Pjäxor med techfattning och mos i skaftet(pjäxorna är köpta nu) Efterlyser tips om skidor.

Pjäxor med techfattning och mos i skaftet(pjäxorna är köpta nu) Efterlyser tips om skidor.
Dels bytte jag till i år för att de tar slut efter typ tre år så det behövdes.
Ingången till pjäxan har varit att den ska funka som en "one quiver" tillsammans med en 90-100mm friåkningsskida med tour/hybrid bindning typ Shift, men också med en styvare/smalare pist/puckel skida (alltså mina dam FIS GS skidor utan platta)
Den ska ha tec och ett bra gåläge med så stor ROM som det går.
Sen behöver man vara med på att jag är lång och har stora fötter, vilket kan ställa lite speciella krav på pjäxorna
Relativt smal fot så jag vill ha en slimmad sko.
Den ska också ha tillräckligt bra prestanda i form av flex och vridstyvhet.

Det jag hade var en Lupo 130c men en extra ID Max innersko (alltså den som sitter i HD Pro), biffar till skon lite lagom men adderar lite vikt, egna moddade bootboards i kork, för dämpning och isolering, extra spoiler i bakkappan eftersom de är så förbannat raka i skaftet, sen boosterstrap och extra alpina yttersulor för att de ska passa GS skidorna.
Den har varit ok att åka i, bra att gå med när man tagit bort plösen, men lite meckigt att hålla på med. Passformen helt ok men det här med tredelat blir liksom inte lika bra som en överlapps pjäxa så när det nu var dags att byta så tittade jag på alternativ.
Tittade på Cochise Light 130 DYN och insåg att den är klart lättare, 1550 mot 1765/1920, har en bättre innersko, en läst som sannolikt passar bättre och överlapp istället för tredelat, lite sämre ROM, 50 mot Lupons 67 (utan tunga).

Passformen är klart bättre, jag har faktiskt inte moddat skalet något på Tecnican, Dalbellon trycktes lite för 6:e tån på vänster fot.
Ska satte dit en extra spoiler i skaftet och skruvade dit boostern sen har den gått som tåget.
Jag kommer bygga ny bootboard i kork till nästa år och då justera lite vinkel eftersom skalet saknar canting och komplettera med ytterligare en innersko för att de ska hålla lite längre.
Skon har presterat långt över förväntan och som jag sagt tidigare, det enda som den inte fått köra är SL och GS bana, då har andra pjäxor fåt åka på istället (jag har inte någon annan yttersula än den Grio Walk som sitter på som standard och då passar den inte på mina tävlingskidor)
Den har ett mer jämt flex och är enkalre att få till en bra stance med än Lupon, presterar bättre både i och utanför och tycker den funkat fint på tur
De har fått tura 5-10ggr, inga skav, inget meck
Jag passar på att tacka för en utförlig jämförelse mellan dessa pjäxtyper!😊👍🏻
Då jag känner igen mig i beskrivningen om dig själv som åkare, så fortsätter jag att leta pjäxor utan Lupo i listan.

Dels bytte jag till i år för att de tar slut efter typ tre år så det behövdes.
Ingången till pjäxan har varit att den ska funka som en "one quiver" tillsammans med en 90-100mm friåkningsskida med tour/hybrid bindning typ Shift, men också med en styvare/smalare pist/puckel skida (alltså mina dam FIS GS skidor utan platta)
Den ska ha tec och ett bra gåläge med så stor ROM som det går.
Sen behöver man vara med på att jag är lång och har stora fötter, vilket kan ställa lite speciella krav på pjäxorna
Relativt smal fot så jag vill ha en slimmad sko.
Den ska också ha tillräckligt bra prestanda i form av flex och vridstyvhet.

Det jag hade var en Lupo 130c men en extra ID Max innersko (alltså den som sitter i HD Pro), biffar till skon lite lagom men adderar lite vikt, egna moddade bootboards i kork, för dämpning och isolering, extra spoiler i bakkappan eftersom de är så förbannat raka i skaftet, sen boosterstrap och extra alpina yttersulor för att de ska passa GS skidorna.
Den har varit ok att åka i, bra att gå med när man tagit bort plösen, men lite meckigt att hålla på med. Passformen helt ok men det här med tredelat blir liksom inte lika bra som en överlapps pjäxa så när det nu var dags att byta så tittade jag på alternativ.
Tittade på Cochise Light 130 DYN och insåg att den är klart lättare, 1550 mot 1765/1920, har en bättre innersko, en läst som sannolikt passar bättre och överlapp istället för tredelat, lite sämre ROM, 50 mot Lupons 67 (utan tunga).

Passformen är klart bättre, jag har faktiskt inte moddat skalet något på Tecnican, Dalbellon trycktes lite för 6:e tån på vänster fot.
Ska satte dit en extra spoiler i skaftet och skruvade dit boostern sen har den gått som tåget.
Jag kommer bygga ny bootboard i kork till nästa år och då justera lite vinkel eftersom skalet saknar canting och komplettera med ytterligare en innersko för att de ska hålla lite längre.
Skon har presterat långt över förväntan och som jag sagt tidigare, det enda som den inte fått köra är SL och GS bana, då har andra pjäxor fåt åka på istället (jag har inte någon annan yttersula än den Grio Walk som sitter på som standard och då passar den inte på mina tävlingskidor)
Den har ett mer jämt flex och är enkalre att få till en bra stance med än Lupon, presterar bättre både i och utanför och tycker den funkat fint på tur
De har fått tura 5-10ggr, inga skav, inget meck
Tack för utförlig beskrivning, körde nya Cochise ett par veckor i vintras men tyckte att de glappade i åkläget. Vet inte om jag hade för höga förväntningar på pjäxor med gåläge (tyckte att mina gamla Cochise glappade också) eller om just mina pjäxor var måndagsexemplar.

Tack för utförlig beskrivning, körde nya Cochise ett par veckor i vintras men tyckte att de glappade i åkläget. Vet inte om jag hade för höga förväntningar på pjäxor med gåläge (tyckte att mina gamla Cochise glappade också) eller om just mina pjäxor var måndagsexemplar.
Oj!🤔 Pratade du med ÅF om det?

Jag har inte något glapp i mina men vet att det varit stök med tidigare års versioner av dem, flickvännen har en tidigare version med den har klarat sig utan glapp men hon klagar på hållbarheten på innerskorna där sömmarna börjar ge sig efter typ 6 säsonger :)

Ja, reklamerade och fick återbetalning, men inte fått info kring eventuella felet
Som vanligt när man är lite tech-nördig så skulle man ju vilja veta mer om felet
En av anledningarna till valen av Lupo, och nu Cochisen är ju enkelheten och antalet rörliga delar i gå-mekanismen.

Och sen fick man syn på dessa!🤔 Någon som åker i sådana?

Det var shoppingdag idag och inte imorgon som jag tidigare skrev.
Det blev ett par nya Lange XT3 140. K2:an är en maffig pjäxa men känns mer som en soffa när Langen känns som en Recaro-stol.
Hoppar man mycket så är nog K2:an bekvämare med sin tjockare liner, men Langen har betydligt bättre känsla mot backen. De är lika tuffa i skalet, även fast Langen har lite smäckrare design.
Dessa är mina tankar innan jag har åkt med dem.

Det var shoppingdag idag och inte imorgon som jag tidigare skrev.
Det blev ett par nya Lange XT3 140. K2:an är en maffig pjäxa men känns mer som en soffa när Langen känns som en Recaro-stol.
Hoppar man mycket så är nog K2:an bekvämare med sin tjockare liner, men Langen har betydligt bättre känsla mot backen. De är lika tuffa i skalet, även fast Langen har lite smäckrare design.
Dessa är mina tankar innan jag har åkt med dem.
Hur var volymen runt ankeln och smalbenet om du jämför de två?

Nu, efter lite åkning med dessa XT3 140, kan jag säga att de är vad man köper, men absolut inte några racepjäxor. Så ska man ha bägge funktioner så köper man ett av varje par. ☝️🧐

Nu är jag i Lyngen och provar pjäxorna som levererar mycket bra än så länge dvs. snön är mjuk. Nu skulle jag behöva få lite tips om semilätta / -dämpade skid/bindningskombinationer. Shift, PT eller Cast vill jag välja mellan bindningarna. Stampar med Extrem Fusion 105 Reload på 193cm och Duke EPF. Jag skulle nog kunna gå ned i längden för uppåtmarschens skull. Jag är 178cm och 95-100kg utan ett snöre runt min kropp.

Nu är jag i Lyngen och provar pjäxorna som levererar mycket bra än så länge dvs. snön är mjuk. Nu skulle jag behöva få lite tips om semilätta / -dämpade skid/bindningskombinationer. Shift, PT eller Cast vill jag välja mellan bindningarna. Stampar med Extrem Fusion 105 Reload på 193cm och Duke EPF. Jag skulle nog kunna gå ned i längden för uppåtmarschens skull. Jag är 178cm och 95-100kg utan ett snöre runt min kropp.
Om man vill ha hardkore så är det ju Cast som gäller
Men jag tycker att i de flesta fall så räcker Shift, jag har inte haft några issues med dem som inte varit självförvållat.
Jag åker på QST 99 (188) och Shift 13, 94kg/193cm
Sonen åker Line Sick Day 94 (189) och Cast/P18, 85kg/188cm
Nu är ju han puckelåkare och kanske åker lite hårdare än sin far
PT tycker jag inte bidrar med något :)

PT är smidigare att handskas med än Cast. Både pt och fast är rejält mycket kraftigare än shift. Om det är en bindning för åkning som involverar lite större luftfärder du söker finns två alternativ

Jag vill få fram några skidor som jag kommer att bestycka med någon av dessa bindningar.

Jag vill få fram några skidor som jag kommer att bestycka med någon av dessa bindningar.
Om vi pratar "lättare" skidor i friåkningskategorin är faction prime 3/4 svårslagen i min bok. Tyvärr tillverkas de inte längre men Patrik som designade dem gör ju numera egna skidor - Norse.

Att få till en lätt skida som är väldämpad är vare sig lätt eller billigt. Med tanke på bindningar och pjäxor verkar inte vikten vara av större betydelse så helt ärligt hade jag i ditt fall nog snarare tagit en skida jag vill åka på. Med det sagt så finns det en del strax under 2kg som är ganska bra nu för tiden.

Om du fick välja en skida som du tycker har varit bäst i känslan, framför allt mot underlaget, vilken hade du valt?

Om vi pratar "lättare" skidor i friåkningskategorin är faction prime 3/4 svårslagen i min bok. Tyvärr tillverkas de inte längre men Patrik som designade dem gör ju numera egna skidor - Norse.

Att få till en lätt skida som är väldämpad är vare sig lätt eller billigt. Med tanke på bindningar och pjäxor verkar inte vikten vara av större betydelse så helt ärligt hade jag i ditt fall nog snarare tagit en skida jag vill åka på. Med det sagt så finns det en del strax under 2kg som är ganska bra nu för tiden.

Om du fick välja en skida som du tycker har varit bäst i känslan, framför allt mot underlaget, vilken hade du valt?
Ja, mitt mål är att hitta någon skida strax under 2kg/styck. Jag hade en uppsättning med Extrem 2:nd Opinion med Shift, som jag tyckte var för klapprig för utförsåkning när det var hårdpackat underlag. Nu har jag dock förstått att det är svårt att hitta en skida som är både lätt och väldämpad samtidigt, så jag ger lite mer utrymme för turegenskaper för mina nästa skidor.

Begränsat med längder kvar, men kika på dessa från ON3P kika på 102:orna också så finns det andra längder om de inte blir för smala vill säga...

Eller kanske ett par V-Werks Katana vore nåt?

Senast ändrad:
Nu är jag i Lyngen och provar pjäxorna som levererar mycket bra än så länge dvs. snön är mjuk. Nu skulle jag behöva få lite tips om semilätta / -dämpade skid/bindningskombinationer. Shift, PT eller Cast vill jag välja mellan bindningarna. Stampar med Extrem Fusion 105 Reload på 193cm och Duke EPF.
Om du byter från Duke EPF till valfri av de angivna hybridbindningarna, kommer det att kännas fjäderlätt i jämförelse. 😁
Skidor vågar jag mig inte på att tipsa om några - speciellt som jag vet att herr Nieminen gillar bastanta pjäser som bjuder tillbaka. Det är en utmaning att få in den känslan i en lättare skida.

Skidor vågar jag mig inte på att tipsa om några - speciellt som jag vet att herr Nieminen gillar bastanta pjäser som bjuder tillbaka. Det är en utmaning att få in den känslan i en lättare skida.
Bara för det gör jag ett försök ändå:
- Stöckli Stormrider
- Stöckli Edge
- Line Blade Optic
- Völkl V-Werks Mantra
- Möjligtvis Völkl Blaze 106
...och ett långskott - Blizzard Zero G 95/105. De lär vara ovanligt stabila för den vikten.
Varför inte Fritschi Tecton som bindning? Väl så bra som Shift i nästan alla avseenden, om det ska vara en ren tur-setup.

Bara för det gör jag ett försök ändå:
- Stöckli Stormrider
- Stöckli Edge
- Line Blade Optic
- Völkl V-Werks Mantra
- Möjligtvis Völkl Blaze 106
...och ett långskott - Blizzard Zero G 95/105. De lär vara ovanligt stabila för den vikten.
Varför inte Fritschi Tecton som bindning? Väl så bra som Shift i nästan alla avseenden, om det ska vara en ren tur-setup.
Utesluter inte Tecton 13, jag måste bara bearbeta min hjärna för tådelen på dem. Jag försöker också få till det här med viktbalansen när det gäller olika skid-/bindning-/pjäxkombinationer.

Senast ändrad:
Utesluter inte Tecton 13, jag måste bara bearbeta min hjärna för tådelen på dem.
Fritschi Tecton och Vipec är de enda tech-bindningarna med lateral utlösning och elasticitet i tådelen (om vi bortser från Skitrab TR2, som bara ett fåtal pjäxor är kompatibla med). Det är stor skillnad på dem och alla andra tech-bindningar. Och trots känslan av plastighet, är hållbarheten minst lika bra som för Shift.

Vad tror ni om dessa på 186cm med Tecton 13? https://www.dynastar.com/no/product/mpro-99
Eller de här? Har hittat dem på 178cm för bra pris. Men är lite nojig om korta längden på lätta skidor.

Senast ändrad:
Ett varningens finger för tecton13, häl höjarna verkar va lite mja kvalité. En kompis köpte dem och den högsta flippar upp och ned av sig själv.

Oklart om det är ett måndagsexemplar där det saknas nån fjäderspänning eller om det är en designmiss.

Mina tecton12 däremot har väldigt distinkta hälhöjare.

Nu har jag löst detta åt oss allihopa. Det blev ett par BC Navis Freebird med Tecton 13. Då kommer jag ned med 2kg:ish i vikt per fossing jämfört med det jag kutar med idag. 😅
Men 102 i midjan?
Det kommer ju ta halva lundsrappet innan du är uppe på kant med dem :)
Grattis

1000024547.jpg
Eftersom mina BC är kvar i Frankrike hos Alpinstore.com pga. bråk om felmonterade bindningar, så satte jag ihop ett paket med Atomic Backland 102 24/25 för att prova denna sport. Jag håller på med rehabilitering av mitt ben fortfarande efter jag bröt det i bitar i februari så vi får se hur denna säsong börjar förhoppningsvis om ett par veckor i Trysil.

Senast ändrad:
Nu var detta kittet provåkt första gången och ny ihopsatta benet fick bekänna färg. Jag tycker att det är smått pinsamt att inte få till å klicka i tådelen innan tio-tolv försök.🤣😂😅

Tecton kan kräva lite övning. ;) Tyckte mina gamla Dynafit Radical var mycket enklare att klicka i. Även lättare med mina förra pjäxor i Tecton…

Tecton kan kräva lite övning. ;) Tyckte mina gamla Dynafit Radical var mycket enklare att klicka i. Även lättare med mina förra pjäxor i Tecton…
Ja, jag vill inte minnas att Shiften var så här, men då hann jag inte använda pinnfunktionen så mycket innan de såldes bort.
Tur att det är bara danskar här än så länge.🥵

Jag fick köpa ett par rehablagg tills jag kan återgå till min ordinarie quiver. Atomic kändes ganska klappriga och för breda vid piståkning och jag fick tag i dessa Elan Ripstick 86 på REA i min kroppslängd för 2,5k med demobindningar som provåktes idag.
De visade sig å vara helt perfekta för rehabiliteringsåkning för mitt ben. Kan rekommendera denna skidkategorin för de som är vana å åka tunga, långa och styva skidor, vid rehab av ben-/knäskador. Väldig lätta å hålla i rätt kurs och hämta tillbaka tappade åklinjer av enstaka skidor. Jag vet inte hur jag ska förklara detta. Men jag njöt av föret idag iallafall. ❤️⛷️❄️🌞🏔
1000025370.jpg

Senast ändrad:
Tröttnat på flexet på mina Hawx Ultra XTD 120, den äldre lättare modellen. Upplever flexet som väldigt icke-dämpat. Någon som har erfarenhet om det duger att hitta en tyngre PU-pjäxa med gåläge eller bör man skippa pjux m gåläge för att få ett mer dynamiskt och dämpat flex?

Tröttnat på flexet på mina Hawx Ultra XTD 120, den äldre lättare modellen. Upplever flexet som väldigt icke-dämpat. Någon som har erfarenhet om det duger att hitta en tyngre PU-pjäxa med gåläge eller bör man skippa pjux m gåläge för att få ett mer dynamiskt och dämpat flex?
Jag åkte ultra xtd förut. Mina nuvarande shift alpha boa har trevligare flex men mina raptor har ännu trevligare flex (och tightare passform). Det beror på hur kräsen du är. Gåläget sabbar nog mer i stabilitet än man tror.

Har Atomic Hawx Ultra XTD 130 BOA GW (längsta namnet på en pjäxa någonsin?). Ska som jag förstår det vara ny plast (PU) jämfört med den äldre versionen. Tycker dock att pjäxan är för mjuk vid hårdare körning trots 130 flex. Jag satte därför på Booster-straps (world-cup, styvaste varianten). Tycker att det blev bättre och flexet mer följsamt, men kan fortfarande önska ännu mer kräm i skaftet ibland. Har inte testat den tidigare versionen, men gissar att den nya har trevligare flex pga bättre plast.

Jag vill dock försöka hålla mig till ett par pjäxor då det är bökigt/skrymmande att ha två par när man t.ex. flyger ner till Alperna. Jag har också, i vart fall än så länge, varit lite för snål för att köpa nya rena pistpjäxor att ha när man åker i fjällen.

Fischer har väl ett par nya pjäxor med tech, fast utan gåläge. Kan kanske vara något om man ändå inte tänkt gå längre turer allt för ofta.

Inte helt säker på om jag behöver styvare flex, men kanske blir mer dämpade då? Håller med dig @SoulRider mindre sugen på att släpa på fler par så måste bli något som funkar till pist och op med kortare turer i alperna, kan behålla mina befintliga för rena tur-resor.

Tillbaka
Topp