[Artikel] Vad kostar det att åka skidor i Sverige?

Japp, det där var nog ingen riktigt fråga, kanske inte rikigt tydligt från min sida 😜. För min del är det stuga som gäller. Då kan jag välja om det är långkallingar eller mjukisbyxorna, beroende om man är duschat eller om man ska ut till kvällsåkning... det är därför jag tycker självhushåll är så mycket mer semester än halvpension, men smaken är nog olika där också!
Bra val det där med stugan!(y)
Jag föredrar att känna doften av maten, och inte ”doften” av mina bordsgrannar i restaurangen.;)

Japp, det där var nog ingen riktigt fråga, kanske inte rikigt tydligt från min sida 😜. För min del är det stuga som gäller. Då kan jag välja om det är långkallingar eller mjukisbyxorna, beroende om man är duschat eller om man ska ut till kvällsåkning... det är därför jag tycker självhushåll är så mycket mer semester än halvpension, men smaken är nog olika där också!
Helt klart olika smak, och det är helt ok. Ska se om jag förstått det rätt. För att du skall kunna sitta i långrören hela kvällen, är det alltså värt att handla maten, tillaga maten, diska disken ..och kanske till och med få bädda sängarna? 🤔😉

Senast ändrad:
131022230_3745534615510165_1146176051767296435_n-1000x667.jpeg

Vad kostar ett dags- eller veckokort i Sveriges bästa skidorter denna säsong? Vi har listan på vad skipass och keycard kostar i svenska fjällen.

Läs hela artikeln:
Det är få tillfällen man kan nyttja Åres hela system och då blir beräkningen lite annorlunda.

Nu har vi uppdaterat med årets siffror (y)
560 bagare för en dag i lilla Kappruet kändes magstarkt, så jag blev tvungen att kolla upp. 420 kostar det för ett dagkort för anläggningen, och 560 är för hela Fjällpasset inkl övriga anläggningar i Funäsfjällen.

560 bagare för en dag i lilla Kappruet kändes magstarkt, så jag blev tvungen att kolla upp. 420 kostar det för ett dagkort för anläggningen, och 560 är för hela Fjällpasset inkl övriga anläggningar i Funäsfjällen.
Min miss nu är det uppdaterat. Såg inte att Kappruet var den anläggning som gick att köpa utan fjällpasset.

Skistar upphör aldrig att förvåna. Ett liftkort 6 dagar i Åre kostar lika mycket som liftkortet kostar i Cervinia vecka 9. Det är förvisso exklusive Zermatt men jag vågar påstå att Cervinia/Valtournanche smäller något högre än Åre där en stor portion av åkningen ändå aldrig är tillgänglig under sportlovet. Än mer absurt blir priset i Vemdalen - knappt 3200 kronor för 6 dagar!! För drygt 3000 kronor får du 160 km pist och drygt 1000 meters fallhöjd i Spaniens största och bästa skidort Baqueira.

Skistar upphör aldrig att förvåna. Ett liftkort 6 dagar i Åre kostar lika mycket som liftkortet kostar i Cervinia vecka 9. Det är förvisso exklusive Zermatt men jag vågar påstå att Cervinia/Valtournanche smäller något högre än Åre där en stor portion av åkningen ändå aldrig är tillgänglig under sportlovet. Än mer absurt blir priset i Vemdalen - knappt 3200 kronor för 6 dagar!! För drygt 3000 kronor får du 160 km pist och drygt 1000 meters fallhöjd i Spaniens största och bästa skidort Baqueira.
Om man ska basera priset på längd på backar, antar liftar och fallhöjd så tror jag det är många svenska anläggningar som inte skulle komma så bra ut.

Om man ska basera priset på längd på backar, antar liftar och fallhöjd så tror jag det är många svenska anläggningar som inte skulle komma så bra ut.
Självklart är det så men jag tycker listan pekar på att det är just en huvudaktör som går i bräschen för att ta ut överpriser av svenska skidåkare och barnfamiljer. Pengar som sedan generöst strösslas ut till aktieägarna. Jag har själv haft aktier i Skistar en gång i tiden och det var aldrig några snålutdelningar där. Istället för att jämföra med alperna/pyreneerna så kan vi titta på just listan över svenska skidorter. Om vi tar Vemdalen som exempel så kan man först fråga sig hur många av barnfamiljerna som semestrar en vecka i Björnrike tar bil eller buss till Skalet eller Klövsjö. Det rimliga vore ju att kunna välja ett billigare liftkort för enbart Björnrike med 14 km pist och 440 m fallhöjd. Men nej, du får slanta upp 3200 kronor. Att jämföra med Bydalen (1975kr/25km pist/420 m fh) eller Lofsdalen (2095kr/27km pist/492 m fh). Näst dyrast är samlingspasset för Funäsfjällen med 5 anläggningar men det passet hamnar ändå nästan 400 kr under Vemdalen/Skistar. För kullarna i Sälen är priset ännu högre. Och då ingår inte anläggningen med bästa skidåkningen - Stöten.

Självklart är det så men jag tycker listan pekar på att det är just en huvudaktör som går i bräschen för att ta ut överpriser av svenska skidåkare och barnfamiljer. Pengar som sedan generöst strösslas ut till aktieägarna. Jag har själv haft aktier i Skistar en gång i tiden och det var aldrig några snålutdelningar där. Istället för att jämföra med alperna/pyreneerna så kan vi titta på just listan över svenska skidorter. Om vi tar Vemdalen som exempel så kan man först fråga sig hur många av barnfamiljerna som semestrar en vecka i Björnrike tar bil eller buss till Skalet eller Klövsjö. Det rimliga vore ju att kunna välja ett billigare liftkort för enbart Björnrike med 14 km pist och 440 m fallhöjd. Men nej, du får slanta upp 3200 kronor. Att jämföra med Bydalen (1975kr/25km pist/420 m fh) eller Lofsdalen (2095kr/27km pist/492 m fh). Näst dyrast är samlingspasset för Funäsfjällen med 5 anläggningar men det passet hamnar ändå nästan 400 kr under Vemdalen/Skistar. För kullarna i Sälen är priset ännu högre. Och då ingår inte anläggningen med bästa skidåkningen - Stöten.
Skistar driver business och inte social verksamhet, så länge inte besökarantalet sjunker så kommer de att fortsätta höja.
Sen håller jag med dig när det gäller ”value for money”, men för barnfamiljer som bor i Mellansverige så blir det enklare och billigare än att dra till Alperna och närmare än till Norge.
När det gäller skåningar och västsvenskar så begriper jag inte varför de kör upp till svenska fjällen, men de kanske inte är så pålästa på andra alternativ?

Nu försvarar jag inte skistar men du måste jämföra samma sak. Det stämmer att Lofsdalen tar 2095kr för 6 dagar men det är utan längdskidåkning, du får lägga till 550kr för en vecka för det. Skistar kör numera dynamiska priser och de går upp ju närmare man kommer datumet och nu är det så nära sportloven så priserna har väl redan gått upp. Kollar man t ex Vemdalen påskveckan så kostar det just nu 2892kr för bara alpint 6-8 dagar mot Lofsdalen 2095kr för 6 dagar och 8 dagar kostar 2420kr. Fortfarande dyrt men inte lika stor skillnad.

Tyvärr har dynamiska liftkortpriser även börjat bli vanligt i alperna, där jag sett det marknadsföras som något positivt. De flesta av oss ser det nog snarare som ett sätt för liftägarna att maximera intäkterna, även om man i teorin kan tänka sig nån sorts "rea på liftkort" vid dålig efterfrågan. Troligen något vi får vänja oss vid.

Nu försvarar jag inte skistar men du måste jämföra samma sak. Det stämmer att Lofsdalen tar 2095kr för 6 dagar men det är utan längdskidåkning, du får lägga till 550kr för en vecka för det. Skistar kör numera dynamiska priser och de går upp ju närmare man kommer datumet och nu är det så nära sportloven så priserna har väl redan gått upp. Kollar man t ex Vemdalen påskveckan så kostar det just nu 2892kr för bara alpint 6-8 dagar mot Lofsdalen 2095kr för 6 dagar och 8 dagar kostar 2420kr. Fortfarande dyrt men inte lika stor skillnad.
Men då vill man ju kunna välja bort längdåkningen och få ett billigare pass i en Skistaranläggning - går det (har inte kollat)? Samma sak som med exemplet Vemdalen, om jag bara vill/kan åka i Björnrike så vill jag inte betala för anläggningar jag inte nyttjar. Hur man än vänder och vrider på saken så står Skistar enligt mitt tycke ut negativt som aktör.

Men då vill man ju kunna välja bort längdåkningen och få ett billigare pass i en Skistaranläggning - går det (har inte kollat)? Samma sak som med exemplet Vemdalen, om jag bara vill/kan åka i Björnrike så vill jag inte betala för anläggningar jag inte nyttjar. Hur man än vänder och vrider på saken så står Skistar enligt mitt tycke ut negativt som aktör.
Det är ju precis det du kan göra, bara att skrolla lite nedåt. Välja bort anläggningar däremot går inte, vet inte när de slog ihop allt i Vemdalen och Sälen.
1000034673.webp
1000034685.webp

Det är ju precis det du kan göra, bara att skrolla lite nedåt. Välja bort anläggningar däremot går inte, vet inte när de slog ihop allt i Vemdalen och Sälen. Visa bilaga 37303Visa bilaga 37304
Då blir det underkänt för listan som jämför äpplen och päron. Liftkort där längd ingår blandas med de utan. En uppdatering vore på sin plats här.

Samma sak som med exemplet Vemdalen, om jag bara vill/kan åka i Björnrike så vill jag inte betala för anläggningar jag inte nyttjar. Hur man än vänder och vrider på saken så står Skistar enligt mitt tycke ut negativt som aktör.
Så är det tyvärr ofta i Alperna också.
Vill du ha ett veckokort i Mayrhofen så blir du tvungen att köpa för hela stora (dyra) Zillertal.
Det finns undantag, t ex Paznauntal, vill du inte betala för hela dalen inkl. stora dyra Ischgl så kan man köpa billigare liftkort för de små fina skidorterna Galtür, Kappl och See.

Senast ändrad:
Då blir det underkänt för listan som jämför äpplen och päron. Liftkort där längd ingår blandas med de utan. En uppdatering vore på sin plats här.
Helt sant, det borde de uppdatera i listan, kanske ha en till kolumn eller något. Sen blir det ju såklart lite extra komplext i och med att skistar "bjuder" på 2 dagar om man köper 6 dagarskort. Sanningen är väl att de flesta veckogäster åker 6 dagar och om de åker på de 2 andra dagarna är det nog bara någon timma.

Jag har iofs förståelse för liftsystem/områden där man inte får någon (eller bara symbolisk) rabatt för att man väljer att begränsa sig till endast en del av systemet.
I tidernas begynnelse betalade man ju kontant per resa vid varje lift, typ. Att man lyckats konstruera större liftkortsområden beror ju på att varje enskild lifkortskund bara belastar en lift/backe åt gången, och att man därför i princip inte behöver höja lifkortpriset när/om man t ex slog ihop Duved och Åre till ett gemensamt system (förutsatt att systemen lyckas fördela inkomsterna på ett ok sätt etc). På motsvarande sätt finns det ju inget självklart utrymme för "rabatt" om en grupp kunder endast vill utnyttja en del av systemet.

Det är ju litet av samma mekanism som gör att snillrika personer kan snickra ihop produkter som t ex Scandinavian Skipass utan att kostnaden blir i närheten av summan för de ingående dagarna/liftkorten om de skulle säljas/köpas var för sig. Det finns iofs andra aspekter men i grunden utgör de stora sammanslagna liftkorten en sorts "win/win" som går upp i rök om man delar upp området.

Sen finns det förstås andra mekanismer i spel också, som kan motivera att man faktiskt betalar mindre för endast Cervinia än för Cervinia + Zermatt etc eller i Paznaundalen som PC beskriver. En sådan mekanism kan ju vara att man då når en viss grupp som annars inte skulle ha köpt liftkort alls, eller att de olika systemen faktiskt inte har lyckats om ett helt sammanhållet koncept/pris, eller att de mindre delarna av systemen (typ Kappl/See) bedömer att de får in mer pengar (och där kan ju även den lokala hotell-näringen väga in) genom att behålla ett lokalt och något billigare liftkort bredvid det mer allomfattande och något dyrare liftkortet.

Visa bilaga 37308
Hovde 914 möh och med 300 fhm ser ju ut som rena Zugspitze på den pistkartan.🏔️🚠😲
Det är klart att det kostar!;)
Det är som det är, ska faktiskt till just Vemdalen i påsk (inte åkt där på många år). Ibland får man dock räkna in annat i pris som stugpriser, hittade en lägenhet för 8personer mitt i backen (5m till pist) i påskveckan för 13500kr inkl städ (ej hyrt via skistar dock). Dessutom delar vi det med en annan familj så då gör det inte så mycket om betalar 1500kr/familj mer för liftkort. Vet att du brukar slå ett slag för norge och jag har tittat på t ex på hafjell och kvitfjell men jäklar vad dyra boenden där tyvärr :(

Det är som det är, ska faktiskt till just Vemdalen i påsk (inte åkt där på många år). Ibland får man dock räkna in annat i pris som stugpriser, hittade en lägenhet för 8personer mitt i backen (5m till pist) i påskveckan för 13500kr inkl städ (ej hyrt via skistar dock). Dessutom delar vi det med en annan familj så då gör det inte så mycket om betalar 1500kr/familj mer för liftkort. Vet att du brukar slå ett slag för norge och jag har tittat på t ex på hafjell och kvitfjell men jäklar vad dyra boenden där tyvärr :(
Jag har bokat en topputrustad rymlig Airbnb villa med tre sovrum hela påskveckan alldeles intill en känd norsk skidort. Pris 10.000-.
Jag kör från sydvästra Skåne, och det finns ju inte på kartan att köra igenom halva Sveriges landsbygd och förbi de fina norska bergen som ligger mycket närmare.
Som det ser ut just nu så är det bara jag och frun som kommer att bo i den, men jag tycker att det blir rätt prisvärt ändå.

Jag har fått för mig att det nu finns en korttyp som funkar i både Skidata/keycard-spärrar och i TeamAccess-spärrar….
Något som vet om det stämmer? Eller önsketänker jag bara???

Jag har fått för mig att det nu finns en korttyp som funkar i både Skidata/keycard-spärrar och i TeamAccess-spärrar….
Något som vet om det stämmer? Eller önsketänker jag bara???
Korten som vi använder i Scandinavian SkiPass är dubbelkompatibla KeyCard (funkar i SkiData och Axess).
De 29 olika skidanläggningarna har ju båda systemen så det var liksom en förutsättning

Men det intressanta är vilka skidorter som ingår i ditt liftkort 👼

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp