Nej, det kan inte vara möjligt.
De har dessutom gjort fel när de laddat vid 20-30%, man ska köra ner till 10% innan man laddar, eftersom laddning från lägre nivå går mycket fortare, samt att man slipper så många laddstopp.
Jag hoppas på att kunna köra Skåne-Alperna på 3 laddstopp och räknar då med 2-3 timmar längre restid än tidigare.
En annan sak är att man kan inte ligga och marchköra i 150-160, det suger snabbt musten ur batteriet. Elbilar är ”tvärtom-bilar” jmf bensin och diesel, de drar minst i stadstrafik och mest på Autobahn.
Bra initiativ med den här artikeln (jag hade faktiskt tänkt erbjuda Freeride att göra en sådan här artikel till hösten), men som feedback till artikelförfattaren (ni skrev visserligen att ni inte var teknikkunniga personer) skulle jag vilja säga att ni borde ha läst på lite bättre innan, så att ni använt elbilen på rätt sätt. Annars blir inte resultatet riktigt relevant. Lite mer fakta och lite mindre av ”allmänt trevlig berättelse” hade jag också tyckt passat bättre för det här reportaget.

Sedan bör man tillägga att en takbox ökar förbrukningen mycket på en elbil, alla ökningar av luftmotståndet slår procentuellt mycket hårdare på en elbil än en bensin/diesel.
Tänk så här: Ett fulladdat batteri med 70-80 kWh innehåller faktiskt inte mer energi än 7-8 liter bensin/diesel.
Vindmotstånd, temperatur mm. kan slå upp till 30-40% på räckvidden.
Polestar ligger heller inte i räckviddstoppen i praktiska tester som har gjorts.