Storlek på barnpjäxor?

Pillard

Aktiv medlem
Storlek på barnpjäxor?
Jag försöker utreda dotterns pjäxstorlek. Vad jag kan se så är skalet ganska rymligt men innerskon är alldeles för liten. På undersidan av skalet står 180-195. Inne i skalet hittar jag 195 på ett ställe (se bild) och på innerskon hittar jag 185 på två olika ställen (se andra bilderna). Kan det vara så att det är samma skal för storlekarna 18-19.5? Hennes fot är 18,5cm lång idag samtidigt som hon har skor som är storlek 32 tom. Vad fasen ska hon ha för storlek idag? Hon/vi vill ha samma modell som innan och den finns inte i butik lokalt utan måste beställas.
IMG_1718.jpg
IMG_1720.jpg
IMG_1721.jpg

Storlek på barnpjäxor?
Jag försöker utreda dotterns pjäxstorlek. Vad jag kan se så är skalet ganska rymligt men innerskon är alldeles för liten. På undersidan av skalet står 180-195. Inne i skalet hittar jag 195 på ett ställe (se bild) och på innerskon hittar jag 185 på två olika ställen (se andra bilderna). Kan det vara så att det är samma skal för storlekarna 18-19.5? Hennes fot är 18,5cm lång idag samtidigt som hon har skor som är storlek 32 tom. Vad fasen ska hon ha för storlek idag? Hon/vi vill ha samma modell som innan och den finns inte i butik lokalt utan måste beställas.
Jag kör plus 0,5-1cm mot fotens längd. Så om du har mätt foten rätt så skulle jag köpa en pjäxa som är 19,5 cm lång i innerskon. På mina barn verkar det inte som att det spelar jättestor roll om de har 1 cm att vifta med framför tån. 😊

Storlek på barnpjäxor?
Det låter ju rimligt. Om jag tar storlek 19,5, innebär det då att innerskons längd är 19,5 eller var mäts detta?

Storlek på barnpjäxor?
Det låter ju rimligt. Om jag tar storlek 19,5, innebär det då att innerskons längd är 19,5 eller var mäts detta?
Jag skulle säga att det är så på de vi har. Men ofta är det ju ett spann på 1 cm. Vilket är lite förvirrande. 🤷‍♂️ Jag skulle nog gå på en 19-20 eller kanske till och med 19,5-20,5 om det är enda alternativet.

Storlek på barnpjäxor?
Sparkar liv i den här gamla tråden igen. Ungens fötter växer och nu är det dags igen. Hennes nuvarande skal anger. 205-215. Innerskon säger dock 205. Är det meningen att jag ska byta innersko och behålla skalen eller är då så att fabriken bara producerar samma intervall och sen säljs de med respektive storlek på innersko? Foten nu är 21cm så skalet borde ju funka fortfarande

Storlek på barnpjäxor?
Teoretiskt borde man väl kunna byta innerskon men har aldrig sett det. Har du mätt innerskon så den är 205? Iofs om foten är 210 tycker jag nästan de pjäxorna borde fungera ännu om inte foten spurtväxer hårt nu.

Storlek på barnpjäxor?
Teoretiskt borde man väl kunna byta innerskon men har aldrig sett det. Har du mätt innerskon så den är 205? Iofs om foten är 210 tycker jag nästan de pjäxorna borde fungera ännu om inte foten spurtväxer hårt nu.
De klämmer så hon tycker att det gör ont. Tar jag ur innerskon har hon ca 1cm marginal. Men det blir väl till att köpa nya. Frågan är bara hur stort man ska gå?

Storlek på barnpjäxor?
Frågan är bara hur stort man ska gå?

Vi har tre ungar och vi har gått igenom alla storlekar, alla barn har vuxit i nästa storlek. Har aldrig hoppat över en storlek för att ”växa” i. Sedan är det med barns fötter som med vuxnas - de passar inte alltid i en modell även om storleken är riktig. Vi har köpt samma modell av pjäxa men en storlek större hela tiden när föregående blivit för liten. Det har passat oss hittills.

Storlek på barnpjäxor?
Vi har tre ungar och vi har gått igenom alla storlekar, alla barn har vuxit i nästa storlek. Har aldrig hoppat över en storlek för att ”växa” i. Sedan är det med barns fötter som med vuxnas - de passar inte alltid i en modell även om storleken är riktig. Vi har köpt samma modell av pjäxa men en storlek större hela tiden när föregående blivit för liten. Det har passat oss hittills.
Det hade jag gärna gjort men tyvärr lyckas jag inte hitta samma modell

Storlek på barnpjäxor?
Det hade jag gärna gjort men tyvärr lyckas jag inte hitta samma modell
Kan rekommendera att snabbare än kvickt gå över till Langes blå RSj-pjäxor (eller Rossignols motsvarande vita Hero, samma pjäxa). Dessa kan man hitta i FB-gruppen "Alpin Racing Köp/Sälj". Köp på dig kommande storlek så att du alltid har nästa storlek liggandes. Väldigt praktiskt om man har plats och ork...

Storlek på barnpjäxor?
Kan rekommendera att snabbare än kvickt gå över till Langes blå RSj-pjäxor (eller Rossignols motsvarande vita Hero, samma pjäxa). Dessa kan man hitta i FB-gruppen "Alpin Racing Köp/Sälj". Köp på dig kommande storlek så att du alltid har nästa storlek liggandes. Väldigt praktiskt om man har plats och ork...
Ja jag blev erbjuden en sån i en lokal köp och säljgrupp. Jag misstänkte dock att racepjäxa med 70-flex är lite overkill för en 26 kilos 8-åring som tom förra vintern åkte i Nordica pcarve2…

Storlek på barnpjäxor?
Ja jag blev erbjuden en sån i en lokal köp och säljgrupp. Jag misstänkte dock att racepjäxa med 70-flex är lite overkill för en 26 kilos 8-åring som tom förra vintern åkte i Nordica pcarve2…
Ja, det gäller att hitta en pjäxa som passar barnet, både åkmässigt och storleksmässigt. Just en pjäxa med 70 flex är troligtvis alledelses för styvt, men antagligen åker ditt barn inte med fullt plöstryck, så styvheten är nog inte det mest avgörande. Men de mindre Lange-pjäxorna har tre spännen och en mjukare flex, typ 50. Sedan kan man stega sig uppåt, tror jag har 50, 60, 65, 70 och nu 90 på barnens pjäxor.

Storlek på barnpjäxor?
Sparkar liv i den här gamla tråden igen. Ungens fötter växer och nu är det dags igen. Hennes nuvarande skal anger. 205-215. Innerskon säger dock 205. Är det meningen att jag ska byta innersko och behålla skalen eller är då så att fabriken bara producerar samma intervall och sen säljs de med respektive storlek på innersko? Foten nu är 21cm så skalet borde ju funka fortfarande
Hej! Jag hade ett liknande problem.
Ena tjejen hade 19.3, 19,2cm fötter (noga mätt med fotmätare), andra har 21,4, 21,5cm. Jag körde på 225mm pjäxa på den yngsta och 225mm på den äldsta. De ska ha en lite tjockare socka i samt att jag även mätta i de nya pjäxorna och de var mycket exakta i måttet (205mm och 225 vilket var Rossignol Hero J3 och Hero J4. Tyckte det var svårt jag med men kan inte heller mäta bättre då jag har mätsticka för innermått och även fotmätare.

Storlek på barnpjäxor?
Min lilltjej har likadant på sina pjäxor, men det är nån form av flänsar fram i skalet som begränsar storleken så jag tror inte det skulle gå att klämma i en större innersko (Lange Starlet 50, samma som RSJ 50 fast rosa). Nästa storlek är identiska på utsidan men saknar flänsarna och har en större innersko.

Går det ens att köpa nya innerskor för mindre pengar än ett par nya pjäxor när det gäller barn?

Storlek på barnpjäxor?
Tydligen slutar foteländena inte att växa heller. Förra året åkte hon i ett par jr-racepjäxor från Lange i stl 22.5. Nu när vi provar förra årets klagar hon på att stortån tar i, mest på ovansidan dock. När jag mäter fötterna är de mellan strax under 215mm och lite mer än 215mm. Vi passade då på att testa hennes mammas gamla jr-race, också från Lange, i stl 23.5 men även de tar tydligen stortån i fram på. Jag har själv aldrig lyckats bli vän med Lange pga breda fötter och även dottern har börjat bli tvungen att leta alternativ för tex konståkningsskridskor pga breda fötter. Så vad ska man leta efter nu inför säsongen? Ev är första lägret i dec så det är dags att lösa det snart och med enormt växande fötter vill vi inte köpa nytt. Eventuellt går det att göra något åt tåboxen bara. Det är ju inte helt rimligt att en 218isch-mm fot ska ta i med stortån i en pjäxa som är 235? mm (jag vet inte om skalen går på halv- eller helstorlek i de där modellerna. På de mindre står det stansat 225 på klacken dock så jag antar att det betyder att skalet är 225 och sen innerskon varierar)

Så finns det någon modd vi kan göra själva hemma eller nån särskild modell eller märke som har potential att lösa problemet?

Tillbaka
Topp