Två skidor för vintern? Bra kombo?

Feta skidor ställer högre krav på pjäxor och knän - ben muskler när det är hårt. Det blir betydligt enklare att få fast fetingarna i blåisen om man inte åker i gummistövlar och har spaghettilår. Jag skulle vilja påstå att kraftöverföringen är avgörande för hur feta skidor man kan hantera med behållning.

Håller med. Det har varit lite för mycket fokus på extrapriser och rabatter istället för bra skidor och pjäxor. Efterlyser främst vilka pjäxor som kommer att användas. Läser till mig att det blir Mindbender 89. Har inte åkt på dem men gissar att det iallafall behövs ett visst mått flex i pjäxorna för att få ut max

Håller med. Det har varit lite för mycket fokus på extrapriser och rabatter istället för bra skidor och pjäxor. Efterlyser främst vilka pjäxor som kommer att användas. Läser till mig att det blir Mindbender 89. Har inte åkt på dem men gissar att det iallafall behövs ett visst mått flex i pjäxorna för att få ut max
Kommer köra K2 Recon 120 tillsammans med mindbender 89Ti. Borde vara en ganska bra kombo men det får vinterns åkning utvisa.

Jag slänger in Nordica Enforcer 88 i listan.
Riktigt trevliga rackare.
men skall man bara åka och njuta av allt, Stöckli Montero Ax

Jag slänger in Nordica Enforcer 88 i listan.
Riktigt trevliga rackare.
De är också några hårda och lite oförlåtande rackare jmf med Salomon QST serien, vilka jag gillar bättre.
Jag har båda, men vad som passar beror ju på vad man är för sorts skidåkare.
Mina Enforcer 88 kommer jag att skänka till sonen.

De är också några hårda och lite oförlåtande rackare jmf med Salomon QST serien, vilka jag gillar bättre.
Jag har båda, men vad som passar beror ju på vad man är för sorts skidåkare.
Mina Enforcer 88 kommer jag att skänka till sonen.
Exakt, men mycket mer lättsamma än Bonafide, trotts att dom är lite styvare, som blev för krävande för gubben, Enforcer 88 är riktigt lekfulla jämfört med dom. Jag gillar dom skarpt, fastnade för dom efter några teståk på Nordica skidor.
Men som du skriver så är det på vad man föredrar, eller humöret för dagen.

Jag har ett par SL skidor med 65 mm midja och ett par allmountain med 95 mm, har blivit att jag kört mest på SL-skidorna i alla möjliga förhållanden. I våras kunde jag av platsskäl bara plocka med ett par skidor till alperna och då blev det SL-skidorna. Fick både lössnö, pistat och vårslask under den veckan. Jag tycker att de fungerar förvånansvärt bra och jag har kul och känner mig bekväm på dem. Har haft dessa skidor i många år och de kört på dem i det mesta förutom offpist egentligen och de fungerar finfint, men kan vara att jag helt enkelt är för kass och inte vet bättre också 😁
Poängen är väl att hitta skidor man trivs bra på, som passar ens åkstil, man känner sig trygg med och då funkar de till mycktet och man har kul oavsett om de är SL, allmountain etc. Ok, lite klyschigt och präktigt kanske 😎

Lånar denna tråd eftersom jag har lite liknande tankar. Har precis lagt en beställning på ett par Deacon 80 på 177 cm på rean för att ha när jag åker med familjen (små barn som är nybörjare). Tänkte att det kunde passa med något lättare och snärtigare än mina gamla Fischer Rc4.

Är avdankad tävlingsåkare med väldigt lite tid på snö det senaste årtiondet. Jag hoppas att Deacon inte blir för klena för mig, men jag väger bara 75 kg och har inte samma benstyrka som förr. Har kikat på lite recensioner där även tävlingsåkare gillat Deacon 80 för att dom är så pass roliga i pist.

Kommer även hålla utkik efter ett par styvare, längre och bredare för mer aggressiv och snabbare åkning i blandade förhållanden. Vettiga i pist men med lite bredare användningsområde. Jag tänker skidor som Mantra M6, Enforcers mm. Kan tänka mig begagnat om det går att hitta. Någon som har tips?

Lånar denna tråd eftersom jag har lite liknande tankar. Har precis lagt en beställning på ett par Deacon 80 på 177 cm på rean för att ha när jag åker med familjen (små barn som är nybörjare). Tänkte att det kunde passa med något lättare och snärtigare än mina gamla Fischer Rc4.

Är avdankad tävlingsåkare med väldigt lite tid på snö det senaste årtiondet. Jag hoppas att Deacon inte blir för klena för mig, men jag väger bara 75 kg och har inte samma benstyrka som förr. Har kikat på lite recensioner där även tävlingsåkare gillat Deacon 80 för att dom är så pass roliga i pist.

Kommer även hålla utkik efter ett par styvare, längre och bredare för mer aggressiv och snabbare åkning i blandade förhållanden. Vettiga i pist men med lite bredare användningsområde. Jag tänker skidor som Mantra M6, Enforcers mm. Kan tänka mig begagnat om det går att hitta. Någon som har tips?
Jag har åkt en del på head kore 93 (95mm midja) 189cm och tycker de funkar utmärkt i pisten, ska vara liknande känsla i enforcern enligt många men den har jag inte testat än. Mitt tips blir dock ett par stöckli stormrider 95, helt fantastiska skidor. Dyker upp begagnade här och på blocket med jämna mellanrum.

Tror inte Deacon 80 blir för "klena" för dig. Här är ett komplement i samma familj, passar nog in på "
styvare, längre och bredare för mer aggressiv och snabbare åkning i blandade förhållanden
":

Tillbaka
Topp