[Artikel] Ny flyglinje från Tyskland till Sälen

Redaktionen

Aktiv medlem
unnamed-22-1000x563.jpg

Till vintern lanseras en ny flyglinje från tyska Lübeck till flygplatsen Scandinavian Mountains Airport i Sälen.

Läs hela artikeln:

Men de kanske vill få möjlighet att köpa billig sprit?🥂🍹🤪
Det hittar man ju inte på andra sidan gränsen i Norge.;)
Spriten som ”köps” i Dalarna/Härjedalen är både skattefri och starkare än i affären 😉😵
Men vi har ju lärt oss att det är bra att stödja flyget så dom har råd att utveckla klimatsmartare lösningar….

Det är ännu trängre i alperna... Och med våra vidder får man en annan vildmarkskänsla. Finns säkert många som inte bryr sig om fallhöjden, för att nämna några argument.
Nej det är verkligen inte trängre i alperna. Instämmer möjligen i övrigt.

När tyskarna inser att dom inte kan köpa vodka feige överallt så åker dom snabbt hem igen. :)

Nej, om man inte vill ha liftkö är det bättre att ta tåget till Storlien. I Sälen är det lika mycket liftkö som alperna plus mindre berg.
På många orter i Alperna är det inte några liftköer. Och om det ändå är det, så får man i alla fall ett ordentligt lyft efter väntetiden.
Kan förstå att familjer med små barn tycker att det känns tryggt och bra i Sälen, men det går alldeles utmärkt i Alperna också. Det är väldigt många fler familjer som lär sina små barn åka skidor i Alperna jmf med Fjällen.
Kan inte förstå varför vuxna eller familjer med större barn åker dit. Hur kul är det när det tar 30 sekunder att åka från toppstationen till dalstationen (t ex Storlien)? Upp och ner, upp och ner…..

Kan förstå dessa anledningar:
- Man har närmare dit.
- Det blir billigare om man bor i stuga med självhushåll.
Och sen finns det inga fler.

Kan förstå dessa anledningar:
- Man har närmare dit.
- Det blir billigare om man bor i stuga med självhushåll.
Och sen finns det inga fler.
Sätta sig på tåget , somna och komma till gränsen med väldigt lite transfer och väldigt lite släpa runt på packning ser jag som en stor fördel.
Jag är sån som tröttnar på en flygplats efter 5 min även när jag endast har handbagage.
Vi har absolut planer på alperna när barnen passerat 10. En anledning är att det är kul om barnen uppskattar en sån resa. Just nu hänger dom lika gärna i Bjursås som i gränsen så det kvittar.

Sätta sig på tåget , somna och komma till gränsen med väldigt lite transfer och väldigt lite släpa runt på packning ser jag som en stor fördel.
Jag är sån som tröttnar på en flygplats efter 5 min även när jag endast har handbagage.
Vi har absolut planer på alperna när barnen passerat 10. En anledning är att det är kul om barnen uppskattar en sån resa. Just nu hänger dom lika gärna i Bjursås som i gränsen så det kvittar.
Det låter som en bra plan! :)

Jag gillar inte heller flygplatser (ser tillräckligt av dem i jobbet), och har fördelen av att ha Alperna på en dags bilavstånd (åker hellre bil än flyg).
Åkte nattåget från Lund till Åre en gång för länge sedan, och det var praktiskt med ankomst på morgonen efter en frukost på tåget.

Det låter som en bra plan! :)

Jag gillar inte heller flygplatser (ser tillräckligt av dem i jobbet), och har fördelen av att ha Alperna på en dags bilavstånd (åker hellre bil än flyg).
Åkte nattåget från Lund till Åre en gång för länge sedan, och det var praktiskt med ankomst på morgonen efter en frukost på tåget.
Undrar varför alla flygplatser är så fula och alla järnvägsstationer så vackra. Landvetter flygplats ser ut som ett fängelse och Göteborgs C ser ut som ett konstverk.

Undrar varför alla flygplatser är så fula och alla järnvägsstationer så vackra. Landvetter flygplats ser ut som ett fängelse och Göteborgs C ser ut som ett konstverk.
För att tågstationer är byggd för längre tid sen än flygplatser är min gissning.
Ett hus från tex 1930 är oftast vackrare än ett massproducerat myresjöhus 2022.
Ber om ursäkt om vi har en representant från Myresjöhus i forumet. Bara ett exempel. : )

Varför är det tågstation nuförtiden? Inte järnvägsstation längre? Och samma här i Finland, ungdomar säger juna-asema, inte rautatieasema liksom tidigare. Rautatieasema och järnvägsstation är mycket vackrare namn.

Och i tyska: Bahnhof är verkligen en Hof, men Flughafen, bara Hafen.
Järnvägstationer brukar vara i bästa platserna nästan mitt i städerna, så jag tror man har tänkt utseende mycket nogare. Det har använts de berömdaste och dyraste arkitekter av tiden. Gamla järnvägsstationer byggdes också då, när man tänkte också estetiska saker och var färdiga att betala får sådana, med flygplatser tänker man, hmm, jag vet inte tänker man någonting. De nyaste flygplatser är bara en helvetes kaos. Ny Helsinki-Vantaa är så tråkig, att jag nuförtiden flyger nästan hellre med Ryan från mindre städer, Tammerfors och Villmanstrand.

Jag säger bara Säve Flygfält, vila i frid. Påminde om en ostädad återvinningscentral. Dock kul episod när chaffisen på flygbussen på bruten engelska fick för sig att leka flygplansvärd i mikrofonen under resan till stan. Han avslutade färden med ett käckt "Welcome toback!" :ROFLMAO:

Ja det är skönt att ta tåget. Känns också tryggare än att bila genom snöoväder, mörker och halka. Duved är mitt favoritexempel, särskilt nu med lilla transportliften från byn (nästan), upp till liftområdet. Zillertal är ett annat gott exempel.

För att vi började bygga flygplatser undefär samtidigt som vi började bygga fula byggnader.
En del äldre flygplatser kan vara ganska fina; Tempelhof i Berlin och Reagan National i Washington D.C. är ganska fina.

Snödjup

Tillbaka
Topp