Takbox packline

skrickard

Medlem
Takbox packline
Hej, jag är på jakt efter takbox efter flera år av att kasta in alla skidor i bilen som en äkta bo-i-bilen- snubbe. Eftersom jag har en liten bil vill jag att takboxen ska vara så kort som möjligt men ändå rymma mina ädlaste och långa lagg.

Jag har spanat in mig på packline fx suv som är 210 cm lång och enligt specifikationer jag hittar så får man in alpinskidor och längdskidor till en maxlängd av 205 cm vilket får mig att tro att det är längdskidor som kan vara så långa.

Till frågan: är det någon som har en sån box som kan svara på hur långa och breda alpinskidor man faktiskt får in den?

Takbox packline
Fin box, bra kvalitet och passade jättebra på min Honda CRV. MEN, tyvärr är den så böjd/slimmad i formen att skidorna tar i locket och det blir svårt att stänga om man har stora skidor.... Jag var tvungen att ta isär fetingarna och lägga dem med belaget mot botten och sedan pussla familjens mindre skidor ovanpå. Det blir då väldigt snabbt fullt...

Takbox packline
För mig fungerar det mycket bättre med en gammal klassisk Packline 90. Bara att kasta in laggen. Oftast ligger det 5-6 par i jämt sen är det bara att lasta i om det är några andra som ska i för dagen. Längdskidor +200cm inga problem.
Nu kör vi mest lokalt hemma i Åre.
Men vad är vitsen med en slimmad box om man inte får i laggen.
Det är väl därför man har box, eller?

Takbox packline
I mitt fall var huvudanledningen att jag ville kunna köra in i garaget med en maxhöjd på 2 meter, vilket jag klarade med 2 centimeters marginal...

Takbox packline
Kanske byggs det lite mer höjd på garagen i Åre där så många har stora boxar, kajaker på taket.
Och alla skoteråkare med sina uberfeta pickups!

Takbox packline
Med alpinskidor på runt 200 cm kan det nog bli lite tajt.

Jag köpte en FX SUV XL i fjol. Valde den längre XL för plats för längre längdskidor, har inga alpinskidor som är över 180 cm.

Köpte även tillbehöret skidhållare och de har vissa begränsningar. De har fem hållare, men även om man förskjuter i längsled så vet jag inte hur man ska lyckas få i mer än fyra par. Inte lätt att få till med stora bindningar.
Om man packar med spetsarna framåt (som ska vara bäst för krocksäkerhet) så kan breda skidor ta i locket fram när man stänger. Gäller att förskjuta så långt bak det går. Då har jag ändå bara skidor som är 84 resp. 95 mm i midjan.
Skidhållarna är bra för att lasta 2-3 par snabbt, stavarna mellan och sen dra åt remmarna, men ingen förbehållslös rekommendation från mig.

Så om du vill ha långa alpinskidor med ska du kanske ha den längre XL, men den kanske blir för lång för bilen?

Annars så är jag nöjd med boxen. Snygg, smidig att öppna, stänga och låsa.

IMG_1569.jpeg

Takbox packline
Fin box, bra kvalitet och passade jättebra på min Honda CRV. MEN, tyvärr är den så böjd/slimmad i formen att skidorna tar i locket och det blir svårt att stänga om man har stora skidor.... Jag var tvungen att ta isär fetingarna och lägga dem med belaget mot botten och sedan pussla familjens mindre skidor ovanpå. Det blir då väldigt snabbt fullt...
Ojdå, precis det här jag vill undvika.. gillar att den är slimmad men funktionen går ju före

Takbox packline
För mig fungerar det mycket bättre med en gammal klassisk Packline 90. Bara att kasta in laggen. Oftast ligger det 5-6 par i jämt sen är det bara att lasta i om det är några andra som ska i för dagen. Längdskidor +200cm inga problem.
Absolut, tanken är ju att man ska kunna ha skidorna liggande i boxen med så den får ju gärna vara rymlig! Men en packline 90 är väl ganska lång och ser stor ut på en liten bil..

Takbox packline

Jag köpte en FX SUV XL i fjol. Valde den längre XL för plats för längre längdskidor, har inga alpinskidor som är över 180 cm.

Köpte även tillbehöret skidhållare och de har vissa begränsningar. De har fem hållare, men även om man förskjuter i längsled så vet jag inte hur man ska lyckas få i mer än fyra par. Inte lätt att få till med stora bindningar.
Om man packar med spetsarna framåt (som ska vara bäst för krocksäkerhet) så kan breda skidor ta i locket fram när man stänger. Gäller att förskjuta så långt bak det går. Då har jag ändå bara skidor som är 84 resp. 95 mm i midjan.
Skidhållarna är bra för att lasta 2-3 par snabbt, stavarna mellan och sen dra åt remmarna, men ingen förbehållslös rekommendation från mig.

Så om du vill ha långa alpinskidor med ska du kanske ha den längre XL, men den kanske blir för lång för bilen?

Visa bilaga 18827
Tack för den utförliga infon, precis det jag anade när boxen är så slimmad. Som du säger blir kanske XL lite för lång för bilen. Får nog leta på andra alternativ trots allt

Takbox packline
De äldre boxarna är ljusår bättre än moderna. Sen att de ser ut som ski* är en annan sak ;)

Takbox packline
De äldre boxarna är ljusår bättre än moderna. Sen att de ser ut som ski* är en annan sak ;)
Jag köpte en gammal högblank svart Packline 90 (med rostfria beslag, de första årens gångjärn rostade...) på blocket för 1200 kr och räknar med att bli nöjd. Tycker att den är snygg. Mina föräldrar hade en sådan och på den tiden var man ju helnöjd.
Men visst kommer jag att sakna att den inte öppnas åt sidan som de flesta nya boxar kan. Och den är tung och svår att få grepp om när den ska bäras.

Takbox packline
-Det där är ett taktält, men det visste kanske..!

Annars finns det säkert även gamla 110 cm breda Packlines att köpa begagnat. Se upp med vikten bara, bilen kan få intressanta köregenskaper, av egen erfarenhet...

Takbox packline
Ajdå!
Får man inte i några skidor i tältet då står jag över.
Fyndigt annars om man ska på sommaråkning.
Jag gnetar vidare med min P90.
Ha de

Takbox packline
Troligtvis tillbringar man väl mer tid på vägarna än att åka skidor, så borde man inte då anpassa skidorna efter takboxen istället för tvärtom? 🤔

Takbox packline
Troligtvis tillbringar man väl mer tid på vägarna än att åka skidor, så borde man inte då anpassa skidorna efter takboxen istället för tvärtom? 🤔
Fem minuter till 8:an- skidåkning -fem minuter hem 😃
Förlåt, kunde inte låta bli 🙏

Annars känns åkningen långt bort nu när det är 28+ hos barnbarnen i Småland. Som tur är vid havet.
Pust, dags för ett dopp.

Takbox packline
Jag köpte en gammal högblank svart Packline 90 (med rostfria beslag, de första årens gångjärn rostade...) på blocket för 1200 kr och räknar med att bli nöjd. Tycker att den är snygg. Mina föräldrar hade en sådan och på den tiden var man ju helnöjd.
Men visst kommer jag att sakna att den inte öppnas åt sidan som de flesta nya boxar kan. Och den är tung och svår att få grepp om när den ska bäras.
Men den slukar allt möjligt skit man packar :)

Takbox packline
Det vore ju iofs roligt. Pelle P (nu 89 år) skulle nog bli glad över en bild på det!

Då jag är av åsikten att freeride är trovärdigare än Google så frågar jag er. Är detta samma Pelle som Pelle P klädmärket?
Finns en sån butik på stan men not my cup of tea så att säga när det kommer till kläder.
Men ändå blev jag nyfiken.

Takbox packline
Jodå stämmer bra det. Kläderna har en klar dragning åt det marina. Pelle P är ju gammal tävlingsseglare och är väl mest känd genom segelsporten.
Jag förknippar honom mest som konstruktör/designer av segelbåtarna i Maxi-serien.
Mycket vanliga på vattnen när det begavs sig.
Har själv seglat både 75 och 84:an.
”Sneseglarn”

Tillbaka
Topp