DYNASTAR M-FREE 99 VS FISCHER RANGER 85

Sarah.N

Medlem
INPUT NÅGON??

Ska köpa ett par "allround-skidor" pga att det kommer bli mycket hänga i pisten framöver med sonen på nu 2,5 år... Men vill kunna ha möjligheten att ta ta en tur eller liftnära offpist-åk utan att alltid behöva släpa med 2 par skidor/set-ups.
Har inte ork och tid att lusläsa och grotta ner mig som jag gjorde förr...

Just nu står valet mellan ett par begagnade, men väldigt fina Dynastar M-free 99 eller ett par nya Fischer Ranger 85
🎿Dynastaren som säljs för 3000:- har borrhål från en ATK FR 14, man kan få köpa till hudar för 1000:-
🎿Fischern får man till en alpinbindning till, som jag tänker sälja i så fall - skida inkl bindning kostar nu 3500:- (!!)
⛷️Tänkt bindning är Salomon shift 10
Bägge skidorna har fått bra recensioner av vad jag hittat i alla fall - men vore kul om någon möjligtvis själv har jämfört båda :)

Jag är 173 cm, ca 65kg och har idag ett par 4FRNT Hoji med ATK FR 14
Tack å bock på förhand 🙌

Ganska olika skidor har du hittat. Fischer gjorde om hela Ranger serien och 85 finns inte längre. Verkar ha varit lite som en instegsmodell, jag visste inte ens att hade funnits så smal Ranger. M-Free borde vara betydligt mera lekfullare skida än Ranger - mycket mera rocker och taper.

Jag skulle gå för Dynastar.
Provkört 99'an och har själv 108'an

Bra med glädje i skidorna. Ändå upplever jag dem som stabila i hög fart och carvingsvängar. Visst inte som ett metallförstärkt lokomotiv men vem orkar med sådant i längden.
Ser det som 8-timmarsskida.....du har ork kvar på slutet

Fischer 85 har jag inte kört men deras 94 och 102.
Bra skidor det med men inte lika roliga och jag personligen får ingen bra känsla för detta märke även om många andra gillar dem.

Bra med glädje i skidorna. Ändå upplever jag dem som stabila i hög fart och carvingsvängar. Visst inte som ett metallförstärkt lokomotiv men vem orkar med sådant i längden.
Vad har du för längd på 108an?

Ganska olika skidor har du hittat. Fischer gjorde om hela Ranger serien och 85 finns inte längre. Verkar ha varit lite som en instegsmodell, jag visste inte ens att hade funnits så smal Ranger. M-Free borde vara betydligt mera lekfullare skida än Ranger - mycket mera rocker och taper.
Tack för ditt svar
Haha, ja, och det ligger inget annat bakom än att jag hittat just de 2 billigt just nu, och inte har tid och ork att - samtidigt som båda fått OK recensioner.
Inte lust att lägga ut speciellt mkt på de här.

Förklarar varför den säljs så billigt nu då😁
Typiskt nog gick jag in här efter att jag preciis klickat hem Rangern... Tänkte att det är najs med nya oborrade skidor och smidig frakt. Meeeen, nu börjar jag vackla igen efter att ha läst allas inputs 🤪😅

Ser det som 8-timmarsskida.....du har ork kvar på slutet

Fischer 85 har jag inte kört men deras 94 och 102.
Bra skidor det med men inte lika roliga och jag personligen får ingen bra känsla för detta märke även om många andra gillar dem.
Tack för ditt svar :)
Typiskt nog gick jag in här efter att jag preciis klickat hem Rangern... Tänkte att det är najs med nya oborrade skidor och smidig frakt. Meeeen, nu börjar jag vackla igen efter att ha läst era inputs 🤪😅
Och håller med om Fischer, trots att jag faktiskt aldrig kört märket - men det "känns inte rätt" på nåt sätt 😁, mer ett rent pistmärke...
Får se om jag kan stoppa ordern 😂

Tillbaka
Topp