 90-tals "raklagg", några bärs och vinkelslip så hade de fixat det själva.
Bra att du tar hänsyntill kostnader och inte bara bränner på i pluskan i dessa tider.
Vi konsumerar alldeles för mycket som vi egentligen inte behöver.

Senast ändrad:
Vänta inte för länge bara, snart kommer vår-rean och sen kommer höstrean med mycket att välja på... Plus alla nya modeller! Jag brukar själv hålla på så där, ibland i flera år innan jag slår till. Ja, mycket ekologiskt och ekonomiskt.

Vänta inte för länge bara, snart kommer vår-rean och sen kommer höstrean med mycket att välja på... Plus alla nya modeller! Jag brukar själv hålla på så där, ibland i flera år innan jag slår till. Ja, mycket ekologiskt och ekonomiskt.
Jo men nu har jag väl ändå köpt prisvärda prylar? Blev 4000kr för pjäxor och skidor
Kan det bli billigare än så?

Jo men nu har jag väl ändå köpt prisvärda prylar? Blev 4000kr för pjäxor och skidor
Kan det bli billigare än så?
Jag tror att vi lugnt kan utnämna dina inköp till årets bästa och mest förberedda. Förutsatt att pjäxorna passar bra - vågar nästan inte fråga för det är svårt att ge mer råd om dem på detta sätt.

Ok tillbaka till topic.

Jag har fått pjäxorna och tror tyvärr de kanske är för små?

Högerpjäxan sitter tajt men gör inte ont just nu. Men vänsterpjäxan är inte skön. Nyss var det tvärtom. Man känner att det är trångt på sidorna av fötterna och det känns nästan som blodet inte cirkulerar.

Är det normalt eller hur ska det kännas?

Hur mycket kan man göra i ugnen?

Salomon S/Max 100 https://www.outnorth.se/salomon/men...5-KX9gIVmed3Ch2Y3QtJEAQYASABEgKBBvD_BwE#Black

Ok tillbaka till topic.

Jag har fått pjäxorna och tror tyvärr de kanske är för små?

Högerpjäxan sitter tajt men gör inte ont just nu. Men vänsterpjäxan är inte skön. Nyss var det tvärtom. Man känner att det är trångt på sidorna av fötterna och det känns nästan som blodet inte cirkulerar.

Är det normalt eller hur ska det kännas?

Hur mycket kan man göra i ugnen?

Salomon S/Max 100 https://www.outnorth.se/salomon/men...5-KX9gIVmed3Ch2Y3QtJEAQYASABEgKBBvD_BwE#Black
Dom skall sitta snortight. Är du ovan gör det ont. knäpp inte för hårt.
du skall självklart inte sitta still med pjäxorna, du måste stå midsommar och röra dig. Stå i åkställningoch vanka runt lite däremellan. Sätter du dig i en stol så kommer du få ont.
testa och ta ur hela inneskon, sätt ned foten i skalet, då skall du ha ca 1,5cm kvar bakom hälen när du kör fram foten så stortån tar i skalet fram. Sidorna på foten kan nästan nudda sidorna på skalet.
och men en ”bakning” av pjäxorna kan du trycka ut skalet flera millimeter området behövs.
det du beskriver brukar vara nybörjares känsla av pjäxor som har rätt storlek och kommer pass bra.
håll ut och vandra runt lite, knäpp inte för hårt så inte blodet kan cirkulera i foten, då får du den känslan.
i med foten och knäpp löst. Då skall du sitta fast ordentligt i pjäxorna.

Dom skall sitta snortight. Är du ovan gör det ont. knäpp inte för hårt.
du skall självklart inte sitta still med pjäxorna, du måste stå midsommar och röra dig. Stå i åkställningoch vanka runt lite däremellan. Sätter du dig i en stol så kommer du få ont.
testa och ta ur hela inneskon, sätt ned foten i skalet, då skall du ha ca 1,5cm kvar bakom hälen när du kör fram foten så stortån tar i skalet fram. Sidorna på foten kan nästan nudda sidorna på skalet.
och men en ”bakning” av pjäxorna kan du trycka ut skalet flera millimeter området behövs.
det du beskriver brukar vara nybörjares känsla av pjäxor som har rätt storlek och kommer pass bra.
håll ut och vandra runt lite, knäpp inte för hårt så inte blodet kan cirkulera i foten, då får du den känslan.
i med foten och knäpp löst. Då skall du sitta fast ordentligt i pjäxorna.
Okok
Ska man har strumpor i?

Så jag ska inte fega ur och köpa ett par 27-27.5? Eller typ S/Pro med bredare läst?

Så jag ska inte fega ur och köpa ett par 27-27.5? Eller typ S/Pro med bredare läst?
Du sa ju du hade smala fötter och låg vrist. Nu känner du hur tight pjäxorna skall vara.
har du haft pjäxorna på ett par timmar? Det måste du Och du skall inte sitta eller stå still. Du skall sitta fast i pjäxorna utan att mer än knäppa ihop dom mer än översta spännet, du skall kunna röra på tårna och hälen skall sitta fast när du pressar framåt.
s-Max är, som jag skrev, lite rejsiga och tighta.
det tar vanligen en vecka att ”åka in” ett par nya pjäxor.
du låter precis som en nybörjare som vill ha för stora pjäxor för att dom tränger lite.
ge pjäxorna ett par timmar på fötterna så skall du se att dom slutar göra ont.

Tillbaka
Topp