Cervinia är en ganska liten by och princip med ski in/out överallt. Centrum är mysigt tycker jag, direkt intill liftarna, men svårt där att hitta vettiga priser utom en del privata lägenheter som ofta ser ut som om de vore inredda 1976.
Utanför centrum i backarna ligger lägenhetskomplex med varierande grad av fulhet (särskilt vid Cielo Alto) både på utsidan och insidan. Endast för den härdade som inte alls bryr sig om yttre miljö. Men utsikten därifrån kan ibland vara magnifik (vyer över Matterhorn, byn och hela skidsystemet typ). Och ski in/ou som sagt. Litet jobbigt kanske att knata upp från byn om man varit där på kvällen.
Sedan finns det några billigare hotell nere vid parkeringen i byns nederkant, typ Breithorn - prisvärt och typ 400 m att knata upp till liftarna och centrum, tyvärr med utsikt över en p-plats. Annars helt ok. Har bott där och var nöjd.
Det går också att bo litet billigare i Valtournenche, med nackdelen att det ligger i liftsystemets utkant. Men det är en fin utkant och en mycket trevlig, litet mer väderskyddad del av liftsystemet.
Mitt grundtips: Farsan fyller bara 60 en gång - lägg på några tusenlappar denna gång så han får ett trevligt boende mitt i byn, nära både liftar och krogar.
PS mycket bra initiativ, hoppas mina barn kommer på ngt liknande, det är snart dags för mig! ;-)