kostnad gjuta pjäxinlägg i alperna

fredw

Aktiv medlem
Hej! Dags att skaffa gjutna pjäxinlägg till mig och min fru. Har skjutit upp detta alltför länge. Nu har vi båda nya pjäxor som ska "värmas in" och då är det väl ett bra läge att ha nya inläggssulor på plats först.
Här närmast hemma kostar det senast jag frågade ca 1400 kr per par vilket ju blir ganska mycket pengar, även om det är en kompetent butik som säkert hjälper till med ev finjustering efteråt.
Någon som har kolla på ungefärligt pris för samma manöver nere i alperna? Det kan ju dessutom finnas en vits med att få det gjort på plats under en skidvecka med hjälp till ytterligare "fitting" om det skulle bli ont om plats för foten efter att sulorna är på plats.

Hej! Dags att skaffa gjutna pjäxinlägg till mig och min fru. Har skjutit upp detta alltför länge. Nu har vi båda nya pjäxor som ska "värmas in" och då är det väl ett bra läge att ha nya inläggssulor på plats först.
Här närmast hemma kostar det senast jag frågade ca 1400 kr per par vilket ju blir ganska mycket pengar, även om det är en kompetent butik som säkert hjälper till med ev finjustering efteråt.
Någon som har kolla på ungefärligt pris för samma manöver nere i alperna? Det kan ju dessutom finnas en vits med att få det gjort på plats under en skidvecka med hjälp till ytterligare "fitting" om det skulle bli ont om plats för foten efter att sulorna är på plats.
Köp och gjut sulor på plats i en kompetent sportbutik, och gör det första dagen.
Varför ska ni ”värma in” pjäxorna? Är de för små nu?
När jag köpte mina senaste pjäxor i en butik i Stubai, fick jag rådet att vi inte skulle värma in pjäxorna om de inte var så små eller tryckte någonstans att det gjorde ont.
När pjäxorna värms blir de större.
Moderna pjäxor formar sig efter foten genom användning, det tar bara längre tid än att värma dem.

Generellt när det gäller köp av utrustning anser jag att låga priser på skidor ska man vänta på och jaga när tillfället dyker upp.
Det ska man inte göra med pjäxor, planera ett besök i en kompetent butik i anslutning till där man åker skidor just då - och betala vad det kostar,

Just my two cents… :)

1400 kr låter dyrt. Kollar här på största bergsportskedjan, de tar CHF 85 för Sidas-sulor. Räknar med att värmningen/tillpassningen ingår, precis som värmning av innerskor ingår om man köper nya pjäxor.

Här priser för efterkorrigering av Sidas-sula hos Intersport i Engelberg (som är bra på det de gör).
1666346526691.png

Tack för synpunkterna. Ja, "If it ain't broke don't fix it" så det är inte säkert att vi värmer pjäxorna.
Ett par är ännu helt "oåkta" men känns bra med spännena i yttersta läget (inomhus, varma fötter, kan säkert dras åt mer i backen). Mina Hawk Ultra är lite hårda och småknöliga men känns helt bra "ur lådan" när jag åker (en vecka hittills).

Men jag antar att de båda kanske blir litet tightare när en gjuten sula kommer i. En tanke är att vi båda vill ha gott om tåutrymme (för mer resp. mindre blånagel-problem) så jag hade tänkt värma dem med en "tåbox" fram.

Men jag antar att de båda kanske blir litet tightare när en gjuten sula kommer i. En tanke är att vi båda vill ha gott om tåutrymme (för mer resp. mindre blånagel-problem) så jag hade tänkt värma dem med en "tåbox" fram.
Ska du värma hela pjäxan (med tåbox) för att få mer utrymme för tårna?
Tåbox använder man ju när man gjuter formsprutade pjäxor.
Är väl bättre i det här fallet att låta pjäxverkstan slipa lite på skalet inifrån framme vid tårna?
Eller prova först själv med att slipa på undersidan av innersulans främre del så att den blir tunnare där. Eller om du formgjuter nya innersulor, påtala dina önskemål i samband med det.

Edit:
Tänk efter före, man kan göra pjäxorna större, men inte förminska dem igen. ;)

Senast ändrad:
En gjuten sula som är gjord för alpin skidåkning (t.ex. Sidas) gör i normala fall att man får mer plats för tårna jämfört med originalsulan som kommer med pjäxan. Detta då det ökade stödet under hålfoten gör att det, "fågelvägen", blir kortare avstånd mellan hälens bakkant och tårnas framkant.

OK tack alla. Har varken haft formgjutna sulor (bara generiskt förformade "anatomiska" sådana) eller värmt pjäxor hittills (mina fötter är smala och låga men i övrigt tydligen normalformade...)
Låter som att vi ska börja med att gjuta sulor, gärna på den plats där vi ska åka skidor, och sedan känna oss för (i backen!) efter det innan vi ev går vidare med bakning av innerskorna.

Det är skillnad på gjutna sulor o gjutna sulor. Det billigaste är att köpa ett par sulor i butiken med lågt, vanligt, högt fotvalvs inlägg och sedan värma dem å stå en stund. har varken hemma el utomlands betalt för ”jobbet” det har ingått där man köpt. Har gjort ett par i frankrike, tror de låg på 60€. Om du kör fullt ut med formgjutna så börjar man från e platt sula och genom att lägga småplastbitar under sulan och värma upp blir den mer eller mindre en avgjutning av foten, filar skär å håller på. Det tar åtminstone en timme.. troligen flera.dessa kostar säkert där runt 1400kr, eller mer. Har ett par par sådana, men främst för springskorna o främst pga dåliga leder. Men har nog alltid betalt skillt för sulan och jobbet, men som Danne säger så skjuter det bak foten, så om du ska värma är det nog en ide att ha sulan där. Om jag lägger mina ”vanliga” i pjäxan får jag trångt i höjdled

Det ska man inte göra med pjäxor, planera ett besök i en kompetent butik i anslutning till där man åker skidor just då - och betala vad det kostar,
Har även fått rådet att köpa pjäxor tidigt på säsongen medan det finns ett rejält påfyllt sortiment i alla storlekar att välja ur.

Tog o fotade de jag hade närmast till hands, de röda är modellen billigare. De har jag haft i pjäxorna. De gula gjorde jag i våras, de är betydligt högre. Tror de låg runt 1600-1700. 2 prövningar.. sen finns de nått ännu mer invecklat där man gjuter form i gips

Bilagor

• 28ACCD3C-1FB4-48A3-8D87-BE7074FC647A.jpeg
    28ACCD3C-1FB4-48A3-8D87-BE7074FC647A.jpeg
    654.3 KB · Besök: 248
  • 0A09193C-7A43-4D81-A1A3-FEE6871F291F.jpeg
    0A09193C-7A43-4D81-A1A3-FEE6871F291F.jpeg
    877.5 KB · Besök: 203
Reagerade också på att det lät lite dyrt. Lät gjuta ett par Sidas (troligtvis den vanligaste av alla modeller) hos Kaiser i Stöten i vintras. 950 kr kostade sula och arbete. På en skidort så gör i stort sett alla butiker med ett normalstort utbud av pjäxor sulor. Jag vill hävda att detta inte är särskilt komplicerat, även om många butiker vill få det till att man måste vara expert. Övrig pjäxtillpassning kan kanske kräva lite mer kunskap/verktyg.

Tack för synpunkterna. Ja, "If it ain't broke don't fix it" så det är inte säkert att vi värmer pjäxorna.
Mina Hawk Ultra är lite hårda och småknöliga men känns helt bra "ur lådan" när jag åker (en vecka hittills).
Om du har Mimic-innerskon till Hawx Ultra, tror jag att det är en rätt stor fördel att värma innerskon aktivt. Mimic-materialet är annorlunda än Ultralon eller liknande. Det är till att börja med mer formbart vid värmning och därefter mer formbeständigt vid användning. Det är den uppfattning jag har fått, men jag har ingen egen erfarenhet (ännu).

Tog o fotade de jag hade närmast till hands, de röda är modellen billigare. De har jag haft i pjäxorna. De gula gjorde jag i våras, de är betydligt högre. Tror de låg runt 1600-1700. 2 prövningar.. sen finns de nått ännu mer invecklat där man gjuter form i gips
Dina röda är såna vi har nu, köpta på XXL för ca 200 kr paret. De kändes så bra ”out of the box” att vi aldrig brytt oss att värma dem.
Kanske handlar detta med gjutna sulor i vårt fall om ”en lösning i jakt på ett problem”.

Dina röda är såna vi har nu, köpta på XXL för ca 200 kr paret. De kändes så bra ”out of the box” att vi aldrig brytt oss att värma dem.
Kanske handlar detta med gjutna sulor i vårt fall om ”en lösning i jakt på ett problem”.
Hade aldrig googlat sulorna, men se de fanns på xxl. Så åt er andra; testade ok av mig o Fredw https://www.xxl.se/boot-doc-alpinei...insula-for-lagt-fotvalv-rod/p/1179712_1_style
Billigare än franrike dessutom. Oklart dock om xxl erbjuder dem via en smörgårdsgrill.
Det är väl med sulor som med annat, man kan alltid öka i pris. Med mina max 20 dagar i året klarar jag mig bra med nått billigare, säkert skulle det öka lite komfort, de ortopediskaegensksperna etc med det dyrare men är det värt det? Det som jag kanske kan anmärka är att om man har smala fötter så e domhär standadsulorna för breda då behöver det filas i kanterna så de inte trycker ut innerskon

Disclaimer: Alla har olika preferenser för hur fast pjäxorna ska sitta. Jag gillar inte känslan av betongblock som racepjäxor.

Jag är snål och nöjer mig med ett par färdiga sulor, har kört med märket Sole senaste åren. Har tidigare haft såna där dyra man gjuter med gips, men tycker inte dom är jättemycket bättre. Sole och liknande är i alla fall många gånger bättre än såna som brukar följa med pjäxorna.
53BD1A1E-704D-4F66-9595-7195905616C3.jpeg

Klart värt att värmeforma innerskorna med lite extra rum för tårna. Om det är ”riktiga” värmeformbara innerskor typ Intuition så blir det riktigt bra. Om man gör det i butik så brukar dom ha nån gummituta man kan ha på tårna medan man när man formar pjäxorna. Jag har bara kört hemma. Eftersom jag gjort det ett par gånger så vet jag precis hur jag vill ha det, brukar använda hushållspapper och göra kuddar jag stoppar mellan tårna och en avklippt socka på tårna. Tejpar också en kudde på sidan av ena foten där jag brukar få ont. Sen en vanlig nylonstrumpa utanpå. Kör jag med skidstrumpor under formandet blir det för stort. Lite meckigt så det kan vara värt att få hjälp i en bra butik (inte en random Sportia på köpcentret om inte nån polare sagt att den och den personalen är bra).

Som skrivits tidigare gäller det att pjäxorna inte redan är för stora, en tumregel om man köper pjäxor med intuition innerskor (Scarpa etc) brukar vara att skalet (pjäxan utan innerskor) ska vara ca 15 mm längre än foten. Och precis som du skrev kan man minska volymen med sulor. Det finns (men svårt att hitta) tunna sulor man kan lägga under den vanliga sulan, ganska praktiskt, är det svinkallt kan man ta ur den sulan och få lite mer rum och bättre värme på bekostnad av mer glapp.

Tillbaka
Topp