Repor i belagen

DrDim

Aktiv medlem
Repor i belagen
Efter att ha spenderat en fin sportlovsvecka i Lofsdalen där tyvärr snöläget inte var vad det brukar vara så har jag fått en del repor på skidorna. Det låg tyvärr stenar i pisterna på toppen och även lite längre ned i systemet. Som relativt nybliven ägare av skidor (andra säsongen) så vill man ju ta hand om de. Behöver man laga såna här repor eller räcker det typ att valla de?

Bilagor

• 20220302_115859.jpg
    20220302_115859.jpg
    635.3 KB · Besök: 1,442
  • 20220302_115935.jpg
    20220302_115935.jpg
    458.1 KB · Besök: 610
Repor i belagen
Själv skulle jag gråta en skvätt och valla, de flesta ser ju inte så djupa ut. Men tror ju nog nån skulle fylla åxå🤔

Repor i belagen
Jag hade lämnat in dom på slipning av kanter och belag. Skulle vilja tro att även stålkanterna behöver få sig en uppfräschning efter mycket stenkontakter

Repor i belagen
Jag hade lämnat in dom på slipning av kanter och belag. Skulle vilja tro att även stålkanterna behöver få sig en uppfräschning efter mycket stenkontakter
Ajaj, jag får skicka räkningen till lofsdalen ;) De snålar på snökanoner i pisten och drar upp för mycket med pistmaskinerna, brukar inte vara problem men har aldrig varit med om så lite snö i terrängen där tidigare.

Repor i belagen
Ajaj, jag får skicka räkningen till lofsdalen ;) De snålar på snökanoner i pisten och drar upp för mycket med pistmaskinerna, brukar inte vara problem men har aldrig varit med om så lite snö i terrängen där tidigare.
Jag rev upp kanter och belag i stenig pist i Branäs i fjol. Gick till serviceverkstaden deras och bad att som fick rätta till skidorna. Vilket också gjordes utan kostnad för mig.

Repor i belagen
Jag rev upp kanter och belag i stenig pist i Branäs i fjol. Gick till serviceverkstaden deras och bad att som fick rätta till skidorna. Vilket också gjordes utan kostnad för mig.
Det var ju smart, tyvärr är jag ju hemma nu och åker inte upp till Lofsdalen mer i år. Ja kanske bäst att lämna in de, funderade dock på att skaffa vallagrejer.

Repor i belagen
Vad är en vettig kostnad för detta, bor i Uppsala och kollar runt lite. SkiTotal är dyrast (ska till kungsberget i slutet av mars så det är ett alternativ).

Skitotal
Helservice (lagning, slipning, vallning)
Alpin skidaFrån 799:-

Kungsberget har lite olika paket men verkar vara minst detta om belagen ska fixas
Guldpaket
Ilägg av belag, planslipning med struktur, kantslip, maskinvalla.
Dina skidor får nytt liv och du får en ny upplevelse i backen.
495:-

Intersport (tror deras skidservice här är bra)
Tar 99kr för att fixa belag per skida + 199-299 kr för vallning + 149kr för kantslipning.

Repor i belagen
Vad är en vettig kostnad för detta, bor i Uppsala och kollar runt lite. SkiTotal är dyrast (ska till kungsberget i slutet av mars så det är ett alternativ).

Skitotal
Helservice(lagning, slipning, vallning)
Alpin skidaFrån799:-

Kungsberget har lite olika paket men verkar vara minst detta om belagen ska fixas
Guldpaket
Ilägg av belag, planslipning med struktur, kantslip, maskinvalla.
Dina skidor får nytt liv och du får en ny upplevelse i backen.
495:-

Intersport (tror deras skidservice här är bra)
Tar 99kr för att fixa belag per skida + 199-299 kr för vallning + 149kr för kantslipning.
Guldpaketet på Kungsberget är väl vettigast.
jag lämnar in mina skidor i Branäs, blir helt ok. får så klart kompletta själv med egen ordentlig vallning då det momentet är lite kul att pyssla med.

Repor i belagen
Guldpaketet på Kungsberget är väl vettigast.
jag lämnar in mina skidor i Branäs, blir helt ok. får så klart kompletta själv med egen ordentlig vallning då det momentet är lite kul att pyssla med.
En riktig vallning som man gör själv blir ju också bättre och håller ofta nån dag till, sen luktar de gött oxå :D

Repor i belagen
Hur många gånger kan man göra en hel fix? Känns ju lite surt när man bara ägt skidorna strax över året.
Inte en aning, men du lär troligen köpt nya skidor innan belagen slipats bort. Är bara tiondelar av en millimeter som slipas bort vid slipning av belagen och dina repor är ganska ytliga.
man behöver så klart vara lite försiktig med utrustningen också och låta bli att åka där man vet/ser det är en massa grus.

Repor i belagen
Inte en aning, men du lär troligen köpt nya skidor innan belagen slipats bort. Är bara tiondelar av en millimeter som slipas bort vid slipning av belagen och dina repor är ganska ytliga.
man behöver så klart vara lite försiktig med utrustningen också och låta bli att åka där man vet/ser det är en massa grus.
Absolut att jag är försiktig men tyvärr var förhållandena inte så bra. Stora stenar och grus på transporter till backar och även sten mitt i en pist. Sen lekte jag lite i kanterna och åkte lite i skogen så inte helt oskyldig. Skulle dock säga att de snålat med kanonsnö i pisterna.

Repor i belagen
Lutar åt att jag lämnar in de men tänkte ändå köpa vallagrejer inför framtiden (har fru och barns skidor att ta hand om också). Kollar på vilken valla man ska ha nu ska man bara köpa ett storpack typ:

Eller ska man köpa typ gul, röd och blå eller är det overkill, tänkte dels för förvaring och för åkning.

Repor i belagen
Lutar åt att jag lämnar in de men tänkte ändå köpa vallagrejer inför framtiden (har fru och barns skidor att ta hand om också). Kollar på vilken valla man ska ha nu ska man bara köpa ett storpack typ:

Eller ska man köpa typ gul, röd och blå eller är det overkill, tänkte dels för förvaring och för åkning.
Jag har skippat alla olika.
Köpte ett stort paket CH7, den är allround så det duger för min åkning.
807707BA-9E45-412F-B8FE-12047D843D11.jpeg

Repor i belagen
Kör själv med blå o svart rex. Om jag skulle köpa en så blå rex. Har köpt domdär halvkg klabbarna men det har varit rent skräp i jämförelse. Klart nu har vi ju en hel vallabod kopplad till klassisk skidåkning, men lagret blir bättre om man gör det själv istället för maskinellt

Repor i belagen
Jag kör skigo lila, -1 till -10. 1kg för 400-500kr.

Några dagar om året vore det bra med vallning för plusgrader, men känns inte som man orkar valla om. Eftersom de flesta inte vallar alls så glider man ifrån typ alla i backen ändå 😊

Repor i belagen
@Emmis är det den här?
Blå Rex är bäst! Jag känner flera tävlings längd åkare, som använder nästan bara blå Rex för träning. Om jag orkar valla skidor eller brädor (hemskt mycket sällan...) använder jag bara blå Rex.

P.s. jag tror att blå swix/vauhti/start är lika bra, men jag har använt Rex kanske över 40 år redan.

Repor i belagen
Blå Rex är bäst! Jag känner flera tävlings längd åkare, som använder nästan bara blå Rex för träning. Om jag orkar valla skidor eller brädor (hemskt mycket sällan...) använder jag bara blå Rex.

P.s. jag tror att blå swix/vauhti/start är lika bra, men jag har använt Rex kanske över 40 år redan.
@Emmis är det den här?
Precis den. Denhär avdankade tävlingsskidaren jag bor med använder typ bara dendär om det inte är tävling.

Repor i belagen

Kör swix PS lila, dene grym för varierade förhållanden!

Repor i belagen
Lämnade in de på Aktivt Uteliv i Uppsala, snackade en stund med de och de verkade ha koll på läget så kändes bra.

Repor i belagen
Beställt blå Rex och swix ch8 röd som jag tänkte köra vid sommarförvaring. Valla järn blev det swix t77 för 321kr vilket nog får ses som ett kap. Så snart dags att nörda ner i vallavärlden!

Tillbaka
Topp