Tips på prisvärt boende Cervinia

Robert89

Aktiv medlem
Halloj! Farsan fick en resa till Cervinia i 60-års present och i jan/feb bär det av. Tänkte höra om någon på forumet har tips på vettigt boende? Hotell, B&B, eller lgh. Har givetvis kollat Airbnb, booking och hotels men uppskattar alltid om någon har erfarenhet av något i området. Gärna prisvärt men nära lift. //Robert

Han fick en resa utan datum och utan boende? Och nu önskar du tips på boende utan att ens kunna precisera ett datum eller hur många bäddar du behöver.

Jag ska tipsa om ett unikt boende jag inte har någon erfarenhet av i en skidort jag inte ännu besökt.
https://www.skilink.se/skidresor/italien/cervinia/hotel-stambecco

Screenshot_20221024-230514_FATMAP.jpg

Boendet ligger alltså precis vid liften i mitten av systemet. Halvpension och liftkort ingår. Problemet är bara att om du missar sista liften upp typ kl 16-17 så får du ta på stighudarna och tura upp +500 fallhöjd till boendet. Men du är garanterad manchestermorgon varje dag. Enligt recensioner så är det lite dåligt isolerat och låter väldigt mycket när det stormar, samt att det är lite tråkigt att "vara inlåst" på berget varje kväll 🤷

Bara boka direkt och hälsa grattis till farsan 😉

Cervinia är en ganska liten by och princip med ski in/out överallt. Centrum är mysigt tycker jag, direkt intill liftarna, men svårt där att hitta vettiga priser utom en del privata lägenheter som ofta ser ut som om de vore inredda 1976.

Utanför centrum i backarna ligger lägenhetskomplex med varierande grad av fulhet (särskilt vid Cielo Alto) både på utsidan och insidan. Endast för den härdade som inte alls bryr sig om yttre miljö. Men utsikten därifrån kan ibland vara magnifik (vyer över Matterhorn, byn och hela skidsystemet typ). Och ski in/ou som sagt. Litet jobbigt kanske att knata upp från byn om man varit där på kvällen.

Sedan finns det några billigare hotell nere vid parkeringen i byns nederkant, typ Breithorn - prisvärt och typ 400 m att knata upp till liftarna och centrum, tyvärr med utsikt över en p-plats. Annars helt ok. Har bott där och var nöjd.

Det går också att bo litet billigare i Valtournenche, med nackdelen att det ligger i liftsystemets utkant. Men det är en fin utkant och en mycket trevlig, litet mer väderskyddad del av liftsystemet.

Mitt grundtips: Farsan fyller bara 60 en gång - lägg på några tusenlappar denna gång så han får ett trevligt boende mitt i byn, nära både liftar och krogar.

PS mycket bra initiativ, hoppas mina barn kommer på ngt liknande, det är snart dags för mig! ;-)

Han fick en resa utan datum och utan boende? Och nu önskar du tips på boende utan att ens kunna precisera ett datum eller hur många bäddar du behöver.

Jag ska tipsa om ett unikt boende jag inte har någon erfarenhet av i en skidort jag inte ännu besökt.

Varför denna spydighet? Hade datum varit en faktor hade jag givetvis talat om det... Hitta ett boende jag inte hört något om kan jag lösa själv, nu frågade jag det beresta folket på Freeride ifall någon bott i Cervinia och vill tipsa om något särskilt boende de bott på, var det en konstig fråga?

Cervinia är en ganska liten by och princip med ski in/out överallt...

Tack för ditt konstruktiva svar. Då vet jag lite mer i vilka områden jag bör leta, hoppas du får en veckas heliskiing i Revelstoke när du fyller 60! 🥳

Varför denna spydighet? Hade datum varit en faktor hade jag givetvis talat om det... Hitta ett boende jag inte hört något om kan jag lösa själv, nu frågade jag det beresta folket på Freeride ifall någon bott i Cervinia och vill tipsa om något särskilt boende de bott på, var det en konstig fråga?
Ja det var lite småspydigt kanske, det kan jag tillstå. Men trots det la jag ner mer tid på mitt svar än du kunde göra med din fråga och jag tipsade även om ett ändå unikt boende.

Du är inte den första som startar sånna här trådar. Oftast brukar det låta något i stil med : "Tja, tänkte åka till X, kan ni spamma mig med boenden, helst liftnära och billiga. Oh justja, alla era finaste offpistrepor, resturanger osv". Och så vägrar de säga hur många de är, det ska helst vara "billigt" men de kan inte säga vad de har för budget osv 🙃

...
Det ligger i Valtournache men de kan tydligen köra upp till Cervinia. Kan också fixa transport till flygplatsen. Tydligen svenskar som äger det. Skall vara bra käk också.

Tack för det tipset! "...bra mat och fri bar..." står det i en recension, låter toppen! :) Transport till flygplatsen låter också bra, en svag punkt här annars om man inte har hyrbil eller egen bil.

Tack för tipsen allesammans!

Efter lite research gick jag på ditt tips @larsrudal, boendet och dess koncept verkar ju helgrymt! Allt från transfer till guidning i backen. Resan bokad och i början av feb blir det till att fira farsgubben med (förhoppningsvis) lite nyfallet puder! Skall försöka komma ihåg att svara min egen tråd efter resan så kan den förhoppningsvis hjälpa andra framöver.

Återkopplar ifall någon har samma funderingar och hittar tråden framöver.

Kan varmt rekommendera Hotell Millefiori som drivs av Micke. https://www.alpineeventmillefiori.com/

Hela upplägget är super där de fixar allt från att man landar i Italien tills man åker hem och konceptet bygger på skönt häng med övriga gäster. Transfer kostar 90 euro t/r vilket kan jämföras med andra tjänster som brukar ta 2-400 euro för samma sträcka.

Upplägget på hotellet är att alla som bor där för stunden skall kunna umgås, eftermiddagarna tillbringas i loungen vid självserveringsbaren och den öppna spisen. Middagen är fantastiskt god och det är så mkt mat att man knappt har aptit till frukosten, som också denna är bra. Att man äter tillsammans med övriga kring två långbord gör det hela ännu trevligare.

Skall jag skriva något som kan förbättras är det att det kan vara lite rörigt och sista touchen saknas lite här och var, boendet är helt enkelt lite för populärt och det märks att de får jobba hårt för att hinna med. Chauffören satte farthållaren på 140 och svor varje gång han fick tokbromsa, vilket händer 2-3 ggr/ sträcka vilket gjorde transfern till det nervösaste under skidresan.. värmen var paj i del av rummet (som i övrigt var jättefint), bastun var trasig och jacuzzin ur funktion några kvällar. Dock är Micke extremt service minded men känslan är att tiden inte alltid räcker till.

Allt som allt måste jag ändå start rekommendera stället och jag kommer garanterat tillbaka för fler besök!

Bilagor

• PXL_20230206_141215953.jpg
    PXL_20230206_141215953.jpg
    742.7 KB · Besök: 188
  • PXL_20230206_141226159.jpg
    PXL_20230206_141226159.jpg
    744.4 KB · Besök: 192
  • PXL_20230206_193643521.jpg
    PXL_20230206_193643521.jpg
    705 KB · Besök: 193
  • PXL_20230209_073249268.jpg
    PXL_20230209_073249268.jpg
    737.9 KB · Besök: 183
Är det någon som har koll på snöläget? Försöker avgöra via webcamsen men det var inte det enklaste

Tillbaka
Topp