Ok med dessa alpinskidor?
du har fortfarande inte svart på vad du väger. Men inte lär 170cm nybörjarskidor med 16m radie vara för långa, om du inte väger bara 50kg.Skidorna känns lite långa också, jag är nog snarare 175cm lång.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
du har fortfarande inte svart på vad du väger. Men inte lär 170cm nybörjarskidor med 16m radie vara för långa, om du inte väger bara 50kg.Skidorna känns lite långa också, jag är nog snarare 175cm lång.
Jag tror 170cm skidor blir perfekt.Ok men 170 cm långa skidor när man är 175 cm lång är väl ändå för långa skidor?
Tänk det tror jag också, speciellt då det är nybörjarskidor som oftast gör sig bättre i längre längder då även dom blir lite styvare och stabilare Med ökad längd.Jag tror 170cm skidor blir perfekt.
Jag tror 170cm skidor blir perfekt.
Tror ni inte att 165 cm är bättre för någon som är 175-176 cm lång?Tänk det tror jag också, speciellt då det är nybörjarskidor som oftast gör sig bättre i längre längder då även dom blir lite styvare och stabilare Med ökad längd.
Läser du inte de svar du får? Skidmodell, Vikt och styrka spelar roll, inte hur kort du är.Tror ni inte att 165 cm är bättre för någon som är 175-176 cm lång?
Jo men när man läser på storleksguider utgår man från kroppslängd.Läser du inte de svar du får? Skidmodell, Vikt och styrka spelar roll, inte hur kort du är.
Då skall du absolut ha 170cmJo men när man läser på storleksguider utgår man från kroppslängd.
Jag är 78 kg och rätt stark.
Ok känns bara konstigt att skidorna når upp till ögonbrynen!Då skall du absolut ha 170cm
dom där storleksguiderna är ju helt galna.
Men du ligger väl inte ner på skidorna när du åker.Ok känns bara konstigt att skidorna når upp till ögonbrynen!
Ok men om vi vänder på det. Varför tror du att 170 cm hade varit bättre än 165 cm?Men du ligger väl inte ner på skidorna när du åker.
jag tycker det känns konstigt när SL skidorna knappt når mig till hakan, 186cm GS skidorna jag har känns mer rätt, dom når till mina ögonbryn.
men båda känns helt rätt när dom sitter fast under pjäxorna och man susar fram i backen. Det är ändå det som är det viktiga, inte hur dom känns att bära på eller stå bredvid.
Tror faktiskt inte att du skulle kunna känna någon som helst skillnad på dem i ett blindtest.Ok men om vi vänder på det. Varför tror du att 170 cm hade varit bättre än 165 cm?
Sist jag hyrde hade jag ett par 165 Salomon S Max som kändes väldigt enkla iafTror faktiskt inte att du skulle kunna känna någon som helst skillnad på dem i ett blindtest.
Varför.Ok men om vi vänder på det. Varför tror du att 170 cm hade varit bättre än 165 cm?
Ok ska iaf byt ut stavarna till 120! Dessa var inte i 90 grader. + hittade billigare stavarVarför.
För att det är veka nybörjarskidor och du varesig är lätt eller klen. Dom är ju bara gjorda för att vara lättåkta. Inget annat. Finns ingen prestanda eller styvhet i skidan som kräver god teknik och kraft för att kunna utnyttja.
170cm skidorna kommer du kunna åka lite fortare med innan dom känns sladdriga och instabila. Dvs du kan bli lite bättre med dom innan du behöver byta för att de är för klena.
Men du hinner troligen byta redan innan du åkte något mer än 8dagar![]()
Det är ju betydligt bättre skidor med ett lager metall i. Dom kan du ha kortare utan att dom blir för veka.Sist jag hyrde hade jag ett par 165 Salomon S Max som kändes väldigt enkla
Ok men mina Fischer 170 är väl troligtvis minst lika lättåkta?Det är ju betydligt bättre skidor med ett lager metall i. Dom kan du ha kortare utan att dom blir för veka.
Vill du äntligen ha kortare skidor så behöver du lägga mer pengar på ett par bättre skidor
Känns som min vikt och längd sätter mig i en gråzon, där vare sig 165 eller 170 är den riktigt optimala längden. Har knappat in i varje kalkylator
Jo men nu har jag väl ändå köpt prisvärda prylar? Blev 4000kr för pjäxor och skidorVänta inte för länge bara, snart kommer vår-rean och sen kommer höstrean med mycket att välja på... Plus alla nya modeller! Jag brukar själv hålla på så där, ibland i flera år innan jag slår till. Ja, mycket ekologiskt och ekonomiskt.
Jag tror att vi lugnt kan utnämna dina inköp till årets bästa och mest förberedda. Förutsatt att pjäxorna passar bra - vågar nästan inte fråga för det är svårt att ge mer råd om dem på detta sätt.Jo men nu har jag väl ändå köpt prisvärda prylar? Blev 4000kr för pjäxor och skidor
Kan det bli billigare än så?
PS Du har ju glömt det viktigaste - klistermärken! ;-)
Dom skall sitta snortight. Är du ovan gör det ont. knäpp inte för hårt.Ok tillbaka till topic.
Jag har fått pjäxorna och tror tyvärr de kanske är för små?
Högerpjäxan sitter tajt men gör inte ont just nu. Men vänsterpjäxan är inte skön. Nyss var det tvärtom. Man känner att det är trångt på sidorna av fötterna och det känns nästan som blodet inte cirkulerar.
Är det normalt eller hur ska det kännas?
Hur mycket kan man göra i ugnen?
Salomon S/Max 100 https://www.outnorth.se/salomon/men...5-KX9gIVmed3Ch2Y3QtJEAQYASABEgKBBvD_BwE#Black
OkokDom skall sitta snortight. Är du ovan gör det ont. knäpp inte för hårt.
du skall självklart inte sitta still med pjäxorna, du måste stå midsommar och röra dig. Stå i åkställningoch vanka runt lite däremellan. Sätter du dig i en stol så kommer du få ont.
testa och ta ur hela inneskon, sätt ned foten i skalet, då skall du ha ca 1,5cm kvar bakom hälen när du kör fram foten så stortån tar i skalet fram. Sidorna på foten kan nästan nudda sidorna på skalet.
och men en ”bakning” av pjäxorna kan du trycka ut skalet flera millimeter området behövs.
det du beskriver brukar vara nybörjares känsla av pjäxor som har rätt storlek och kommer pass bra.
håll ut och vandra runt lite, knäpp inte för hårt så inte blodet kan cirkulera i foten, då får du den känslan.
i med foten och knäpp löst. Då skall du sitta fast ordentligt i pjäxorna.
Strumpor? En tunn slalomstrumpa i merionoull är det tjockaste du skall ha på fötterna. Inga hemstickade raggsockor.Okok
Ska man har strumpor i?
Du sa ju du hade smala fötter och låg vrist. Nu känner du hur tight pjäxorna skall vara.Så jag ska inte fega ur och köpa ett par 27-27.5? Eller typ S/Pro med bredare läst?