Ny i offpisten, hur mycket utrustning behövs?

Schubertan1997

Aktiv medlem
Tjenare!

Är precis hemkommen efter en vecka i Chamonix där vi fick åka offpist med guide hela veckan. Jag kan säga att jag blev frälst då jag för det mest hållit mig innanför pisten tidigare men efter denna veckan vill jag verkligen bara ut i det opreparerade och åka. Men, då det är förenat med vissa faror så undrar jag vad som behövs för att börja köra mer konsekvent offpist. Jag har kunskapen, utöver det grundläggande UCPA visade oss där nere så har jag även gått en kurs här hemma tidigare.

Spade, sond och transceiver är grundläggande, men behövs exempelvis en lavinryggsäck? Budgeten tillåter det, men det är ju en tung kostnad.

Har ni andra tankar eller idéer så hojta till!

//Jakob

Om airbagväska behövs kan ingen här svara på. Men ifall du skall röra dig i lavinteräng med lutning över 30 grader så är det att rekommendera.

Problemet med lavinsäck är att man inte vet om den behövs innan det är för sent, lite som att köra en bil utan krockkudde.

Om det trots allt skulle gå åt pipan så vill i alla fall jag ha krockkuddar som löser ut, och ett handtag att dra i som kan förbättra mina chanser i en lavin.

//R

Jag hade en BD Jetforce i flera år. Tung och klumpig. Jag sålde ryggan under den värsta covid-topptur hetsen och har åkt med vanlig ryggsäck i år.

Åker med vanlig ryggsäck. Airbag lockar snarare folk att ta större risk är min erfarenhet. Hatar verkligen folk med dem som föreslår ett åk och sen plötsligt tar fram handtaget... Smartare att vara konservativ och ta rätt beslut. Sen finns det så klart exempel på att de räddat liv (hur man nu kan vara säker på att det var tack vare airbag och inte bara slumpen/"tur").

Sen ska man inte glömma att beroende på terrängen man åker i är risken att bli begravd en liten del av totala risken om man hamnar i lavin. Risken att dras med över klippor, in i träd osv ska inte förringas, och där hjälper en airbag inte så mycket.

Jag köpte airbag för två år sen. Köpte en lätt sådan för jag tycker att det hämmar åkningen att åka runt med för mycket vikt. Det finns kanske en risk att man blir mer dumdristig med sådan rygga som @Kalle_Luzern skriver. Men samtidigt är ju ofta risken för att hamna i en lavin högre än 0, även vid 'rätt' beslut, så om man åker mycket så ökar ju risken att man någon gång hamnar i en lavin. Annars tänker jag också som Kalle att risken att skada sig på andra sätt i en lavin ofta är större än risken att bli begravd.

Tänker som @Kalle_Luzern när det gäller lavinrygga, att man ofta tar större risk med en sån på ryggen. De pengarna som den kostar är mycket mer välinvesterade i en eller två extra lavinkurser. Och när du väl gått de två extra lavinkurserna och får ihop pengar igen till en lavinrygga, ja då tycker jag ändå pengarna är mer välinvesterade i ännu en kurs, osv!! För störst chans att överleva offpistdagen är det viktiga att inte hamna i lavinen, för som Kalle skriver så är inte risken bara att bli begravd, samt att airbagen inte heller kan garantera att du inte blir begravd även om det absolut minskar risken för det (om du kommer ihåg att utlösa den). Men om du går minst en lavinkurs om året och fortfarande har råd med en airbag (och tror att du inte kommer ta högre risker för att du har en), så ja kör absolut på en airbag 😊

Senast ändrad:
...
Airbag lockar snarare folk att ta större risk är min erfarenhet.
...

Det här är nödvändigtvis inte ett felaktigt påstående men man bör komma ihåg att samma argumentation fördes emot de som började bära hjälm trots att dom inte tävlade på världscupen.
Samma sak kan sägas om alla prylar med möjlighet att öka säkerheten och därför har en påverkan på folks beslutstagande.
Ta bara alla bummare genom åren som köpt på sig transceiver, spade och sond och släpat med sig utan att ha någon aning om nånting men ändå känt sig 'säkra' utifall att. :)

#fwiw #snö

Det här är nödvändigtvis inte ett felaktigt påstående men man bör komma ihåg att samma argumentation fördes emot de som började bära hjälm trots att dom inte tävlade på världscupen.
Samma sak kan sägas om alla prylar med möjlighet att öka säkerheten och därför har en påverkan på folks beslutstagande.
Ta bara alla bummare genom åren som köpt på sig transceiver, spade och sond och släpat med sig utan att ha någon aning om nånting men ändå känt sig 'säkra' utifall att. :)

#fwiw #snö
Ja, stämmer säkert på många tyvärr. Kolla bara hur jävla fort de kör i pisterna bara för att de har hjälm och ryggskydd...
I slutändan måste man känna sig själv och avgöra om man vill ha en airbag eller ej. Då är det ju bra att höra lite olika vinklar.
Tranceiver, sond och spade är ju lika mycket för att skydda de man åker med, så ingen debatt där hoppas vi. :) Sen är det så klart bra om man någon gång orkar åka förbi lavinträningscentret och öva sökning också.

Rör du dig i lavinterräng minskar risken för dödlig utgång om du fångas av en lavin med lavinrygga vs att inte ha en, allt annat lika.

Ökar du däremot din riskaptit bara för att du har rygga så ser ju kalkylen annorlunda ut. Att göra så är i mina ögon och utifrån min riskaptit dumt. Som alltid är det viktigaste att absolut inte hamna i en lavin, men gör du det är det bättre MED en rygga (som löser ut…) än utan. Så - ta inte åk du annars inte gjort bara för att du har en ballong på ryggen.

Jämför flytväst på öppet hav i kallt vatten. Åker du överbord är sannolikheten stor att du förolyckad oavsett flytväst eller inte. Med flytväst ökar överlevnadschanserna något, men du har fortfarande oddsen emot dig. Alltså - se till att inte åka överbord (akta dig för laviner). Som man med lite galghumor säger till sjöss; åker du överbord - simma mot botten.

Tänk också på att du kan råka ut för laviner som du inte triggar själv.

Jag hatar min lavinryggsäck. Tung som satan och en kass ryggsäck. Jag tar inte in vilken rygga jag har för dagen i min riskanalys.

Åker med vanlig ryggsäck. Airbag lockar snarare folk att ta större risk är min erfarenhet. Hatar verkligen folk med dem som föreslår ett åk och sen plötsligt tar fram handtaget... Smartare att vara konservativ och ta rätt beslut. Sen finns det så klart exempel på att de räddat liv (hur man nu kan vara säker på att det var tack vare airbag och inte bara slumpen/"tur").

Sen ska man inte glömma att beroende på terrängen man åker i är risken att bli begravd en liten del av totala risken om man hamnar i lavin. Risken att dras med över klippor, in i träd osv ska inte förringas, och där hjälper en airbag inte så mycket.
Nu tycker jag du är lite hård. :)
Det är ju lite som att bli arg för att nån sätter på trancivern.
Oavsett om man tror att nåt är riskfritt så bör man väl ta alla tillgängliga medel för att mota olycklig utgång.

Nu tycker jag du är lite hård. :)
Det är ju lite som att bli arg för att nån sätter på trancivern.
Oavsett om man tror att nåt är riskfritt så bör man väl ta alla tillgängliga medel för att mota olycklig utgång.
Det jag menade var att om man har en ska man ha den redo för användning jämt. Inte något som man tar fram för att man tycker ett åk är på gränsen men ok med airbag.

Vad gäller transceiver blir jag sur om någon frågar om jag har den på. Åker 100% av tiden med den på, ska vara vanan anser jag. Även om det är isig glaciärpist i oktober med noll chans till offpist. Ser stor risk med folk som lämnar grejorna hemma hälften av tiden, lätt att bli med dragen om det trots allt är bättre förhållanden än man trodde när man klädde sig på morgonen och så är man plötsligt där man inte trodde man skulle hamna utan rätt utrustning.

Visst är det möjligt att risktagandet ökar. Så säger man om cykelhjälmar också, att ökad användning skulle öka skadorna. Det är fullt möjligt att det stämmer men när huvudet är på väg ner mot asfalten vill man ju hellre ha en hjälm än att vara utan. Jag använder regelmässigt min lavinryggsäck men väljer bort den ibland, typ långa turer på snö med närmast obefintlig lavinrisk.

Sen som @Kalle_Luzern beskriver när folk tar på handtaget vid ett åk så är det ju inte konstigare än att man håller handtaget borta på riskfria transporter osv för att man inte vill riskera att råka dra den av misstag. Det är ju inte så att man tar ett farligt åk och därför tar fram handtaget. Man använder handtaget i alla åk som är lavinfarliga men tar bort det när man transporterar sig i totalt riskfri miljö/åker lift osv. Det är ju inte konstigare än att man ibland åker en och en. Det gör man ju för att risken ökar just där. Det betyder ju inte att man ska sluta åka en och en för att man då tar större risker...

Sen som @Kalle_Luzern beskriver när folk tar på handtaget vid ett åk så är det ju inte konstigare än att man håller handtaget borta på riskfria transporter osv för att man inte vill riskera att råka dra den av misstag. Det är ju inte så att man tar ett farligt åk och därför tar fram handtaget. Man använder handtaget i alla åk som är lavinfarliga men tar bort det när man transporterar sig i totalt riskfri miljö/åker lift osv. Det är ju inte konstigare än att man ibland åker en och en. Det gör man ju för att risken ökar just där. Det betyder ju inte att man ska sluta åka en och en för att man då tar större risker...
Vet inte hur lätt det är att dra den av misstag, aldrig provdragit en. Verkar ju inte vara så stor risk, annars hade man väl sett någon som råkat göra det vid det här laget.🤷‍♂️ Kan förstå om man gömmer det om man bara åker pist. Men om man åkt offpist hela morgonen i "riskfri" terräng och sen plötsligt tar fram det för ett visst åk är det lite som att bara använda bilbälte på motorvägen och hoppas på att man kommer ihåg att knäppa det på påfarten.

Det jag menade var att om man har en ska man ha den redo för användning jämt. Inte något som man tar fram för att man tycker ett åk är på gränsen men ok med airbag.

Vad gäller transceiver blir jag sur om någon frågar om jag har den på. Åker 100% av tiden med den på, ska vara vanan anser jag. Även om det är isig glaciärpist i oktober med noll chans till offpist. Ser stor risk med folk som lämnar grejorna hemma hälften av tiden, lätt att bli med dragen om det trots allt är bättre förhållanden än man trodde när man klädde sig på morgonen och så är man plötsligt där man inte trodde man skulle hamna utan rätt utrustning.
Rimligt att bli sur över att någon frågar om transceivern är på :). Vägrar du även groupcheck i början och under dagen?

Min favoritvideo om det här med säkerhet. Dra upp volymen så ni hör konversationen:
#denharintejaghellerpå

Personligen är jag för alla säkerhetsgrejer men dom är inte mycket värda om man inte kan med dom och/eller hela tiden tar dåliga beslut.
#snö

Tillbaka
Topp